دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: استاندار اصفهان در دیدار از عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ، سد در حال احداث و تاسیسات جانبی آن، این طرح را از پروژه‌های مهم و اثرگذار آبی کشور برشمرد.
رسول زرگرپور با بیان اینکه حفاری تونل سوم کوهرنگ به طول حدود 27 کیلومتر بیش از 9/99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ افزود: با تکمیل این تونل حدود 250 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کوهرنگ به پشت دریاچه سدزاینده رود منتقل می‌شود.وی با اشاره به اینکه کمتر از 15 متر از عملیات حفاری این تونل باقی‌مانده است، تصریح کرد: امیدواریم عملیات حفاری تونل در دو ماه آینده به اتمام رسیده و تونل برای انتقال موقت آب آماده شود.زرگرپور ادامه داد: در رابطه با این وضعیت می‌توانیم تا پایان سال بخشی از سیلاب‌ها که حدود 60 تا 80 میلیون مترمکعب است را منتقل کنیم.وی خاطر نشان کرد: این تونل از نظر فنی و مهندسی یکی از معدود تونل‌های مهم دنیا است که مسائل فنی و مهندسی آن بسیار پیچیده است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: روش‌هایی که برای حفاری و تثبیت این تونل به کار گرفته شده است، جزو روش‌های نادر و بعضا خلاقانه است که کارشناسان بین‌المللی هم روی آن تأکید دارند. وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از تأخیری که در احداث این تونل اتفاق افتاد به دلیل همین پیچیدگی هاست، اظهار کرد: عوامل اجرایی این تونل در عمق ۱۴۰۰ متر با فشاری بیش از ۳۰ اتمسفر مشغول فعالیت هستند. استاندار اصفهان در دیدار از طرح سد ذخیره‌ای تونل سوم کوهرنگ نیز یادآور شد: این پروژه که حدود ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، به منظور جمع‌آوری آب انتقالی به تونل کوهرنگ ساخته شده است.
این سد با ۱۳۰ متر ارتفاع از کف و طول تاج ۲۵۰ متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی است که حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب گنجایش داشته و قادر است حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.زرگرپور این طرح را پروژه‌ای زنده و آماده دانست و افزود: در صورت تامین به موقع منابع اعتباری آن، این طرح در قالب برنامه‌ای که وجود دارد در چند سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.