فارنت: همان‌طور که می‌دانید شرکت اپل چندی پیش از گوشی جدید خود با نام iPhone SE رونمایی کرد که در واقع از سخت‌افزاری شبیه به آی‌فون ۶ اس در قابی به ابعاد آی‌فون ۵ اس بهره می‌برد.اگرچه به نظر می‌رسد شرکت اپل سعی کرده نسخه کامپکت آی‌فون ۶ اس را برای دوستداران گوشی‌های ۴ اینچی تولید کند، با این حال آی‌فون SE در حقیقت از چندین منظر نسبت به آی‌فون ۶‌اس دارای ضعف‌هایی است که ما در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد.

جای خالی قابلیت تاچ 3 بعدی

اگرچه آی‌فون SE به نمایشگر ۴ اینچی با رزولوشن ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل تجهیز شده، با این حال آی‌فون ۶ اس با نمایشگر ۷/۴ اینچی به مراتب دارای رزولوشن و نسبت کنتراست بیشتری است که البته در ابعاد میلی‌متری زیاد به چشم نمی‌آید. البته این تنها تفاوت نمایشگرهای این دو نسل گوشی‌های ساخت آی‌فون نیست زیرا پنل آی‌فون SE برخلاف آی‌فون ۶ اس به قابلیت تاچ ۳ بعدی تجهیز نشده است.

استفاده از سنسور آی‌دی تاچ قدیمی

اپل همچنین به جای استفاده از حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه هوم جدیدتر آی‌فون ۶ اس که در کسری از ثانیه گوشی را آنلاک می‌کند در آی‌فون SE از همان حسگر قدیمی‌تر آی‌فون ۵ اس و ۶ استفاده کرده است. این حسگر البته کماکان سریع است، اما سرعت عملکرد آن را نمی‌توان با آی‌فون ۶ اس یا گلکسی اس ۷ مقایسه کرد.

دوربین سلفی ضعیف

اگرچه بر اساس کالبدشکافی‌های صورت گرفته، آی‌فون SE در قاب پشتی میزبان سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مشابه با آنچه در آی‌فون ۶ اس استفاده شده بود است، با این حال دوربین سلفی آن همان سنسور دوربین ۲/۱ مگا پیکسلی آی‌فون ۵ اس با دیافراگم f/۲.۴ است، این در حالی است که در آی‌فون ۶ اس این دوربین به ۵ مگاپیکسل و گشادگی دیافراگم f/۲.۲ ارتقا داده شده بود.

نبود نسخه 128 گیگابایتی

درحالی‌که روزبه‌روز بر حجم اپلیکیشن‌های کاربردی افزوده می‌شود و از طرفی طبع ثبت تصاویری سلفی در بین دارندگان گوشی‌های هوشمند بالا می‌رود، به نظر می‌رسد اپل معتقد است که کاربران باید دیر یا زود به بهره‌گیری از فضای ذخیره‌سازی ابری رو آورند زیرا آی‌فون ۴ اینچی جدید تنها در دو نسخه ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی راهی بازار خواهد شد. در هر حال دارندگان آی‌فون ۶ اس برخورداری از نسخه ۱۲۸ گیگابایتی را یک قابلیت می‌دانند که جای خالی آن در آی‌فون SE به وضوح احساس می‌شود.