ایسنا- ایجاد بورس نفت با هدف فروش و تحویل فیزیکی کاملا اشتباه است و زمانی موفق می‌شود که قراردادهای آتی و اختیار معاملات در آن انجام شود. نصرا... برزنی، عضو هیات مدیره شرکت بورس، درباره تشکیل بورس نفت گفت: در صورتی‌که بورسی ایجاد شود که در آن تعدادی کارگزار خرید و فروش کرده و تحویل و تحول فیزیکی کالا در آن صورت گیرد، این کار هیچ‌گاه موفق‌تر از روشی که اکنون در حال اجرا است، نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است تنها معاملات فیزیکی در این بورس صورت گیرد، تاسیسات و تشکیلات موجود در بخش بازرگانی وزارت نفت با داشتن کارشناسان و مدیران با تجربه و متخصص در زمینه فروش و تحویل فیزیکی نفت به مراتب کارآمدتر از تشکیلاتی خواهد بود که قرار است توسط یک گروه بی‌تجربه به عنوان کارگزار نفت ایجاد شده و معاملات نفت در آن انجام شود.

مدیرعامل کارگزاران بانک اقتصاد نوین اظهار کرد: قصد این است که در بورس نفت معاملات نقدی یا مدت‌دار تحویل فیزیکی انجام دهند و این برای کشوری مانند آذربایجان که به تازگی استقلال یافته و تجربه فروش نفت ندارد، مناسب است که با ایجاد موسسه‌ای نفت را از طریق آن به فروش رساند در حالی‌که در ایران با بیش از یکصد سال تجربه و تخصص در زمینه فروش نفت آیا عاقلانه است که این کار جایگزین تشکیلاتی بدون تجربه و تخصص کافی شود؟

برزنی در ادامه گفت: در صورتی که هدف از ایجاد بورس نفت تشکیلاتی باشد که در آنجا قراردادهای آتی (فیوچر) قرار است انجام شود کار صحیح و مناسبی است.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه تاکنون بعد از گذشت چهار سال از عمر بورس فلزات و کشاورزی هنوز قراردادهای آتی در آنجا شکل نگرفته است، تصریح کرد: مطمئن نیستم که در حال حاضر نظام‌های معاملاتی برای قراردادهای آتی طراحی شده باشد و بدون حضور این قراردادها در تشکیل بورس نفت کار بسیار اشتباهی است.

وی یادآور شد: بورس نفت می‌تواند مستقل عمل کند ولی مشتقات نفتی مانند بنزین و قیر قطعا باید در بورس کالا معامله شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین اظهار کرد: چندین سال است که راه‌اندازی بورس نفت توسط مسوولان وعده داده می‌شود، ولی زیرساخت‌ها و شرایط آن فراهم نبوده و این بورس درست تعریف نشده است و تعریف درستی از کارکرد بازاری که قرار است ایجاد شود، وجود ندارد.