مرگ مردی که جهان را تغییر داد

توماس آلوا ادیسون دانشمند آمریکایى در ۱۱ فوریه سال ۱۸۴۷م در ایالت اوهایو در آمریکا به دنیا آمد. او تنها سه ماه برای تحصیل به مدرسه رفت و از آن پس تحت تربیت مادرش قرار گرفت.

ادیسون از کودکی، فکری خلاق و پشتکاری فراوان داشت، از این‏رو تصمیم گرفت که زندگی خود را صرف ارتقای علم و دانش کند. تحقیقات علمی ادیسون از ده سالگی او آغاز شد و او وقتش را در مطالعات و اختراعات علمی صرف می‏کرد. وی از طریق چاپ و انتشار روزنامه در قطار، هزینه آزمایش‏های خود را به‌دست می‏آورد. ادیسون مردی شگفت‌آور، پرکار و کم خواب بود. چون از کار روزانه دست می‏کشید، مطالعات علمیش را درباره برق دنبال می‏کرد و گاه تا سپیده‏دم بیدار بود. دامنه فعالیت و کار او آنچنان گسترده و زیاد بود که گاهی ۲۰ ساعت در روز کار می‏کرد و بر این عقیده بود که حداقل در هر ده روز یک اختراع جدید عرضه کند. این اعتقاد سرانجام جامه‌عمل پوشید و او طی عمر پربار علمی خود، صدها اختراع را به انجام رساند.

ادیسون در سال ۱۸۷۹م نخستین لامپ را اختراع کرد و در سال‏های بعد، اولین مرکز تولید و توزیع شبکه برق را برای روشنایى به‌وجود آورد. وی قبل از آنکه چراغ برق خود را اختراع کند، یک شبکه ایستگاه‏های مرکزی و همچنین کنتوری برای اندازه‏گیری مقدار مصرف برق اختراع کرد. ادیسون در تکمیل رادیو نیز کوشید و اختراعات دیگران از جمله تلفن، ماشین‏تحریر، سینما، ژنراتورهای برق و ترن‏های برقی را کامل کرد. شکست، هرگز ادیسون را ناامید نمی‏کرد و او سرانجام پس از ‌هزاران بار آزمایش برای ذخیره برق در باتری، به نتیجه دلخواه رسید. از این مخترع شهیر که به دلیل کثرت اختراع، به پدر اختراعات مشهور است، بیش از ۱۳۰۰ اختراع به ثبت رسیده که موارد ثبت نشده، بیشتر است.

آنچه در زندگی ادیسون مهم بود آنکه وی به معنای مصطلح علمی، دانشمند و صاحب تحصیلات عالی نبود، اما دستاوردهای فکری او، زمینه‌ساز ترقی دانشمندان و اندیشمندان در سال‏های بعد از او شد. ادیسون موفق شد مرز میان علم و اختراع را بردارد و راه را برای شرکت همگان در پیشرفت علوم و بهره‏برداری از آن آماده کند. ادیسون در تعریف نبوغ گفته است: یک درصد الهام و ۹۹ درصد کوشش و تلاش. توماس آلوا ادیسون سرانجام در نهایت شهرت و محبوبیت در ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱م، در ۸۴ سالگی درگذشت.