منتظر تعرفه‏های جدید مخابراتی باشید

رئیس سازمان تنظیم مقررات از تعیین تعرفه‏های جدید مخابراتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «در اولین گام تعرفه‏ای که باعث می‏شود ارائه‏ خدمات با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب خواهد شد.» هفته گذشته با تغییر ترکیب هیات مدیره مخابرات مشخص شد بین دولت و سهامدار اصلی این شرکت تفاهمی برای سپردن سکان مدیریت ارشد این نهاد مخابراتی به وجود آمده است. در همین حال وزیر ارتباطات و معاونانش نیز از تغییر تعرفه‏ها و لزوم حمایت از مخابرات سخن گفته‏اند. این موضوع باعث شگفتی بسیاری از ناظران شد، چراکه تا پیش از این درخواست‏های افزایش تعرفه مخابرات از سوی وزارت ارتباطات رد می‏شد.

حالا اما با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات در هیات مدیره مخابرات ظاهرا راه برای افزایش تعرفه‏های مخابراتی نیز باز شده است. در تازه‏ترین اظهار نظر در این زمینه علی‌اصغر عمیدیان در مراسم تودیع و معارفه مدیران مخابراتی کشور گفت: سازمان تنظیم مقررات مانند پدر خانواده ارتباطات کشور است، حال فرزندان این پدر ممکن است یکی کندتر حرکت کند و یکی بیش فعال باشد، اما به هر صورت اپراتورها مانند فرزندانی هستند که از روحیات مختلف برخوردارند. بنا بر گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه زمانی اجرای طرح‏هایی مانند ترابردپذیری هم‏کدی یا رومینگ جزو آرزوها محسوب می‏شد، ادامه داد: به هرحال درهر خانواده‏ای میان پدر خانواده و فرزندان ممکن است اختلافی ایجاد شود؛ حتی در خود آمریکا نیز گاه شاهدیم اپراتورهای مطرح ۲۰ میلیون دلار جریمه می‏شوند، اما در جمهوری اسلامی به دلیل باوری که نسبت به پیشرفت وجود دارد با وجود تلاش هیچ‏گاه امور از دایره اخلاق خارج نمی‏شود. رئیس سازمان تنظیم مقررات با تاکید بر اینکه تلاش می‏شود در اولین فرصت تعرفه‏های مخابراتی مصوب شود، گفت: لازم است در تعرفه‏های جدید به گونه‏ای عمل شود که انگیزه مدیران برای ارائه‏ خدمات افزایش پیدا کند، چرا که در غیراین صورت افزایش تعرفه به تنهایی مشکلی را حل نمی‏کند.

عمیدیان همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از احتمال تعیین کف قیمت اینترنت موبایل برای جلوگیری از کاهش قیمت اینترنت توسط اپراتورها خبر داد. عمیدیان گفت: اگر قیمت بسته‏های اینترنتی اپراتورهای موبایل کمتر از قیمت ADSL شود قطعا کسب‏وکار اینترنت ثابت با مشکل مواجه می‏شود. به همین دلیل احتمال تعیین کف قیمت اینترنت برای اپراتورهای موبایل وجود دارد. عمیدیان علاوه بر این تصریح کرد: قیمت اینترنت موبایل ایران در سطح بین‏الملل جزو پایین‏ترین تعرفه‏ها است و کشور ما از این منظر در جایگاه سوم قرار دارد، زیرا قیمت واقعی را از مشترکان دریافت نمی‏کنیم.