ادامه اعتراض‌ها به ترامپ

آی‌تی ایران: Reed Hastings، مدیرعامل Netflix، در مقایسه با همتایان خود در صنعت تکنولوژی، شدیدترین اظهارات علیه ترامپ را در اعتراض به قوانین مهاجرت به آمریکا اعلام کرده، قوانینی که محکومیت‌های گسترده‌ای را از سمت مخالفان به همراه داشته است. Hastings در بیانیه‌ای کوتاه در فیس‌بوک گفته که اقدامات ترامپ در حال ضرر رسانی به کارکنان این شرکت در سراسر دنیا است و این اقدامات کاملا ضدآمریکایی و برای همگان دردآور است. در زیر می‌توانید متن کامل اظهارات او را بخوانید: دستورات جدید ترامپ امروز باعث ایجاد آشفتگی در فرودگاه‌های سراسر دنیا شد، به این دلیل که مهاجرین و دارندگان ویزا همگی در ابتدا توقیف سپس بازجویی و در انتها از ورود به ایالات متحده منع شدند. وکلای حاضر در فرودگاه‌های ایالات متحده می‌گویند که ماموران مرزی افرادی را که قصد ورود به آمریکا را داشتند دستگیر کرده‌ و در بعضی موارد در مورد گرایش‌ های مذهبی نیز آنان را مورد بازجویی قرار داده‌اند. دیگر شرکت‌های فعال در صنعت تکنولوژی از جمله مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و اوبر نیز نگرانی‌های خود را در اعتراض به این قوانین ابراز کرده‌اند.

راه‌حل اوبر

در پی اظهارات مدیران شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت پس از امضای قوانین ایجاد محدودیت در ورود اتباع ۷ کشور به ایالات متحده توسط دونالد ترامپ،Travis Kalanick مدیرعامل شرکت Uber در پست خود در فیس‌بوک اعلام کرد که شرکت در حال شناسایی رانندگانی است که احتمال دارد خارج از ایالات متحده گیر افتاده باشند و شرکت متعهد شده تا زمانی که مشکلات ورود آنها به آمریکا حل می‌شود، به آنها غرامت پرداخت کند. وی اشاره کرد که در حال حاضر ده‌ها نفر از کارکنان تحت تاثیر این قانون را شناسایی کرده و اعلام کرد رانندگانی که احتمال می‌دهند مشمول این قوانین هستند، باید هرچه زودتر با شرکت تماس بگیرند. مدیر این استارت آپ گفت: «ما در حال انجام مراحل شناسایی این رانندگان هستیم و با پرداخت غرامت به آنها در سه ماه آینده و با حمایت از خانواده‌های این افراد و تامین مخارج آنها، سعی داریم تا حد ممکن از نگرانی‌ و آشفتگی‌های این رانندگان بکاهیم.

جزئیات بیشتر در روزهای آینده به دستمان خواهد رسید.» او اظهار کرد که این مساله را روز جمعه زمانی که به ایالت واشنگتن سفر کند،مستقیما با رئیس‌جمهور در میان خواهد گذاشت. او گفت: «پذیرفتن افراد از سراسر جهان در آمریکا و تبدیل ایالات متحده به خانه‌ دوم آنها، همواره سیاست اصلی آمریکا از زمان بناگذاری این کشور بوده است» و اینکه این قوانین بر زندگی عده‌ کثیری از مردم تاثیر خواهد گذاشت. Kalanick دسامبر سال گذشته در جلسه استراتژیکی و سیاسی ترامپ حضور پیدا کرد. در این جلسه مدیران پرآوازه‌ای از جمله Bob Iger مدیر عامل Disney، تیم کوک از شرکت اپل، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا، لاری پیج مدیر عامل شرکت Alphabet، مدیرعامل شرکت آمازون Jeff Bezos و Sheryl Sandberg مدیرعامل شرکت فیس‌بوک حضور داشتند.

بررسی شبکه‌های اجتماعی مسافران

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که دستورالعمل ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به آمریکا سبب جنجال در جهان شده است، کاخ سفید قصد دارد برای مسافران کشورهای دیگر هم چالش‌های جدیدی ایجاد کند. مقامات ارشد دولت ترامپ در حال بررسی امکان طرح پرسش‌های گسترده‌تر از مسافران کشورهای دیگر در بدو ورود به ایالات متحده هستند. این مسافران باید فهرستی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب خود که به‌طور مرتب مورد بازدید قرار می‌دهند، ارائه کنند، مشخصات کامل افرادی که در فهرست تماس تلفن همراهشان وجود دارد را افشا کنند و حتی شناسه‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را اعلام کنند. اگر مسافران خارجی از افشای این اطلاعات طفره روند، دیگر حق ورود به خاک آمریکا را پیدا نخواهند کرد. البته بحث در این زمینه هنوز در مراحل مقدماتی است و نحوه اجرای سیاست مذکور مشخص نیست.