وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، از دستیابی ایران به فن‌آوری ساخت تجهیزات تلفن‌همراه و سیار در آینده نزدیک خبر داد. محمد سلیمانی در حاشیه بهره‌برداری از ساختمان فجر شرکت مخابرات چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال «ایرنا» افزود: قرارداد بزرگی با بخش‌خصوصی برای دستیابی ‌ایران به فن‌آوری ساخت تجهیزات تلفن‌همراه منعقد شده است.

وی افزود: قرارداد مزبور هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی فن‌آوری مربوطه است.

وی گفت: بخش‌خصوصی ایران از سال گذشته فعالیت خود را برای دستیابی به فن‌آوری تولید تجهیزات تلفن‌همراه آغاز کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۱تاکنون تعرفه پیامک و تلفن‌همراه در کشور تغییر نکرده است و این تثبیت قیمت‌ها به منزله کاهش تعرفه‌های مخابراتی محسوب می‌شود.

سلیمانی همچنین درباره‌ دریافت حق امتیاز ایجاد شبکه‌های ارتباطی در کشور گفت: در سال آینده دریافت رقمی نزدیک به ۲۰۰‌میلیارد تومان از این بخش پیش‌بینی می‌شود که شامل اپراتورهایی است که امتیازهایی را دریافت کرده‌اند و اگر درآمدشان بیشتر از حد پیش‌بینی شده برسد، مشمول این حق امتیاز می‌شوند.

بازار در برهه‌های خاص نیاز به یادآوری دارد

از زمان مشخص شدن برند اپراتور اول تلفن‌همراه، تلاش کردیم تا نام برند همراه اول را در میان مشترکان خود رواج دهیم که تا حدودی نیز به نتیجه دلخواه رسیده‌ایم.

محمدمهدی عطوفی، معاون بازاریابی و امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار، در گفت‌وگو با سیتنا، اظهار داشت: شرکت ارتباطات سیار، پس از مشخص شدن برند اپراتور اول تلفن‌همراه، تلاش کرد برند جدید و نام تجاری همراه اول را در میان مردم گسترش دهد.

عطوفی، در مورد تبلیغ عنوان برند همراه اول گفت: در فضای غیر‌انحصاری، مشترکان باید بدانند که چه خدماتی را می‌توانند از اپراتور خود دریافت کنند تا بتوانند در مقابل سایر اپراتورهای موجود، خدمات را مقایسه و اپراتور بهتر را انتخاب کنند.

معاون بازاریابی و امور مشترکان شرکت ارتباطات سیار، در پایان گفت: امروز نام تجاری همراه اول، در بین مشترکان خود جا افتاده و می‌توان حیطه معرفی و تبلیغات را تغییر داد.

سال آینده ۲۰۰‌هزار گوشی همراه تولید می‌کنیم

به دلیل یکسان نبودن فضای رقابت میان شرکت‌های ایرانی و خارجی برای عرضه گوشی تلفن‌همراه در کشور، شرکت قطعات نیمه‌هادی عماد به عنوان یکی از تولیدکنندگان ایرانی به شدت آسیب‌دیده است.

حمیدرضا منجی، مدیرعامل شرکت قطعات نیمه‌هادی عماد، اظهار داشت: تاکنون پنجاه‌هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه تولید کرده‌ایم و براساس برنامه‌ریزی‌های مستند، سال آینده نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار گوشی دیگر تولید خواهیم کرد که قرارداد همکاری با طرف خارجی جهت تولید ۱۵۰‌هزار گوشی قطعی شده است.

منجی گفت: شرکت قطعات نیمه‌هادی عماد، با وجود کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه، همچنان فعالیت‌های تولیدی خود را طبق روال گذشته ادامه می‌دهد؛ چرا که ادامه مسیر تولیدات ما، متاثر از تعهدات این شرکت در ابتدای پروژه به طرف خارجی بوده و در شرایط فعلی نمی‌توان متوقف شد.

این درحالی است که این شرکت به همراه دو شرکت دیگر متعهد شده بودند که تا پایان سال ۸۵، دو میلیون گوشی ایرانی به بازار عرضه کنند‌.