گروه بورس- مسیر واگذاری نیروگاه‌ها از طریق بورسی تغییر کرد و وزارت نیرو ترجیح داد که نیروگاه‌ها از طریق مزایده واگذار شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام اولین نیروگاه به بخش خصوصی تا دو هفته دیگر به صورت مزایده خبر داد و گفت: با این روش واگذاری سهام نیروگاه‌ها سریع‌تر و شفاف‌تر شده و از خرد شدن سهام نیز جلوگیری می‌شود. اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با مهر از واگذاری سهام نیروگاه‌ها به صورت مزایده به بخش خصوصی خبر داد و افزود: با این روش واگذاری سهام نیروگاه‌ها سریع‌تر و شفاف‌تر شده و از خرد شدن سهام نیز جلوگیری می‌شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام اولین نیروگاه به بخش خصوصی تا دو هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: هر کدام از نیروگاه‌ها که برای واگذاری آماده تر باشند، زودتر واگذار می‌شوند.

تبدیل ۱۰ نیروگاه به ۱۰ شرکت سهامی عام

وی از تبدیل ۱۰ نیروگاه به ۱۰ شرکت سهامی عام خبرداد و تصریح کرد: با توجه به این امر در واگذاری سهام آنها بدهکار، بستانکار، دارایی جاری و بدهی جاری وجود نخواهد داشت و دارایی‌های آنها مربوط به دارایی‌های ثابت و نه جاری خواهد بود.

غلامی تصریح کرد: همچنین در مقابل سرمایه این شرکت‌ها بدهی‌های ناشی از منابع اجرای پروژه‌ها قرار دارد که این بدهی‌ها ممکن است ناشی از ارقام و مبالغی که از بودجه اخذ شده، باشد یا ممکن است از تسهیلات اخذ شده از بانک مرکزی که به آن ماده ۶۲ می‌گویند، باشد. وی افزود: همچنین این بدهی‌ها ممکن است ناشی از انتشار اوراق مشارکت دولت یا منابع مالی داخلی توانیر باشد، به هر حال مبالغ مربوط به منابع توانیر به علاوه ۵۰‌درصد مربوط به منابع ناشی از بودجه به ارزش سرمایه تبدیل می‌شود و بقیه به عنوان تعهدات و بدهی‌های شرکت باقی می‌ماند.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه با توجه به این موارد این شرکت‌ها شفاف‌سازی می‌شوند، افزود: این در حالی است که فرآیند ورود به بورس و سودآوری حداقل به یک یا دو سال زمان نیاز دارد، بنابراین این شرکت‌ها دیگر نیازی به این کار ندارند. وی گفت: همچنین اگر بخواهیم صورت مالی فرضی برای این شرکت‌ها تهیه کنیم، ممکن است ادعاهایی مبنی بر شفاف نبودن صورت‌های مالی و تهیه این صورت‌های مالی بر اساس مفروضات وجود داشته باشد، بنابراین ارزش روز این نیروگاه‌ها کارشناسی محاسبه و بر اساس آن به مزایده گذاشته می‌شود. غلامی خاطرنشان کرد: چارچوب تمام موارد مذکور طی جلسه ای در هیات عالی واگذاری مشخص شد و قرار است اطلاعات کامل و برآورد کارشناسی نیز انجام شود.