سیستم تشخیص چهره گلکسی اس 8 فریب می‌خورد؟

آی‌تی‌ایران: سامسونگ گلکسی اس ۸ که هفته گذشته به بازار عرضه شد، قابلیت جدیدی دارد که کاربر می‌تواند از طریق آن با استفاده از چهره خود قفل گوشی را باز کند. این قابلیت خیلی سریع و کارآمد است و بلافاصله بعد از تشخیص چهره فرد، قفل دستگاه را باز می‌کند. اما این قابلیت جدید چقدر امنیت دارد؟ بر اساس فیلمی که اخیرا منتشر شده: خیلی کم! فیلمی که در شبکه توییتر به اشتراک گذاشته شد نشان می‌دهد که قابلیت جدید تشخیص چهره گلکسی اس ۸ به راحتی و فقط با یک عکس فریب می‌خورد. در این فیلم فردی با یک گوشی گلکسی دیگر از خود سلفی می‌گیرد و در کمال تعجب می‌بیند که دستگاه، هیچ فرقی بین چهره واقعی و عکس سلفی وی تشخیص نمی‌دهد و قفل گوشی با عکس باز می‌شود.

دیدن این ویدئو برای طرفداران سامسونگ خبر خوبی نیست و ممکن است با خود فکر کنند که به هر حال این فقط یک فیلم است و احتمالا زمان گرفتن آن، آخرین نسخه نرم‌افزاری روی این دستگاه نصب نشده باشد. اما یک سخنگوی سامسونگ در گزارشی اعلام کرد که قابلیت تشخیص چهره، قرار نیست راهی برای ایجاد امنیت گلکسی اس ۸ باشد و فقط یکی از گزینه‌های اضافه شده برای باز کردن قفل گوشی است. «قابلیت تشخیص چهره یکی از روش‌های باز کردن گوشی است و ما برای تامین امنیت دستگاه، راهکارهای فوق العاده پیشرفته دیگری ارائه داده‌ایم.» این گوشی همچنین در ابتدای راه‌اندازی به کاربران خود هشدار می‌دهد که برای تامین امنیت دستگاه از قابلیت‌های تشخیص بیومتریک اثر انگشت یا عنبیه چشم استفاده کنند.

اما در هر صورت بازهم این سوال در ذهن طرفداران سامسونگ شکل می‌گیرد که چرا باید در محصولی پرچمدار مانند گلکسی اس ۸، قابلیتی ارائه شود که امکان شکست بالایی دارد؟ به علاوه، تکنولوژی‌های دیگری نیز در همین حوزه وجود دارند که امنیت بسیار بالاتری دارند مانند تکنولوژی تشخیص چهره Windows Hello که با کمک سنسورهای به خصوص، اجزای صورت را تحلیل کرده و تشخیص می‌دهد. این قابلیت به حدی دقیق است که حتی تفاوت‌های صورت دوقلوهای یکسان را نیز تشخیص می‌دهد. قابلیت تشخیص عنبیه گلکسی اس ۸ از نسخه قبلی تعبیه شده در گلکسی نوت ۷، بسیار بهتر عمل می‌کند و کاربر باوجود این قابلیت، شاید هرگز تمایل نداشته باشد از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده کند. گلکسی اس ۸ دو قابلیت امنیتی باز کردن قفل گوشی اسکنر اثر انگشت و اسکنر عنبیه چشم دارد و تشخیص چهره به‌عنوان یک روش فرعی برای باز کردن قفل گوشی است و کاربر می‌تواند برای داشتن امنیت خاطر از هر دو روش تشخیص بیومتریک برای امن‌تر کردن گوشی خود استفاده کند.