پل هزاره، تعامل هنر و مهندسی

پل هزاره، اثر نورمن فاستر و همکاران او و حاصل تعامل خلاقانه معماری، هنر و مهندسی است. این پل که با همکاری مجسمه‌سازی به نام آنتونی کارو و مهندسینی چون اووِ آروپ و همکارانش ساخته شده است، حاصل یکی از پر آوازه‌ترین مسابقات بین‌المللی است. این پل، قسمت شمالی شهر را به کرانه جنوبی رودخانه پیوند می‌دهد و به‌عنوان عنصر جدیدی در زیرساخت پیاده شهر، تاثیراتی اجتماعی و اقتصادی در هر دو طرف رودخانه بر جای می‌گذارد و با ایجاد مسیر‌های جدید در قسمت جنوبی- و به دلیل توجه به باز زنده‌سازی آن- باعث ایجاد پویایی در امتداد کلیسای جامع سنت پل می‌شود.

مساله اساسی در طراحی این پل، توجه به حرکت عابران هنگام عبور از آن است. عابرانی که از روی این پل عبور می‌کنند، می‌توانند در نقطه دلخواه خود توقف کنند و از چشم‌اندازی جدید و به دور از ترافیک و آلودگی، از مناظر لندن لذت ببرند.

این پل با دهانه ۳۲۰ متر به‌صورت پل معلق کم‌عمق طراحی شده و سازه آن، پیشرفت جدیدی در فناوری محسوب می‌شود. دو تکیه‌گاه Y شکل، هشت کابل امتداد یافته در کنار پل چهار متری (عرض) را محکم کرده است. چندین بازوی عرضی در فواصل هشت متری به این کابل‌ها متصل شده است که تکیه‌گاه خود پل محسوب می‌شود. سازه این پل به گونه‌ای است که کابل‌های آن هیچ‌گاه در ارتفاع بیش از ۳۰/۲ متر بالاتر از سطح پل قرار نمی‌گیرد. در نتیجه عابران پیاده ضمن حفظ خطوط دید ساختمان‌های مجاور می‌توانند چشم‌انداز پانوراما و وسیعی از شهر لندن داشته باشند.