بازار دیجیتال- گسترش و توسعه صنعت تکنولوژی و IT این روزها حضور این صنعت را در بخش‌های مختلف ملموس و مشهود کرده است. در حقیقت IT در صنایع و بخش‌های مختلف به صورت‌های متنوعی نفوذ کرده و حضور خود را به اثبات می‌رساند. در این میان نرم‌افزارها بیشترین سهم را در گسترش IT و عمومیت آن به عهده دارند. حالا دیگر نرم‌افزارها ساده‌ترین راه گسترش IT و برقراری ارتباط با کاربران مختلف در بخش‌های متفاوت هستند.درست به همین دلیل هم هست که صنعت نرم‌افزار در سال‌های اخیر به یکی از بخش‌های پررونق بازار جهانی IT تبدیل شده است. نرم‌افزار به عنوان زبان مشترک طرفداران تکنولوژی و صنعت IT، هر روز مخاطبان جدیدی را جذب کرده و به عمومیت بیشتری می‌رسد.

آمار موافق

در واقع آمار موافق هم رشد صنعت و بازار جهانی نرم‌افزار را تصدیق می‌کند. آخرین آمار و نتایج تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان می‌دهد، صنعت نرم‌افزار در سال ۲۰۰۸ به رشد مناسبی می‌رسد.

براساس این آمار، درآمد حاصل از فروش جهانی نرم‌افزار تا پایان سال ۲۰۰۸ به ۷/۱۹۰میلیارد دلار خواهد رسید.

این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۰۷ برابر ۳/۱۷۶میلیارد دلار بوده و در سال جدید با رشد ۲/۸درصدی همراه خواهد بود.

کارشناسان معتقدند با وجود چالش‌های پیش روی صنعت نرم‌افزار، این بخش در سال ۲۰۰۸ تا حد قابل توجهی رشد خواهد کرد. با توجه به این موضوع هنوز هیچ پیش‌بینی دقیقی از وضعیت صنعت نرم‌افزار و بازار آن در سال‌های آینده وجود ندارد.

در حقیقت نامشخص بودن حجم سرمایه‌گذاری IT و ابهام در پیش‌بینی‌های انجام شده، وضعیت بازار جهانی نرم‌افزار در سال‌های آینده را برای کارشناسان در تعلیق نگه داشته است.

با این همه «Joanna Correia»، یکی از تحلیل‌گران موسسه Gartner معتقد است، با وجود آنکه صنعت نرم‌افزار رشد کمی را در اواخر دهه ۹۰ تجربه کرد، اما روند رشد این صنعت با شروع قرن جدید سرعت بیشتری گرفت.

او در این مورد می‌گوید: «بسیاری از عوامل موثر در رکود بازار جهانی نرم‌افزار در سال‌های گذشته، حالا وجود ندارد. درست به همین علت هم احتمال تاثیر بحران‌های اقتصادی آمریکا و دیگر اقتصادهای کلان دنیا روی بازار نرم‌افزار جهانی در سال ۲۰۰۸ بسیار کم به نظر می‌رسد.»

فصل دوم و کاهش درآمدها

با این همه، گویا چالش‌ها و موانع پیش‌روی بازار جهانی نرم‌افزار در فصل دوم سال ۲۰۰۸ به اوج خود می‌رسند. این پیش‌بینی‌ای است که کارشناسان و تحلیل‌گران Gartner انجام داده‌اند. آنها معتقدند این موانع درآمد تولیدکنندگان بزرگ نرم‌افزار در فصل دوم را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

به این ترتیب، پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی Forrester از رشد ۶/۴درصدی خرید محصولات IT و نرم‌افزار در سال ۲۰۰۸، حالا به ۸/۲درصدی تنزل پیدا کرده است.

در واقع چنین آشفتگی‌های ناگهانی در بازار نرم‌افزار، تولیدکنندگان بزرگ این صنعت را به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و غیرمستقیم و حتی کسب درآمد از طریق کانال‌های مختلف و حاشیه‌ای سوق می‌دهد. کارشناسان اما معتقدند به طور کلی بازار جهانی نرم‌افزار در سال ۲۰۰۸ به رشد قابل قبولی رسیده و در جایگاه بهتری نسبت به سال‌های گذشته قرار می‌گیرد.