رشد کیفیت؛ شرط رونق بازار سخت‌افزار 

دنیای اقتصاد: مدت‌هاست تولیدات داخلی به‌دلیل اینکه از منظر و وجهه‌عمومی مورد بی‌اعتمادی هستند در بسیاری از موارد مغفول مانده و از یک بازار گرم داخلی بی‌بهره‌اند. این مشکل درباره شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی لوازم دیجیتال و سخت‌افزار شدت بیشتری هم به‌خود می‌گیرد چراکه با تنوع بالایی که این شرکت‌ها در بازارهای جهان دارند، فضای کمتری را برای تولیدات داخلی به‌وجود آورده‌اند تا مورد انتخاب مصرف‌کنندگان باشند. از سویی دیگر هجوم شرکت‌های چینی به بازارهای جهان که به‌تدریج در حال قدرتمندتر شدن نیز هستند، باعث شده تا بسیاری از محصولات سخت‌افزاری در بازارهای جهان با نازل‌ترین قیمت و کیفیت‌های متفاوت در دسترس باشد. اما از آنجایی که کنترل بر شرکت‌های داخلی به‌دلیل همین حساسیت باید بیش از پیش باشد، چراکه مورد حمایت‌های دولتی نیز هستند، انتظارات از افزایش کیفیت این محصولات نیز بالاست. با این وجود مدتی است برخی مصرف‌کنندگان داخلی از خرید محصولات ساخت داخل اعلام نارضایتی می‌کنند.

شعبان‌پور که یک راننده جوان تاکسی‌آنلاین است برای استفاده از نرم‌افزارهای مسیریابی اخیرا تصمیم گرفته تا با خریدن یک تبلت از یک شرکت داخلی مشکل مسیریابی آنلاین را بدون استفاده از موبایل حل کند. او در این‌باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «چند روز پیش تصمیم گرفتم تبلتی با قیمت مناسب اما کاربردی و باکیفیت خریداری کنم و به پیشنهاد دوستانم یک تبلت با برند داخلی خریداری کردم اما تنها چند روز پس از استفاده متوجه شدم باتری تبلت دچار مشکل شده و به درستی شارژ را نگه نمی‌دارد و مشکل دیگرش ال‌سی‌دی و سیستم لمسی آن است که دچار اختلالاتی شده است.»

او با اعلام اینکه بعد از مراجعه برای استفاده از گارانتی محصول به مشکلات بعدی برخورد کرده است، ادامه می‌دهد:« وقتی برای گارانتی به شرکت مربوطه مراجعه کردم، متوجه شدم گارانتی شامل باتری، ال‌سی‌دی و مشکلات مربوط به سیستم لمسی دستگاه نمی‌شود. اینجاست که متوجه شدم چرا محصولات داخلی خریدار ندارد چون هیچ نظارت و ضابطه‌ای بر کیفیت این محصولات نیست، درحالی‌که اگر یک محصول چینی خریده بودم حداقل تا ۶ماه مشکلی نداشتم.» اما این مساله موضوع تازه‌ای نیست و مدت‌هاست نهادهای نظارتی غیردولتی بر کنترل کیفیت این محصولات تاکید می‌کنند. چندی پیش رئیس اتحادیه رایانه تهران در همین ارتباط به رسانه‌ها گفت: «متاسفانه صنعت فناوری ارتباطات ایران در بخش سخت‌افزار چندان قوی عمل نکرده است و کیفیت تولیدات آن به میزانی نیست که مورد استقبال اپراتورها قرار بگیرد به همین دلیل بیشتر تجهیزات سخت‌افزاری از خارج کشور تامین می‌شود.»

به گفته میرمهدی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی محصولی را تولید نمی‌کنند، بلکه از صفر تا صد قطعات را از خارج کشور وارد کرده و در ایران تنها به مونتاژ و ایجاد محصول نهایی می‌پردازند که البته همین امر هم در حمایت از تولید داخلی نقش دارد. در این شرایط می‌توان گفت صدور آیین‌نامه حمایتی با تمام نکات مثبت آن جایگاه چندانی ندارد چراکه سرعت پیشرفت فناوری به میزانی رسیده است که سرعت تولید داخلی نمی‌تواند با آن همگام شود و به همین دلیل تولید داخلی با ضرر و زیان همراه است. گسترش روز افزون مشاغلی که به صورت آنلاین نیاز به ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارند، مسلما به تدریج بازار استفاده از کالاهای سخت‌افزاری را افزایش می‌دهند و همین موضوع می‌تواند به شرکت‌های تولیدات سخت‌افزاری داخلی این فرصت را بدهد که نزد عموم محبوب شوند. محبوبیتی که بدون تهیه و تولید محصولاتی باکیفیت و ضمانت پس از خرید برای مصرف‌کننده محقق نمی‌شود.