رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

دنیای اقتصاد: روز گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در اولین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید، برنامه خود در سال ۹۵ را تشریح کرد.براساس اظهارات رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این نشست، این سازمان در سال جدید بیشتر تمرکز خود را روی رونق بخشیدن به کسب و کارهای اعضایش اختصاص خواهد داد و برنامه‌هایی نیز برای رایزنی با شرکت‌های خارجی در راستای ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت IT کشور در نظر گرفته است. همچنین در این نشست سازمان نظام صنفی درخصوص پیگری برنامه‌هایی که سال گذشته وعده انجام آن را داده بود نیز توضیحاتی ارائه کرد.

سرنوشت پروژه باران

یکی از پروژه‌هایی که سال گذشته اجرای آن سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث اعتراض بسیاری از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای ( نصر) شد، «تجهیز رایگان‌ اصناف‌ به‌ صندوق‌ مکانیزه‌ فروش در قالب طرح باران» بود. حتی در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، برای پایان دادن به نگرانی تولید‌کنندگان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صندوق مکانیزه فروش، جلسه مطبوعاتی تشکیل داد و اعلام کرد، اتاق اصناف تهران هیچ مناقصه‌ای با هیچ شرکتی برای اجرای انحصاری این پروژه نداشته و این اتاق نیز مسوولیت، تجهیز واحد‌های صنفی کشور به صندوق مکانیزه فروش را لغو کرده است. حالا تقریبا بعد از دوماه از این بحث‌ها، ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نصر در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درخصوص سرنوشت نهایی طرح باران و تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش گفت: در ابتدا حرف‌های ضدونقیضی درخصوص این پروژه و اینکه یک شرکت تنها مجری مجهز کردن اصناف به صندوق مکانیزه فروش است شنیده می‌شد اما همانطور که سال گذشته هم گفتیم تمام تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه غیر قانونی بوده و نباید هیچ انحصاری در اجرای این طرح وجود داشته باشد. در همین زمینه اصغر رضا‌نژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز اعلام کرد که مسوولان پروژه باران از تمامی ادعاهای خود درخصوص اجرای این طرح عقب‌نشینی کرده‌اند. وی در این‌خصوص به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با پیگیری ما برای اجرای قانون در نهایت مسوولان پروژه باران اجرای آیین‌نامه دولت در این زمینه را قبول کردند.

در مصوبه دولت درخصوص مجهز کردن اصناف به صندوق مکانیزه فروش که قرار است برای تصویب به زودی راهی مجلس شود، آمده است که باید مشخصات سخت‌افزاری توسط سازمان امور مالیاتی پیشنهاد و سه وزیر (اقتصاد، صنعت و معدن، ارتباطات) آن را تصویب کنند و این مشخصات در سایت امور مالیاتی قرار بگیرد. در نهایت شرکتی که محصولاتش براساس این مشخصات است، خدمات خود در این زمینه را به اصناف ارائه کند. وی در ادامه افزود: پیرو بررسی این مصوبه ۱۰ جلسه در سازمان امور مالیاتی با حضور فعال سازمان نصر و کارگروه ویژه این سازمان در زمینه صندوق مکانیزه فروش برگزار شد تا مشخصات سخت‌افزاری این طرح نهایی شود. بعد از این هم، جلساتی برای مشخص کردن ویژگی‌های نرم‌افزاری این صندوق‌ها برگزار کردیم که این مشخصات هم نهایی و در قالب یک سند توسط سازمان امور مالیاتی برای تصویب ابتدا تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

تلاش برای جذب شرکت‌های خارجی در الکامپ22

یکی از وعده‌هایی که سازمان نصر چه بعد و قبل از برگزاری الکامپ ۲۱ مطرح کرد، تلاش برای برگزاری باشکوه الکامپ بیست و دوم بود. مسوولان سازمان نصر که سال گذشته توانسته بودند بعد از اما و اگرهای بسیار برگزار‌کننده تنها نمایشگاه بین‌المللی حوزه IT کشور باشند، در زمان افتتاح الکامپ بیست و یکم بارها اعلام کردند که این دوره از الکامپ پیش‌زمینه‌ای برای برگزاری استاندارد الکامپ بیست و دوم خواهد بود. همچنین رئیس نصر کشور این قول را داد که الکامپ بیست و دوم را با تجربه برگزاری الکامپ بیست و یکم به بهترین نمایشگاه ایران تبدیل خواهد کرد. در این راستا برای اینکه الکامپ که ۲۱ سال نام بین‌المللی را تنها با خود به یدک می‌کشید به معنای واقعی بین‌المللی شود، یک دبیرخانه دائمی در سازمان نصر تشکیل شد تا رایزنی‌ها برای جذب شرکت‌های خارجی بزرگ به این نمایشگاه را شروع کند. باقر بحری، نایب رئیس سازمان نصر تهران و مسوول کمیته بین‌الملل نصر در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درخصوص آخرین وضعیت دبیرخانه الکامپ بیست و دوم گفت: د ر حال حاضر ما در حال انجام کارهای قانونی دریافت مجوز برگزاری این نمایشگاه هستیم و ظرف یک هفته آینده نتیجه نهایی این فعالیت‌ها اعلام خواهد شد. از طرف دیگر با سفرهای مختلف خارجی که به برخی کشورها داشتیم رایزنی‌هایی را برای حضور شرکت‌هایی که حرفی در صنعت IT دارند انجام داده‌ایم. وی با اعلام مثبت خواندن این رایزنی‌ها تاکید کرد که فضای برگزاری الکامپ ۲۲ قطعا مثبت‌تر و بین‌المللی‌تر خواهد بود.ناصر علی سعادت در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» درخصوص اینکه این رایزنی‌ها با چه کشورها و چه شرکت‌هایی انجام شده است، اعلام کرد: برخی رسانه‌ها با تمسخر نسبت به برخی رایزنی‌های سازمان با کشورهایی مانند مولداوی اعلام می‌کنند که چرا سازمان چنین کشوری را برای انجام تعاملات خود در بخش IT در نظر گرفته است. باید بگوییم که در صنعت ICT کشور مهم نیست، نوع سرویس و خدماتی مهم است که آن کشور با بهترین کیفیت از نظر استاندارد اروپا ارائه می‌کند.

