زمانسنج

دکتر مارتین کوپر، پدر تلفن همراه، اولین کسی بود که در سوم آوریل ۱۹۷۳موفق شد با گوشی یک کیلوگرمی‌اش صحبت کند. این مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا اولین گوشی قابل حمل را ساخت. ایده ساخت گوشی همراه را دکتر کوپر از مجموعه تلویریونی علمی ـ تخیلی «پیشتازان فضا» که شخصیت اصلی سریال با گوشی بی‌سیم حرف می‌زد الهام گرفت و تصمیم گرفت روی عملی کردن این قضیه کار کند.

مارتین کوپر در عمل نشان داد که می‌توان یک تلفن همراه ساخت که با آن بشود یک شماره را نه به یک مکان، نه به یک میز و نه به یک خانه، بلکه به یک شخص اختصاص داد. از سال ۱۹۷۳ که مارتین کوپر اولین تلفن همراه را به نمایش گذاشت تا سال ۱۹۸۳ اولین سرویس تجاری تلفن همراه شروع به کار کرد. آنها ۵ مدل گوشی تلفن همراه ساختند که هر کدام ۴۵۰ گرم وزن داشت.

مارتین کوپر(پدر تلفن همراه) معتقد بود که دنیای بی‌سیم دنیای آزادی است دنیای رها شدن از قید و بند تلفن‌های ثابت و داشتن قابلیت بودن هرجایی که می‌خواهی. تلفن همراه زندگی مردم را بهتر می‌کند و راحتی بیشتری به مردم می‌دهد.

مارتین کوپر دکتر ۷۷ ساله به‌عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا کار می‌کرد که اولین گوشی قابل حمل را ساخت. او هم اکنون موسسه خودش را مدیریت می‌کند که در زمینه فناوری آنتن‌های هوشمند و بهبود کیفیت شبکه‌های بی‌سیم فعالیت می‌کند. او اولین تماس با تلفن همرا ه خود را با رقیبش در آزمایشگاه بل برقرار کرد. کوپر در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: تا وقتی که گوشی‌های تلفن همراه این‌قدر کوچک نبود که بتوانم آن را به کمرم ببندم و حسش کنم با خودم گوشی تلفن همراه این طرف و آن طرف نمی‌بردم. حالا هم یک گوشی با این ویژگی دارم و بدون آن هم نمی‌توانم زندگی کنم.