واحد مرکزی خبر - عملکرد دیروز بورس‌های آسیا، به خصوص بازار بورس ژاپن بسیار ضعیف بود.

در حالی که شاخص نیکی در بورس توکیو در ژاپن با کاهش حدودا سه درصدی مواجه شده است، ارزش سهام شرکت سونی در این بازار بیش از چهار درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود ظرف سه سال گذشته رسید. علت سقوط ارزش سهام این شرکت، فراخوان بسیاری از رایانه‌‌‌های قابل حمل به علت گرم شدن بیش از حد آن بوده است. گزارشگر این شبکه در خاتمه افزود: کلا شرکت‌‌‌های بزرگ صادر‌کننده ژاپنی مانند هوندا، تویوتا و کانون نیز امروز با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شده‌اند، زیرا ارزش واحد ین ژاپن در برابر یورو به بالاترین حد خود ظرف سیزده ماه گذشته رسیده است.

همچنین ارزش سهام بانک‌‌ها و شرکت‌‌‌های مالی و اعتباری در بورس توکیو در ژاپن نیز به شدت کاهش یافت.

بهای سهام بانک میتوسوبیشی یو اف جی ژاپن، به میزان پنج درصد و بانک ژاپنی میزوهو به مقدار شش درصد در بازار سهام توکیو در ژاپن سقوط کرد و همین موضوع باعث کاهش تقریبا سه‌درصدی شاخص سهام نیکی در این بازار بورس شد.

سقوط ارزش سهام در بورس‌های جهان

شاخص‌‌‌های اصلی بورس‌های مهم جهان به طور غیر‌منتظره سقوط کرد. در پی اعلام تجدید‌نظر در پیش‌بینی‌‌‌های بانک مرکزی اروپا در خصوص تورم در منطقه یورو و افزایش رقم تورم، بسیاری از شاخص‌‌‌های اصلی بازارهای بورس اروپایی سقوط کردند. شاخص «کک چهل» در بورس پاریس بیش از سه درصد کاهش داشت و در انگلیس شاخص «فوتسی» حدود دو و نیم درصد سقوط کرد. بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت نرخ بهره خود را تغییر ندهد و در پیش بینی خود برای رشد اقتصادی منطقه یورو نیز تجدید نظر کرد و رقم آن را کاهش داد. ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا همچنین از سطح بالای تورم در اروپا که حدود سه و نیم درصد است، ابراز نگرانی کرد. در ‌آمریکا نیز بورس شاهد آشفتگی زیادی بود. در پی انتشار ارقام بد بازار کار ‌آمریکا چنین سقوطی صورت گرفت. در ‌آمریکا هفته گذشته بر تعداد بیکاران افزوده شد.

کریستوفر لو تحلیل‌گر ‌آمریکایی می‌‌‌گوید: هر چه تعداد بیکاران بیشتر شود ، درآمدهای دولتی کمتر می‌‌‌شود و علاوه بر آن افراد شاغل نیز قدرت خرید کمتری خواهند داشت و باید با وضع خود بسازند، در غیر این صورت باید به خود بگویند ده نفر دیگر منتظرند جای مرا بگیرند. در بازارهای ارزی نیز ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود در ده ماه اخیر رسیده است.