بازار تجریش همچنان زنده

 لباس زمستانی چند؟

بازار تجریش مثل همیشه شلوغ است و با اینکه هنوز به اواسط زمستان نرسیده‌ایم، فروشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زمستانی تخفیف گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اگر از ورودی شرقی بازار وارد شوید، رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آویزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده نظر‌ها را جلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و از در غربی بوی‌ خوراکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را؛ مردم هرکدام خرید کرده یا نکرده به آرامی از کنار همدیگر رد می‌شوند و بعضی جلوی ویترین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایستند و تماشا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگر به بازار تجریش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با ۵۰۰هزار تومان کاپشن تهیه کنید. یکی از مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داران این بازار که لباس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد انواع کاپشن و سویشرت را از ۲۰۰هزار تومان تا ۷۰۰هزار تومان قیمت زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است: «کاپشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر برای کوهپیمایی است.‌» همینطور از همین مغازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید پلیور یقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسکی را با ۲۰۰هزار تومان و یک جفت دستکش چرم را ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان خریداری کنید. کمی جلوتر از مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بوی آشش بازار را پر کرده مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که انواع کلاه را در ورودی مغازه آویزان کرده؛ با رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، آبی، قرمز، سفید و قهوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای. این فروشنده کلاه زمستانی را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط ۱۵۰هزار تومان نرخ زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است و کلاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نقاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری «که محافظ گوش هم دارد ۲۰۰هزار تومان.‌» مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر هم قیمت این نوع کلاه را همان ۲۰۰هزار تومان تعیین کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، کلاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که از نمونه پارچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و بافتنی آن تا چرم برای خریدار موجود است. فروشنده دیگری که او هم لباس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد برای انواع شلوار نرخ ۲۵۰هزار تومان، بافت ۲۰۰هزار تومان، کاپشن ۳۰۰هزار تومان و دورس ۱۶۰هزار تومان نرخ زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.

 آجیل و عطاری

بوی محصولات عطاری چنان در بازار پبچیده که از زیر ماسک هم به مشام می‌رسد. ظرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بلندی که جلوی مغازه قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در هرکدام کالایی برای فروش گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است؛ از زعفران بگیرید تا زردچوبه و فلفل. اگر قصد خرید فلفل سیاه از بازار تجریش را دارید قیمت آن هرکیلو ۲۶۰هزار تومان است. همینطور مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عطاری بازار تجریش هرکیلو بابونه شیرازی را ۴۵۰هزار تومان و بابونه افغانستان را ۲۹۰هزار تومان قیمت زده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و برای هرکیلو اسطوخودوس ۲۴۰هزار تومان، بهارنارنج شیراز ۲۱۵هزار تومان و چای‌ترش ایرانی را ۳۰۰هزار تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشند. کنجد سفید و سیاه هم حدود ۹۰هزار تومان فروخته می‌شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید فلفل‌قرمز را با نرخ کیلویی ۲۱۰هزار تومان خریداری کنید. اگر به‌دنبال زعفران هستید؛ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این محصول اصیل ایرانی را مثقالی ۱۸۰هزار تومان به بالا در این بازار تهیه کنید. کف قیمتی زرشک خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رنگ سیاه هم در این بازار کیلویی ۱۴۰هزار تومان است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید ادویه پلویی را کیلویی ۲۳۰هزار تومان، ادویه پیتزا و لازانیا ۱۲۵هزار تومان و ادویه جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کباب را ۲۲۰هزار تومان خریداری کنید. اگر قصد خرید آجیل از این بازار را دارید برای پسته به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط۴۰۰‌هزار تومان، مغز بادام‌درختی ۴۰۶هزار تومان، بادام‌زمینی ۱۲۵هزار تومان و بادام‌هندی ۴۶۰هزار تومان بودجه نظر بگیرید. برگه‌هلو از کیلویی ۷۰هزار تومان و برگه‌قیسی هم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط ۱۶۵هزار تومان در بازار تجریش نرخ خورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. هرکیلو تخمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آفتابگردان هم در این بازار نزدیک به ۹۰هزار تومان فروخته می‌شود.

 میوه و سبزی

اگر از قسمت شرق وارد شده باشید، آخر بازار نرسیده به تکیه که راهروی عبوری تنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود و تجمع متراکم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر جلو می‌رود و بعد باز می‌شود، میدانی است که میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سبزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رنگی دورتادور آن چیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. میدان آخر بازار با رنگ سبز سبزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نارنجی و قرمز میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رنگ شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است.  زمین آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاشی شده و سقف چوبی میدان بازار هم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد که از باران شب قبل هنوز خیس است. در این میدان میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وتره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار، انار کیلویی ۵۵هزار تومان، پرتقال ۲۵هزار تومان و سیب ۲۵هزار تومان نرخ خورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است. همینطور ترب‌سیاه را هرکیلو ۱۱هزار تومان، تربچه ۱۰هزار تومان و خیار سالادی ۱۲هزار تومان فروخته می‌شود. انواع نارنگی هم در این بازار به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط ۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. خرید میوه و سبزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان از میدان بازار که تمام شد توصیه می‌شود رد بوی جگرکی که به گوشه میدان می‌رسد را بگیرید و حتما امتحان کنید. اگر هوس خوردن آش را هم دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید شرق بازار یا در غربی بیرون بازار با ۳۰ تا ۵۰هزار تومان یک پرس‌ آش  بخورید.  بازار تجریش از بازارهای قدیمی تهران است که در هر دوره جنب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجوش خاص خودش را داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و دارد و اگر قصد بازارگردی و نیاز به خرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرید دارید، حتما به این بازار سر بزنید.