مرکز ملی فضای مجازی، آمارهای جهانی منتشر شده درخصوص اتصال اشیا به اینترنت درسال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ و فرصت‌ها و تاثیرات اقتصادی بی‌شماری را که این فناوری برای کسب و کارها فراهم می‌کند منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی روندهای فناوری طی سال‌های اخیر، نشان‌دهنده ادغام هر چه بیشتر دنیای واقعی و مجازی، هوشمندی در گردآوری اطلاعات و حرکت به سمت مدل‌های کسب و کار دیجیتالی است و یکی از قوی‌ترین این روندها، توسعه فناوری «اینترنت اشیا» است.

عبارت اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ از سوی «کوین اشتون» مورد استفاده قرار گرفت. «کوین اشتون» جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند تا آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. براین اساس مرکز ملی فضای مجازی با استناد به گزارش‌های موسسات تحقیقاتی بین‌المللی همچون گارتنر، IDC، سیسکو و مکنزی، روند فراگیر شدن فناوری اینترنت اشیا را در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است. برمبنای گزارش موسسه گارتنر، تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸ میلیارد وسیله به اینترنت متصل خواهند ‌شد که ۹ میلیارد از این اتصالات به شبکه، ناشی از اتصال اشیا است و در برآورد دیگری، همین موسسه اعلام کرده‌ است که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶ میلیارد وسیله مبتنی بر اینترنت اشیا وجود خواهد داشت. اگر میزان داده‌ای که ۲۰ سنسور در هر ساعت تولید می‌کند، برابر با ۲۴۰ رکورد باشد، دریک روز به ۵۷۶۰ رکورد می‌رسد، این میزان در هر ۱۰ هزار تجهیز (که تعداد زیادی برای کاربردهای اینترنت اشیا محسوب نمی‌شود) به حجم قابل توجهی داده یعنی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد در هر ساعت و ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار رکورد در هر روز خواهد رسید.

در این راستا رشد ترافیک ناشی از وسایل سیار و ارتباطات بی‌سیم، قابل توجه بوده و نشان از مهیا بودن زیر‌ساخت‌های اولیه در حمایت از اینترنت اشیا است. به‌عنوان نمونه براساس پیش‌بینی دانشگاه دتلویت، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ از ارتباطات ماشین با ماشین، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند، غیرهوشمند و سایر وسایل سیار، ۲/ ۱۱ اگزابایت داده انتقال یابد. براساس گزارش مرکز تحقیقاتی IDC که در سال۲۰۱۴ منتشر شده نیز ۱/ ۹ میلیارد واحد نصب شده اینترنت اشیا، در سال ۲۰۱۳ با نرخ رشد متوسط ترکیبی سالانه ۵/ ۱۷ درصد تا سال ۲۰۲۰ به ۱/ ۲۸ میلیارد دستگاه افزایش خواهد یافت که سهم کسب و کار از این میزان حدود ۱۱ میلیارد، سهم دولت و زیرساخت، ۱۲ میلیارد و سهم خانوار ۵ میلیارد دستگاه است. همچنین براساس گزارش سیسکو، فناوری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد وسیله را به اینترنت متصل می‌کند، به‌طوری که سرانه دستگاه‌های ارتباطی از ۰۸/ ۰در سال ۲۰۰۳ به ۵۸/ ۶ در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۰ درصد شرکت‌ها به واسطه سرمایه‌گذاری دراینترنت اشیا درآمد خود را افزایش داده‌اند و میانگین این افزایش درآمدی حدود ۶/ ۱۵ درصد بوده که این میزان برای کسب و کارهای پیشرو در بازار ۶۴ درصد برآورد می‌شود.علاوه بر این به واسطه فناوری اینترنت اشیا، تقریبا یک شرکت از هر ۱۰ شرکت، افزایش حداقل ۳۰درصد درآمد را تجربه کرده است.

کارشناسان شرکت سیسکو معتقدند درآمد سالانه بازار اینترنت اشیا از ۳/ ۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ با نرخ رشد ترکیبی متوسط سالانه ۲۱ درصد، به ۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. پیش‌بینی سیسکو مبین آن است که بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ رقمی حدود ۴/ ۱۴تریلیون دلار را تجربه خواهد کرد. از این میزان بیشترین سهم با میزان ۷/ ۳ تریلیون دلار ناشی از بهبود تجربه مصرف‌کننده بوده و حدود ۳ تریلیون دلار ناشی از کاهش زمان رسیدن به بازار، ۷/ ۲ تریلیون دلار مربوط به بهبود زنجیره عرضه و تامین، ۵/ ۲ تریلیون دلار کاهش هزینه و ۵/ ۲ تریلیون دلار نیز مربوط به افزایش بهره‌وری نیروی کار خواهد بود. با استناد به گزارش موسسه مکنزی، رشد ۲ برابری صنایع را با بهره‌گیری از اینترنت اشیا در سال‌های آتی مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در میان ۹ حوزه خدمات، صنایع با ۷/ ۳ تریلیون دلار و بعد از آن شهرها با ۷/ ۱ تریلیون دلار دارای بیشترین پتانسیل اقتصادی ناشی از به‌کارگیری اینترنت اشیا هستند. علاوه بر ۹ حوزه کاربردی مورد بررسی اینترنت اشیا، ۱۰۰ کاربرد منحصر به فرد جدید نیز ایجاد خواهد شد که این تغییرات از نتایج افزایش سهم اینترنت اشیا در اقتصاد جهانی خواهد بود. به‌طوری که با در نظر گرفتن افزایش ۵/ ۰ تا یک درصد نرخ بهره‌وری سالانه جهانی، اینترنت اشیا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار به GDP جهانی اضافه خواهد کرد. همچنین برخی پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌‌دهد اینترنت اشیا در بلند‌مدت به رشد ۸۷درصدی اشتغال منجر خواهد شد.