ایسنا: محققان دانشگاه کارنگی ملون، یک سیستم روبات‏محور را به‌منظور بررسی اثر تعداد زیادی از داروها بر روی پروتئین‏ها ابداع کرده‏اند و با این کار تعداد آزمایش‌های لازم در فرآیند توسعه داروها را تا ۷۰ درصد کاهش داده‏اند. این آزمایش‌ها آنقدر زیاد هستند که محققان معمولا ناچارند از میان آنها مهم‏ترین را انتخاب کنند.

«نایک» مولف ارشد این پژوهش از بخش زیست‌شناسی محاسباتی دانشگاه کارنگی ملون اظهار کرد: دانشمندان علوم دارویی تلاش زیادی را در جهت تسهیل انجام سریع و ارزان آزمایش‏های متعدد از خود نشان داده‏اند. برای این پژوهش، تیم نایک یک رویکرد یادگیری ماشینی به نام «یادگیری فعال» را توصیف کردند.
یادگیری ماشینی یکی از شاخه‏های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی است که به تنظیم و اکتشاف شیوه‏ها و الگوریتم‏هایی می‏پردازد که بر اساس آنها رایانه‏ها و سامانه‏ها توانایی تعلیم و یادگیری پیدا می‏کنند. این پژوهش شامل یک رایانه است که چندین آزمایش را به‌منظور بهره‏وری موثر از الگوهای مشاهده‌شده در داده‏ها انتخاب می‏کند. تفاوت مدل کنونی با آزمایش‌های سابق این است که به رایانه اجازه انتخاب آزمایش‌ها را می‏دهد. در این روند، تعداد و نوع آزمایش‌ها توسط رایانه انتخاب شده و پس از آن، این آزمایش‌ها با استفاده از روبات‏های سازگار با مایعات و یک میکروسکوپ خودکار انجام می‏شود. همان‌طور که سیستم به تدریج آزمایش‌ها را انجام می‏دهد، تعیین می‏کند که چگونه مجموعه‏ای از پروتئین‏ها، تحت تاثیر مجموعه‏ای از داروها قرار گرفتند.