برای خرید اسپیکر باید به این موارد توجه کنید:

وات واقعی بلندگو

واحدی است که با نام RMS استفاده می‌شود. در اصل RMS برای بیان میزان نشانگر توان واقعی بلندگو از واحدی به نام توان واقعی تقویت‌کننده و بلندگوها است. این واحد در اصل یک واحد قرار‌دادی است که از حاصل ضرب وات واقعی در مضربی مشخص به دست می‌آید و می‌توان گفت که این واحد بیشتر به ساختار کلی طراحی بلندگو بستگی دارد و می‌تواند باعث تاثیرگذاری بیشتر شود. همیشه سعی کنید در خرید اسپیکر به میزان وات واقعی آن توجه کنید، چون مهمترین عامل نمایش میزان قدرت واقعی اسپیکر، توان واقعی آن است.

طراحی بلندگوها

طراحی مناسب و دقیق بلندگوها یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت صدا است، به طور مثال خرید یک اسپیکر با بدنه‌ای مناسب مانع از ایجاد صدای نامناسب در هنگام پخش صدای بم می‌شود که این حالت در بسیاری از بلندگوها‌ی موجود در بازار مشاهده می‌شود. همچنین طراحی مناسب بلندگوها باعث افزایش زاویه پخش(همان طیف پوشش‌پذیری صوتی) توسط اسپیکر می‌شود که این عامل در تاثیرگذاری بیشتر روی کاربر موثر است. از طرفی طراحی مناسب بلندگو خود باعث افزایش جذابیت آن برای کاربر می‌شود که این عامل یکی از دلایل مهم در خرید اسپیکر مناسب توسط اکثر کاربران محسوب می‌شود.

میزان فرکانس قابل پشتیبانی

اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی گوش طبیعی انسان قادر به شنیدن اصواتی مابین ۲۰ تا ۲۰هزار هرتز است و در صورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار قادر به شنیدن آن نخواهیم بود.

تعداد کانال‌‌های خروجی

امروزه اکثر بلندگوهای بازار دارای حداقل ۲کانال اصلی و یک کانال صدای بم هستند که این عامل باعث تاثیر‌گذاری بهتر در هنگام شنیدن صداهای مختلف می‌شود، اما به علت پیشرفت و تعبیه کارت‌های صدای چند کاناله روی مادربورد‌های امروزی کم‌کم این بلندگوها جای خود را به بلندگوهای چندکاناله می‌دهند. سعی کنید بلندگویی تهیه کنید که حداقل از ۴کانال، یک کانال برای صدای بم داشته باشد.

شاید برای کاربران این بحث به‌وجود آید که در این دوران که صداهای محیطی باعث کلافه‌شدن بسیاری از افراد می‌شود خرید یک بلندگوی چندکاناله فقط باعث افزایش دادن حجم صدا می‌شود، اما این طور نیست چون در بلندگوهای چندکاناله به علت تقسیم صدا در کانال‌های مختلف، براساس نوع موقعیت آنها توان صوتی در معدل‌ مابین بلندگوها تقسیم می‌شود و در اصل وجود تعداد بلندگوی بیشتر باعث افزایش حجم صدا نشده و باعث افزایش دقت و تفکیک‌پذیری صوتی می‌شود.