خانه اپرای یک میلیارد دلاری

گروه تاریخ و اقتصاد: خانه اپرای سیدنی در تاریخ بیستم اکتبر ۱۹۷۱ رسما افتتاح شد. این بنای شکوهمند هنری اکنون به‌عنوان نماد کشور استرالیا در جهان بدل شده و به قول معمار آن، این بنا نه تنها نماد یک شهر، بلکه نماد یک کشور و یک قاره است.

۴۰ سال پیش خانه اپرای سیدنی بزرگ‌ترین و شجاعانه‌ترین پروژه‌ای بود که استرالیایی‌ها دست به احداث آن زدند. اپرای سیدنی سالانه حدود یک میلیارد دلار از طریق فروش بلیت و جذب توریست به اقتصاد استرالیا تزریق می‌کند. بیش از نیمی از توریست‌هایی که از کشورهای آمریکا، چین، انگلستان و نیوزیلند به استرالیا سفر می‌کنند انگیزه سفر خود را بازدید خانه اپرای سیدنی ذکر کرده‌اند. این بنا سالانه ۱.۴ میلیون نفر را به استرالیا می‌کشاند. یورن اوتزان (Jørn Utzon) معمار این پروژه بزرگ برنده جایزه پریتزکر است که از آن به‌عنوان نوبل معماری یاد می‌شود. یورن اوتزان در سال ۱۹۱۸ در کپنهاگ به دنیا آمد.

پدر او مدیر کارگاه کشتی‌سازی در شهر Alborg دانمارک و مهندس برجسته وسایل نقلیه دریایی بود. چند تن از خویشاوندان او قایقرانانی ماهر بودند و خود اوتزان نیز در جوانی به ملوان زبده‌ای تبدیل شد. شغل مورد نظر او تا سن حدود ۱۸ سالگی، افسری در نیروی دریایی بود. مقارن با همین زمان، در حالی که او هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد، کمک به پدرش را در کارگاه کشتی‌سازی او، با بررسی طرح‌های جدید، ترسیم نقشه‌ها و ساختن ماکت‌ها آغاز کرد. این فعالیت امکان دیگری برای کارآموزی او فراهم کرد تا مانند پدرش، مهندس وسایل نقلیه دریایی شود. اما تجربیات جدید او در طول تعطیلات تابستان، نزد پدربزرگ و مادربزرگش، تاثیرات دیگری بر سرنوشت او گذاشت.

زمانی که اوتزان در سال ۱۹۴۲ از آکادمی هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد، مانند بسیاری از معماران آن زمان، به دلیل جنگ جهانی دوم، به کشور بی‌طرف سوئد گریخت. به دنبال آن، او به فنلاند رفت تا با آلوار آلتو کار کند. اوتزان همواره از آلوار آلتو، گونار آسپلوند و فرانک لوید رایت، به‌عنوان مهم‌ترین اشخاص تاثیرگذار بر کار شخصی خود یاد می‌کرد. او در طول دهه بعد سفرهای بسیاری انجام داد و از مراکش، مکزیک، ایالات‌متحده، چین، ژاپن، هند و استرالیا دیدن کرد و چنین مقدر بود که مقصد آخری، به عامل مهمی در زندگی وی تبدیل شود.

بیشتر پروژه‌های اوتزان در زادگاهش دانمارک اجرا شده‌اند، اما شهرت او بیشتر به‌خاطر طرح ساختمان آیکونیک اپرای سیدنی است.

مسابقه طراحی سالن اپرای سیدنی در سال ۱۹۵۵ برگزار شد و جایزه برنده مسابقه طراحی ۵ هزار پوند بود. در سال ۱۹۵۶ طرح یورن اوتزان دانمارکی که معمار گمنامی بود از میان

۲۳۲ اثر دیگر انتخاب شد. برآورد هزینه ساخت خانه اپرای سیدنی ۷ میلیون دلار بود اما ساخت خانه اپرای سیدنی ۱۴ سال به طول انجامید و هزینه نهایی ساخت آن نیز ۱۴ برابر برآورد اولیه یا ۱۰۲ میلیون دلار شد. اوتزان در سال ۱۹۶۳ به سیدنی نقل مکان کرد اما در سال ۱۹۶۶ و پس از تغییر دولت، استرالیا را ترک کرد. پس از خروج اوتزان از استرالیا، تغییرات زیادی در طراحی داخلی ساختمان صورت گرفت. از اوتزان در افتتاحیه بنای خانه اپرای سیدنی دعوت نشد.

اوتزان در سال ۱۹۹۹ دوباره همکاری خود را با خانه اپرای سیدنی به‌عنوان مشاور طراحی از سر گرفت، اما تنها یک اتاق در این بنا کاملا مطابق سلیقه او طراحی شد. در ساخت خانه اپرای سیدنی ۱۰ هزار کارگر با ۹۰ ملیت متفاوت همکاری داشتند. بالاترین نقطه خانه اپرای سیدنی ۶۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد که برابر با ارتفاع یک ساختمان ۲۲ طبقه است. خانه اپرای سیدنی تنها بنایی است که اپرایی در مورد آن نوشته شده است. خانه اپرای سیدنی در سال ۲۰۰۷ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. اوتزان نیز سال بعد و در ۹۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

خانه اپرای یک میلیارد دلاری

خانه اپرای یک میلیارد دلاری

خانه اپرای یک میلیارد دلاری