گروه تاریخ و اقتصاد: اسناد ثبت شده مربوط به اوایل آذر‌ماه را که توسط سازمان اسناد ملى منتشر شده است، مى‌خوانید:

قوانین به‌کار بردن کلمه دکتر

بخشنامه صحیه کل مملکتی، در خصوص چگونگی به‌کار بردن کلمه دکتر در ۳ آذرماه ۱۳۱۳ ش. تنطیم و نوشته شده است. در این سند رئیس اداره صحیه کل مملکتی، بر اساس ماده دوم قانون مصوب مجلس شورای ملی در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۰۶ش به وزارت داخله اعلام کرده است اشخاصی که طبق آن قانون اجازه طبابت دریافت می‌کنند و دیپلم مدارس طب داخلی و خارجی را ندارند، حق استفاده از عنوان دکتر را نخواهند داشت، مگر افرادی که وزارت معارف به آنان اجازه داده باشد.

اساسنامه سازمان بازرسی شاهنشاهی

اساسنامه سازمان بازرسی شاهنشاهی مصوب هیات وزیران در ۲ آذرماه ۱۳۳۷ ش نوشته شده است. سند حاوی اساسنامه سازمان بازرسی شاهنشاهی است که به تصویب هیات وزیران رسیده است. این اساسنامه که در هشت ماده تنظیم شده مواردی از قبیل: تعریف وظایف سازمان شامل رسیدگی به شکایت‌ها و اطلاعات واصله به سازمان و تعقیب متخلفان در همه موسسات طبق قوانین جاری کشور، بیان ترکیب سازمانی و تعیین شورای سازمان و تشکیلات اداری، توضیح چگونگی تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان از اداره‌های دولتی و لزوم همکاری همه اداره‌ها و سازمان‌های کشور را برای پیشبرد کار سازمان در بردارد.

اعلام شرایط جیره بندی نان

موافقت اداره‌ جیره‌بندی با جیره‌بندی نان، ضمن رعایت شرایطی خاص در تاریخ ۱ آذرماه ۱۳۲۱ ش. نوشته شده است. در این سند، اداره جیره‌بندی، موافقت خود را با جیره‌بندی نان با رعایت شرایطی اعلام کرده است. نخست، چگونگی چاپ کوپن (کالابرگ) جیره‌بندی و مباحثی درباره‌ آن در ۹ بند آمده است. آنگاه، در چهارده بند، به روش توزیع برگ جیره‌بندی نان، پرداخته شده است.

مقررات مربوط به ثبت و نصب علائم صنعتی روی کالاها

دستورهای اداره تثبیت قیمت‌ها، برای اجرای مقررات مربوط به ثبت و نصب اجباری علائم صنعتی روی کالاها در ۱ آذر ۱۳۳۲ ش ثبت شده است. در این نامه، رئیس اداره تثبیت قیمت‌ها، برای اجرای هماهنگ مقررات مربوط به ثبت و نصب اجباری علائم صنعتی روی مواد دارویی، خوراکی و آرایشی در تمام کشور، از رئیس اداره اقتصاد ملی استان هفتم درخواست کرده، به نمایندگی از اداره تثبیت قیمت‌ها، طبق دستورهای ذکر شده در ۴ بند نامه وی اقدام کند. بند اول، به ثبت کالاهای موجود در بازار اختصاص دارد. بند دوم، کالاهای تقلیدی و تقلبی را در برمی‌گیرد. در بند سوم و چهارم نیز، به ثبت کالاهایی که در آینده به کشور وارد خواهد شد و نیز داروهای ساخت ایران، اشاره شده است.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملى

اسناد به روایت سازمان اسناد ملى