وی در ادامه افزود: درست است که مولداوی یک کشور کوچک با منابع محدود است، اما جایی است که تست تمامی تکنولوژی پیشرفته صنعت اروپا به‌صورت پایلوت در این کشور انجام می‌شود. وقتی می‌بینیم اروپا برای تست محصولات در بخش تله کام و بخش نرم‌افزار اول این کشور را انتخاب می‌کند این کشور برای ما نیز مهم می‌شود فارغ از اینکه از نظر جغرافیایی و منطقه‌ای در چه وضعیتی قرار دارد. در واقع در مولداوی ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاران مختلف اروپایی آشنا شویم و این کشور برای ما یک کانال قابل قبول برای ارتباط‌گیری است. سعادت با اشاره به انتخاب ایرلند و رایزنی با شرکت‌های IT این کشور نیز اعلام می‌کند که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی بخش بزرگی از تولیدات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را در این کشور انجام می‌دهند. وی تاکید می‌کند ما برای انتخاب شریکان خارجی خود در حوزه IT در ابتدا به موقعیت جغرافیایی یک کشور نگاه نمی‌کنیم بلکه به این موضوع توجه می‌کنیم که دست‌اندرکاران مطرح و قابل قبول صنعت IT کجا و با چه امکاناتی قرار دارند و چه فوایدی می‌توانند برای ما داشته باشند. وی در پاسخ به امکان حضور شرکت‌های مطرح دنیای تکنولوژی نیز گفت: اکثر شرکت‌های مطرح این بازار مانند مایکروسافت، اپل، اینتل و.. که بسیاری انتظار دارند در الکامپ بعدی باید حضور داشته باشند، آمریکایی هستند و همان‌طور که می‌دانید تحریم‌های این کشور علیه ایران هنوز برقرار است و اجرای برجام ربطی به رفع این تحریم‌ها ندارد. او تاکید کرد حرکت‌های تجاری با کشورهای مختلف هنوز زمان می‌برد و نمی‌توان انتظار داشت خیلی سریع اتفاقات ویژه‌ای در این زمینه بیفتد. به گفته وی بسیاری از کشورهای اروپایی برای حضور در بازار ICT کشور بسیار انگیزه دارند اما برخی از این کشورها به دلیل نگرانی از اینکه حضور در بازار ایران به روابطشان با کشور آمریکا و ادامه فعالیت‌هایشان صدمه می‌زند، هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند اما به مرور این نگرانی‌ها نیز رفع می‌شود. رئیس نصر تاکید کرد الکامپ در حال طی کردن مسیری است که امسال با افت و خیز همیشگی که با آن آشنا هستیم از تحریم اعضا گرفته تا بی‌نظمی‌های معروفش همراه نخواهد بود.

رتبه‌بندی شرکت‌ها در شکل جدید

چندی پیش و با مشخص شدن سرنوشت شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی، فعالیت سه شورا متوقف شد. یکی از این شوراها، شورای عالی انفورماتیک بود، شورایی که بخشی از وظایفش رتبه‌بندی شرکت‌های حوزه ICT بود. این رتبه‌بندی که برای بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت ICT کشور در جهت شرکت در مناقصات دولتی اهمیت دارد این نگرانی را به وجود آورده که حالا با انحلال شورای عالی انفورماتیک، تکلیف رتبه‌بندی شرکت‌های فعال در این صنعت چه می‌شود. هفته گذشته سازمان نصر اعلام کرد حاضر است این وظیفه را برعهده بگیرد. ناصر علی سعادت در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» درخصوص موافقت با این خواسته سازمان نصر گفت: مذاکرات اولیه برای این کار انجام شده است هر چند در سال ۸۴ موافقت‌نامه‌ای بین آقایان سعیدی، رئیس وقت سازمان و سپهری‌راد رئیس وقت شورای عالی انفورماتیک به امضا رسید که کلیه امور اجرایی رتبه‌بندی به سازمان نصر واگذار شود. در واقع از همان ابتدا این دو نهاد به تفاهم رسیدند که کار مردم را باید به مردم سپرد. وی در ادامه افزود: اما در سال‌های ۸۴ با تغییر دولت و از آنجا که برخی مسوولان دولت نهم و دهم چندان عقیده‌ای به این انجام کارها توسط نهاد‌های مردمی نداشتند، این تفاهم‌نامه به فراموشی سپرده شد. به گفته وی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و همچنین مشخص شدن وظایف جدید شورای عالی فضای مجازی،‌ بعد از سه سال بالاخره شوراهای موازی منحل شدند و این شرایط مجددا بحث بر سر واگذاری وظیفه رتبه‌بندی شورای عالی انفور‌ماتیک به نصر را باز کرد. ناصر علی سعادت تاکید می‌کند که مسوولان دولتی موافق به انجام این وظیفه توسط سازمان هستند اما نصر در نظر دارد شرایط این رتبه‌بندی را به‌روزتر و همگام با شرایط حال حاضر صنعت ICT کشور کند. همچنین اگر قرار باشد نصر کشور این رتبه‌بندی را انجام دهد این رتبه‌بندی صرفا برای حضور شرکت‌ها در مناقصات دولتی نخواهد بود و جنبه‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد.