آنچه می‌خوانید اسناد ثبت و منتشر شده توسط سازمان اسناد ملی است:

آیین‌نامه انجمن تالیف و ترجمه دانشگاه تهران

آیین‌نامه و اساس‌نامه‌ انجمن تالیف و ترجمه‌ دانشگاه تهران و دستور اجرای آن سندی است ثبت شده در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۲۶ ش. این سند، شامل آیین‌نامه و اساس‌نامه‌ انجمن تالیف و ترجمه‌ دانشگاه تهران است. آیین‌نامه، شامل دو بخش، سازمان انجمن و چگونگی تقسیم اعتبار و شور در پیشنهادها و ترتیب تالیف و چاپ کتاب‌ها است. در بخش اول به ترکیب اعضای انجمن، انتشارات، وظایف رئیس انجمن و شمار تشکیل جلسه‌ها در ماه، اشاره شده است. در بخش دوم نیز، چگونگی تقسیم هزینه‌ها آمده است. اساس‌نامه نیز، مشتمل بر ۹ ماده است که در آن به اهداف و چگونگی عضویت در انجمن، ریاست، وظایف و روند کار و موضوع چگونگی مصرف درآمدهای حاصل از فروش کتاب اشاره شده است.

ضرب سکه طلا به حساب اشخاص
نامه بانک ملی ایران به وزارت دارایی، در مورد ضرب سکه طلا در ضرابخانه به حساب اشخاص در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۲۵ ش. نوشته شده است. در این سند بانک ملی ایران در نامه خود به وزارت دارایی، درباره ضرب سکه طلا در ضرابخانه به حساب اشخاص، درخواست کرده است با توجه به دایر نبودن مجلس شورای ملی، هیات وزیران با صدور تصویب‌نامه‌ای، ضرب سکه طلا را به انحصار بانک ملی ایران درآورد تا درآمدهای ناشی از آن، به بانک ملی و خزانه عمومی کشور وارد شود. همچنین در این گزارش توضیحاتی در مورد تبدیل شمش زر به مسکوک طلای داخلی و اقدام‌های بانک برای تحکیم ارزش ریال، ارائه شده است.

معافیت مالیاتی حقوق کارمندان سیاسی
بخشنامه وزارت مالیه، درخصوص موافقت با دریافت نکردن مالیات از حقوق کارکنان نمایندگی‌های سیاسی فعال در ایران نیز در ۱۳ آذر ماه ۱۳۰۰ ش. تنظیم و ابلاغ شده است. در این بخشنامه، وزارت مالیه با اشاره به نامه اداره عایدات- که در برخی کشورها مانند آمریکا، شوروی، عراق و ژاپن، از کارکنان نمایندگی‌های سیاسی مالیات حقوق گرفته نمی‌شود- موافقت خود را با معافیت مالیات حقوق نمایندگان آن کشورها اعلام کرده است.

گزارش کشف سه سکه نقره با نام شاه طهماسب در داراب

در این گزارش که در۱۴ آذر ۱۳۳۴ ش. نوشته شده، اداره اطلاعات و آمار وزارت کشور اعلام کرده است در اثر تلاش‌های رئیس فرهنگ داراب سه عدد سکه نقره کشف و به اداره فرهنگ فسا ارسال شده است. سکه‌های کشف شده در یک طرف به نام شاه طهماسب و در سمت دیگر به عبارت لا اله الا الله محمد رسول الله علیاً ولی الله منقوش است. اداره اطلاعات و آمار در ادامه گزارش اعلام کرده مقدار مسکوکات طلا و نقره کشف شده قابل‌توجه بوده و تعدادی نیز به دست برخی افراد در معرض فروش گذاشته شده است.