گروه بنگاه‌ها: با حضور معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری و رئیس صندوق نوآوری‌وشکوفایی از ۴۵ طرح خاتمه‌یافته فنی که با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به پایان رسید رونمایی شد. دکتر محمد نهاوندیان در مراسم رونمایی از ۴۵ طرح خاتمه‌یافته فنی با تاکید بر اینکه از آغاز کار دولت یازدهم توجه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار است، افزود: به ‌رغم مشکلات مالی دولت و سقوط قیمت نفت و ادامه شرایط تحریمی در سال ۹۴ دولت در عزم خود برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان تردید نکرد. نهاوندیان با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از محصولات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این صندوق با بررسی ۲۷۰۰ طرح، تعداد ۱۷۱۸ طرح دانش‌بنیان را مصوب کرده که این رقم عدد خوبی است، اما این فقط آغاز کار است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اجرای طرح «پنجره واحد» در صندوق نوآوری و شکوفایی را از اقدامات موثر این صندوق ذکر کرد و یادآور شد: اجرای این طرح موجب شده است تا نمایندگان دستگاه‌های مختلف در زیر یک سقف جمع شوند و راه شرکت‌های دانش بنیان هموارتر شود. از سوی دیگر مجموعه نهادهای حمایتی کشور و دانشگاه‌ها باید در زنجیره هماهنگ به صورت هدفمند کار کنند. نهاوندیان با بیان اینکه سیاست دولت در حمایت از شرکت‌ها با انواع تسهیلات و مشوق‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: علاوه‌بر آن باید درخصوص هماهنگی واحدهای ذی‌ربط مانند ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و نهادهای توسعه‌ای و بانک‌ها و موسسات مالی ایجاد شود. نهاوندیان با بیان اینکه این امر در معاونت علمی دنبال می‌شود، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته و با برداشتن گام‌های بلندتری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را پیگیری می‌کند.

نهاوندیان در حاشیه این مراسم رونمایی از طرح‌های خاتمه یافته فنی در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان با تاکید بر اینکه برای صدور ضمانتنامه‌های ارزی به شرکت‌های دانش‌بنیان با بانک‌های عامل مذاکراتی انجام گرفته، افزود: تاکنون چهار بانک آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که با کاهش مقررات زائد، رویکرد کسب‌وکار نوین در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال شود. تعداد کل طرح‌های خاتمه‌یافته فنی موفق در صندوق نوآوری و شکوفایی، ۳۵۶ طرح است که از این تعداد، طرح‌های رونمایی‌شده در چهارمین دوره این مراسم ۴۵ طرح است. این تعداد معادل ۱۲ درصد کل طرح‌های خاتمه یافته در این صندوق را تشکیل می‌دهد. همچنین ارزش مصوبات مربوط به این طرح‌ها بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است و با توجه به ارزش مصوب طرح‌های خاتمه‌یافته، طرح‌های رونمایی شده در این مراسم حدود ۱۹ درصد کل آن طرح‌ها بود.