فارس - سید علی حسینی جدیدترین رویدادهای مهم در حوزه ناشران بورسی را دریافت یکهزار امضای دیجیتال از وزارت بازرگانی و واگذاری تدریجی این امضا‌ها به شرکت‌‌های بورسی و کارگزاران و موسسات حسابرسی و همچنین کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد. وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای اولین بار از طریق شرکت میانی وزارت بازرگانی موفق به دریافت یکهزار امضای دیجیتال شد تا به صورت تدریجی و با آموزش به مدیران عامل و مالی شرکت‌‌ها واگذار شود. حسینی افزود: بر این اساس امروز با برگزاری سمیناری نیم‌روزه، آموزش بکارگیری امضای دیجیتال به اولین گروه از مدیران عامل و مالی ۷۰ شرکت امضای دیجیتال اعطا می‌شود. به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار ، شرکت‌‌های بورسی در ۵ تا ۶ گروه دسته‌بندی شده‌اند و به تدریج ضمن آموزش، امضای دیجیتال اعطا می‌شود.

دسته‌بندی فعالان بازار در اعطای امضای دیجیتال

حسینی با بیان اینکه به فراخور نیاز سازمان بورس، امضای دیجیتال از وزارت بازرگانی دریافت خواهد شد، درباره دسته‌بندی فعالان بازار گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید ۳۵۰ شرکت بورسی، ۱۰۰ موسسه حسابرسی و بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری، دو امضای دیجیتال به مدیران عامل و مالی اعطا شود.

بورس اطلاعات مکتوب شرکت‌‌ها را نمی‌پذیرد

وی با بیان اینکه کارکنان سازمان بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز شامل دریافت امضای دیجیتال هستند در خصوص موارد بکارگیری امضای دیجیتال توسط شرکت‌‌های بورس و کارگزاران حسابرسان اظهار داشت: در شرایطی که همه شرکت‌‌های بورس ملزم به استفاده از شبکه‌ نوین اطلاع‌رسانی معروف به کدال در ارسال اطلاعات به سازمان بورس هستند، بعد از اتمام آموزش و اعطای امضای دیجیتال به همه شرکت‌‌های بورس، ارسال و مکتوب و کاغذی اطلاعات از چرخه حذف و همه شرکت‌‌ها فقط از طریق کدال و با امضای دیجیتال مدیران عامل و مالی، ‌باید نسبت به ارسال اطلاعات به سازمان بورس اقدام کنند.

حسینی تصریح کرد: با این رویداد مهم و نوین، ارسال اطلاعات از طریق کدال و امضای دیجیتال قابل استفاده بوده و دارای اعتبار است. از سویی با بکارگیری امضای دیجیتال، سازمان بورس اطلاعات مکتوب ارسالی را نخواهد پذیرفت. به گفته وی، ظرف حداکثر ۵ هفته آموزش و اعطای امضای دیجیتال به شرکت‌‌های بورس و کارگزاران و موسسات حسابرسی به اتمام خواهد رسید و همه شرکت‌های بورسی ضمن الزام به استفاده از شبکه کدال در ارسال اطلاعات، باید استفاده اجباری از امضای دیجیتال را در ارسال اطلاعات مد نظر قرار دهند.

استفاده از امضای دیجیتال در معاملات الکترونیکی سهام

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که با توجه به آغاز استفاده از امضای دیجیتال آیا امکان استفاده از معاملات الکترونیکی سهام (online Trading) در بازار سهام ایران فراهم می‌شود؟ پاسخ داد: یکی از موارد استفاده از امضای دیجیتال در خرید و فروش الکترونیکی سهام است و می‌توان به برخی از معامله‌گران بزرگ که حجم بالایی از معاملات را انجام می‌دهند امضای دیجیتال اعطا کرد تا امکان معاملات الکترونیکی سهام در بورس ایران فراهم شود. حسینی افزود: بر اساس برنامه های مدنظر سازمان بورس تا پایان سال ۸۸ این سیستم راه‌اندازی خواهد شد.

وی در بخش پایانی اظهارات خود خاطر نشان کرد: طبق گفته برخی از اساتید که در بازارهای سهام جهانی از جمله بورس آمریکا فعالیت دارند، ارسال تمام الکترونیکی اطلاعات شرکت‌‌ها به نهاد ناظر برای اولین بار در ایران انجام می‌شود.