ماسارو ایبوکا، بنیانگذار سونی

در نوزدهم دسامبر ۱۹۹۷، ماسارو ایبوکا، یکی از دو بنیانگذار شرکت «سونی» در سن ۸۹ سالگی چشم بر جهان فروبست. ایبوکا سال ۱۹۰۸ در شهر نیکوسیتی ژاپن به دنیا آمد. در سال ۱۹۳۳ از دانشگاه «واسدا» فارغ‌التحصیل شد و به کار در آزمایشگاه یک شرکت تولیدی نگاتیوفیلم پرداخت. در جریان جنگ جهانی دوم او به ناوگان دریایی ارتش امپراتوری ژاپن پیوست. در ماه می ۱۹۴۶، پس از پایان جنگ جهانی دوم، ماسارو ایبوکا یک تعمیرگاه رادیو در ساختمان آسیب‌دیده‌ای متعلق به شرکت Shirokiya واقع در منطقه نیهونباشی در توکیو دایر کرد. سال بعد با همکارش آکیو موریتا، شرکت مهندسی ارتباطات توکیو را تاسیس کردند. این شرکت تا ۱۹۵۸ که به Sony تغییر نام داد، با همان نام به کار می پرداخت.

ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا، نام شرکت را از کلمات sonus لاتین sound؛ صدا و اصطلاح عامیانه sonny پسر جان به دست آوردند. کلمه sonny از قدیم وارد زبان ژاپنی شده بود و در دهه ۱۹۵۰ به افراد جوان و باهوش گفته می‌شد. شرکت آنها اولین ضبط‌کننده صدا روی نوار را با نام Type-G به دنیا عرضه کرد. در اوایل دهه ۱۹۵۰ ایبوکا به ایالات متحده رفت و در جریان سفرش با اختراع جدید آزمایشگاه‌های بل، یعنی ترانزیستور آشنا شد. او بل را قانع کرد که گواهی استفاده از تکنولوژی ترانزیستور را به این شرکت ژاپنی واگذار کند. سپس در وضعی که بیشتر شرکت‌های آمریکایی مشغول بررسی کاربردهای ترانزیستور در صنایع نظامی بودند، ایبوکا و موریتا روی کاربردهای ارتباطی آن تمرکز کردند.

با اینکه شرکت‌های آمریکایی Regancy Electronics و Texas Instruments اولین رادیوی ترانزیستوری را در قالب یک مشارکت ساختند، اما این شرکت ایبوکا بود که برای اولین‌بار از آن استفاده موفق تجاری کرد. محصولی با نام Sony MK-۵۵ که در سال ۱۹۵۵ رونمایی شد. شرکت ایبوکا و موریتا -که آن موقع هنوز به سونی تغییر نام نیافته بود- در ماه‌ها و سال‌های بعدی مدل‌های بعدی رادیوی خود را عرضه کرد که هم در ژاپن و هم در کشورهای خارجی مثل کانادا، استرالیا، هلند و آلمان به موفقیت دست یافتند. در این بین، مدل TR-۶۳ که در آن زمان کوچک‌ترین رادیوی ترانزیستوری (با ابعاد ۱۱۲ در ۷۱ در ۳۲ میلی‌متر) بود به موفقیت بزرگ جهانی رسید.سونی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به سرعت توسعه یافت و به یکی از موتورهای صادرات ژاپن تبدیل شد. فعالیت‌های آن به شاخه‌هایی نظیر موسیقی، فیلم‌سازی، بیمه و بانکداری توسعه یافت که بخشی از انگیزه این گسترش، «همگرایی» فیلم و موسیقی و دستگاه‌هایی دیجیتال از طریق اینترنت بود.

ماسارو ایبوکا، بنیانگذار سونی