رونق استفاده از دوربین‌های مداربسته

دنیای اقتصاد: بازار دوربین‌های مداربسته در چند سال اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است. با توجه به استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در ساختمان‌های نوساز امروزه شاهد هستیم که بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن عمومی دارای تجهیزات مداربسته و هوشمند و دوربین‌های کنترل از راه دور شده‌اند. درحالی که بسیاری از این دست از تجهیزات در گذشته با توجه به نیاز مشخص اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه می‌شد، اما حالا می‌شود ادعا کرد که تمامی ساختمان‌های اداری و دولتی مجهز به سیستم‌های مداربسته‌ای شده‌اند که به حفاظت‌های امنیتی این قبیل از اماکن کمک می‌کند.

حتی با ورود به کوچک‌ترین فروشگاه‌های فروش لوازم مصرفی نیز با این هشدار روبه‌رو می‌شوید که این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است. به سادگی می‌توان فهمید که نقش دوربین‌های مدار بسته در تامین امنیت عمومی بیشتر شده و به همان اندازه نیز کنترل افراد گسترده‌تر و حریم خصوصی کوچک و کوچک‌تر می‌شود.همچنین دیگر سازمان‌های دولتی همچون ادارات راه، پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی و شهرداری‌ها به دلیل درگیر بودن با مساله تردد خودروها بیشترین استفاده را از دوربین‌های مختلف دیجیتالی دارند. دوربین‌های کنترل سرعت، دوربین کنترل ترافیک، دوربین تشخیص وضع جاده‌ها و کنترل هوشمند رانندگان درون و برون‌شهری از جمله موارد استفاده این سازمان‌ها هستند.اما اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۷۳ بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرائم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرائم ایفا نکرد. تا اینکه در سال ۱۹۸۰ دوربین‌های مداربسته در سطح گسترده‌ای در سراسر آمریکا به‌خصوص در مراکز عمومی به‌کار گرفته شد. به‌نظر می‌آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان‌تر در مقایسه با به‌کارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرائم باشد.

قربانی یکی از فروشندگان دوربین‌های مداربسته در بازار تهران می‌گوید که بیشترین شرکت‌های سازنده این دست از دوربین‌ها چینی‌ها هستند و پرمصرف‌ترین تکنولوژی مورد استفاده در ایران متعلق به دوربین‌های AHD است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در دوربین مدار بسته AHD کیفیت تصویر از یک مگاپیکسل تا ۲ مگاپیکسل است که کیفیت بسیار خوبی در سیستم مدار بسته به حساب می‌آید و نهایت کابل کشی حدود ۵۰۰متر است که متراژ بسیار خوبی می‌باشد و نکته بارز این‌گونه سیستم‌ها در این است که انتقال تصاویر می‌تواند روی کابل کواکسیال و در بستر آنالوگ انجام شود. دوربین‌های AHD فقط روی دستگاه دی‌وی‌آر AHD تصویر می‌دهند و نمی‌توان این‌گونه دوربین‌ها را مستقیم به تلویزیون یا دستگاه دی‌وی‌آر آنالوگ متصل کرد. دوربین‌های AHD دارای کیفیت بالا و کابل‌کشی طولانی حدود ۵۰۰ متر و قیمت مناسب هستند.» او ادامه می‌دهد: «قیمت متوسط دوربین‌های مدار بسته‌ای که در بازار متداول است حدود ۱۶۰ هزار تومان است و یک پکیج معمولی این دوربین‌ها که شامل دستگاه ضبط، دوربین، آدابتور، فیش و کابل است نزدیک به یک میلیون تومان قیمت دارد.»به گفته او اگرچه دوربین‌های مداربسته به سمت پیشرفته شدن می‌روند و استفاده از دوربین‌های دیجیتالی در حال رایج شدن است اما در بازار ایران دوربین‌های آنالوگ هنوز خریداران بیشتری دارند، چراکه از قیمت مناسب‌تری برخوردارند. او می‌گوید: «اماکن شخصی بیشتر بر روی دزدگیرهای هوشمند کار می‌کنند و اماکن عمومی و اداری روی از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند.»

به گفته این فروشنده بازار این دوربین‌ها در داخل وضعیت مناسب ندارد. «امروز شرکت‌های بسیاری وجود دارند که اقدام به فروش تجهیزات و دوربین‌های مدار بسته می‌کنند که بسیاری از آنها پس از فروش هیچ خدماتی را متقبل نمی‌شوند و در این وادی اگر کسی اطلاعات تخصصی از دوربین‌ها نداشته باشد، نمی‌تواند متوجه نکاتی باشد که در خرید یک دوربین مداربسته نیاز است.او ادامه می‌دهد: «متاسفانه همین شرکت‌ها با خرید و وارد کردن دوربین‌های چینی اقدام به تغییر جعبه حاوی این وسایل می‌کنند و آن را با اطلاعات متناقض به فروش می‌رسانند. این قبیل از اقدامات در بازار دوربین‌های مداربسته به شدت رایج است و هنوز شاهد برخورد جدی در این زمینه نیستیم.»

رونق استفاده از دوربین‌های مداربسته