پژوهش و تحقیق از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است. جامعه‌ رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای عقلانی به جریان بیندازند.
ارتباط توسعه پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد که از خلال آن می‌توان از یافته‌ها و نظریات ارزشمند در جهت اهداف ملی بهره‌برداری کرد. فرهنگ تحقیقات به همراه خود نوعی آینده‌نگری را همراه دارد. شناخت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی می‌تواند در اشاعه و تقویت فرهنگ پژوهش موثر باشد. هدف این صفحه، آشنایی و معرفی دستاوردهای پژوهشی در قالب مقالات، گزارش‌های راهبردی و پایان‌نامه‌ها در جهت رشد و ارتقای فرهنگ پژوهشی جامعه است. خط رابط این پژوهش‌ها، اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن خواهد بود.
پایان‌نامه «برآورد منحنی فیلیپس بر پایه هزینه نهایی در ایران»، نوشته مولود دهقان مدیسه در شهریور ۱۳۹۲ در دانشگاه مازندان دفاع شده است. در این پایان‌نامه نگارنده کوشیده است به جای بررسی رابطه میان تورم و بیکاری به رابطه تورم و هزینه نهایی واقعی در اقتصاد بپردازد.
بررسی بودجه سال ۱۳۹۳ در بخش فرهنگ دیگر پژوهش منتشر شده در این صفحه است که از مجموعه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه استخراج و تلخیص شده است. نگارندگان این پژوهش با تفکیک نقاط مثبت و منفی بودجه فرهنگ تلاش کرده‌اند یک دید همه‌جانبه نسبت به آن داشته باشند. از این روست که آنها در مقدمه با تاکید بر اختصاص اعتبار به بخش فرهنگ با توجه به تورم در جامعه و کاهش قدرت خرید کالاهای فرهنگی،‌ یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال۱۳۹۳را توجه ویژه دولت به موضوع اقتصاد فرهنگ عنوان می‌کنند. اما نکات منفی این بودجه از نگاه نگارندگان عدم توجه به سیاست‌های جمعیتی و عدم تعیین سهم مبلغ وام ازدواج است. «روند برنامه‌ریزی توسعه در ترکیه» مقاله‌ای است از سری مطالعات الگوی مطلوب برنامه‌ریزی برای ایران که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. این مقاله نشان می‌دهد که در روند توسعه ترکیه، چند برنامه اول با اولویت صنایع پایه تهیه شده‌اند، ولی در طول زمان، برنامه‌ها بیشتر حالت راهبردی پیدا کرده‌اند. همچنین سیاست جایگزینی واردات نقش عمده‌ای در صنعتی شدن ترکیه ایفا کرده است. نوسازی دولت، حکمرانی خوب و صلح داخلی و افزایش توان رقابت بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت انسانی، توسعه اجتماعی عادلانه، ارائه خدمات باکیفیت و تنظیم روابط خارجی و امنیتی نیز از اهداف برنامه‌ چشم‌انداز ترکیه بوده است.
مقاله «نقش‌آفرینی دانشگاه در فرآیند توسعه پایدار، از رهگذر تولید سرمایه اجتماعی» بر نقش نهادهای تولید دانش در کمیت و کیفیت سرمایه اجتماعی و در نهایت بر توسعه پایدار، تاکید می‌کند و به بررسی راه‌های ایجاد و انباشت سرمایه اجتماعی و همچنین نقش ویژه نظام آموزشی در ایجاد و انتقال هنجارها و ارزش‌های پیش‌نیاز توسعه و ایجاد نظام شخصیتی متناسب با آن می‌پردازد. مقاله «بررسی عوامل موثر بر پس‌انداز بخش خصوصی در اقتصاد نفتی ایران»، به مطالعه روند درآمدهای نفتی و پس‌انداز در ایران و سازوکارهای اثرگذاری درآمدهای نفتی بر پس‌انداز بخش خصوصی در ایران می‌پردازد و سیاست‌های اثربخش بر نرخ پس‌انداز را در ایران مورد مطالعه قرار می‌دهد.