دروغ‌های اول آوریل در دنیای فناوری

دنیای اقتصاد: امسال هم مطابق هر سال شرکت‌های فناوری در اول آوریل یا همان سیزدهم فروردین دروغ‌های خنده‌داری به‌عنوان دروغ‌های آوریل منتشر کردند. گوگل همزمان با اول آوریل از دستگاهی رونمایی کرده مشابه Google Home و با نام Google Gnome که باغچه خانه شما را هوشمند‌ می‌کند. این دستگاه هم اکنون روی فروشگاه گوگل قرار دارد. همانند گوگل هوم از این دستگاه هم می‌توانید سوالاتی را بپرسید مثلا سرعت باد چقدر است؟ یا تفاوت ابرهای کومولوس و استراتوس در چیست یا چرا رطوبت بد است. گوگل جی نوم می‌تواند موسیقی در باغچه شما پخش کند یا با شما قایم موشک بازی کند. همچنین Google Gnome قابلیت برنامه‌نویسی برای کار روی دستگاه چمن‌زنی باغچه شما را دارد و با این کار دیگر می‌توانید بدون کنترل دست دستگاه را کنترل کنید. برای به کار انداختن دستگاه باید بگویید: Ok Gnome و همان‌طور که حدس زدید این دستگاه دروغ اول آوریل گوگل است.

شوخی دیگر ماه آوریل امسال گوگل اضافه شدن دوقابلیت جدید، مخصوص حیوانات خانگی روی اپلیکیشن اصلی این شرکت برای هر دو سیستم عامل‌ای او اس و اندروید بود. به گفته گوگل حالا حیوانات خانگی محبوبمان هم می‌توانند از دنیای اینترنت استفاده کنند! گوگل به‌عنوان محبوب‌ترین موتور جست‌وجو، هر سال برای شوخی ماه آوریل برای کاربران خود سورپرایز جالبی ارائه می‌کند. معرفی قابلیت «Drop The Mic»، معرفی بازی Pokemon Go ۲ سال قبل از تاریخ عرضه واقعی، اعلام بسته شدن سایت یوتیوب و معرفی دستگاه پوشیدنی Google Nose نمونه‌هایی از این سورپرایزها بود. امسال نیز شوخی این شرکت عرضه دو قابلیت جدید «Im Feeling Woof» و « Im Feeling Meow» بود که عملکردی شبیه «Im Feeling Lucky» دارند ولی این بار مخصوص دوستان پشمالوی ما هستند. این قابلیت‌ها با لمس سه بعدی(عملا با لمس پنجه دست سگ و گربه) کار می‌کنند و بعد از آن، عکس غذاها و اسباب‌بازی‌های محبوب سگ و گربه‌ها برای آنها نمایش داده می‌شود.

کاربر می‌تواند از طریق تنظیمات برنامه، گزینه‌های جدید را فعال کند و بعد سگ یا گربه بودن حیوان خود را از همان‌جا انتخاب کند. اگر کاربر صاحب سگ باشد، گزینه «Im Feeling Woof» را انتخاب می‌کند و بعد از انجام جست‌وجو، فریزبی و توپ‌های تنیس و استخوان‌های پلاستیکی مخصوص سگ نمایش داده می‌شود و با انتخاب گزینه «Im Feeling Meow»، اسکرچر‌های گربه و کاسه شیر به گربه نشان داده می‌شود. به گفته گوگل کاربران اندروید می‌توانند از طریق قابلیت جدیدfor Pets Google Play نیز به دسته جدیدی از برنامه‌های مخصوص بازی کردن و تربیت حیوانات‌خانگی دسترسی داشته باشند. البته همه اینها شوخی اول ماه آوریل بوده و قرار نیست چنین امکاناتی به آن اضافه شود. شوخی دیگر گوگل با کاربران اجرایی کردن بازی Pac-Man یا نقطه‌خور روی نرم‌افزار نقشه این شرکت بود. با کلیک کردن روی آیکون این بازی در زمان باز کردن برنامه Google Maps خیابان‌های شهرهای مختلف به مکانی برای اجرای بازی یاد شده مبدل می‌شدند و لحظاتی مفرح برای کاربران خلق می‌شد.

لکسوس

در روز اول آوریل شرکت لکسوس هم بیکار ننشسته و تکنولوژی طراحی کرده که بسیار مورد نیاز است. سیستم لکسوس که Lexus Lane Valet نام دارد دارای این تکنولوژی ارتباط‌بین دو خودرو است. vehicle-to-vehicle (V۲V) communications و هر زمان که شما در لاین سرعت به خودرویی برمی‌خورید که با سرعت کم در حال حرکت است با فشار دادن یک دکمه آن خودرو به لاین کناری می‌رود و شما به حرکت خود در لاین سرعت ادامه می‌دهید. برایان بولاین مدیر بازاریابی لکسوس درباره این محصول گفت: تلاش ما این است که برای همه تجربه رانندگی مناسبی را فراهم کنیم.

آمازون

آمازون دستگاه جدیدی شبیه بلندگوی آمازون اکو ساخته به نام Petlexa یا همان الکسای حیوانات. با استفاده از این دستگاه جدید حیوانات هم می‌توانند مانند انسان‌ها از طریق اصوات خود با این دستیار هوشمند ارتباط برقرار کنند. بر اساس اعلام آمازون حیوانات می‌توانند از طریق این بلندگوی هوشمند درخواست غذا کنند یا چیزی را از آمازون سفارش دهند یا از میزان فعالیت خود(مثلا تعداد قدم‌هایی که یک همستر در یک چرخ برمی‌دارد) مطلع ‌شوند. اگر حیوان خانگی شما برای استفاده از این امکانات تکنولوژی کمی خجالتی است می‌توانید با پخش موزیک مخصوص حیوانات یا کتاب‌های مخصوص حیوانات آنها را برای ارتباط گرفتن با این بلندگوی هوشمند تشویق کنید.

اسنپ چت

شبکه به اشتراک‌گذاری عکس اسنپ هم در خبری دروغ از کپی کردن امکانات خود از سوی فیس‌بوک خبر داد. همچنین اسنپ به دروغ از طراحی فیلتر عکسی موسوم به اینستا خبر داد که با کشیدن انگشت روی نمایشگر بعد از گرفتن عکس فعال می‌شود.

لیفت

شرکت تاکسی‌یاب اینترنتی لیفت نیز برای اینکه از رقابت شرکت‌ها برای انتشار دروغ اول آوریل عقب نماند، از رونمایی یک شصت دیجیتالی پوشیدنی برای درخواست ماشین خبر داد، به‌طوری که رانندگان لیفت به محض نشان دادن این شصت دیجیتالی از سوی کاربر در محل حاضر شدند. اگر چه لیفت سعی کرده دروغ خلاقانه‌ای برای اول آوریل ۲۰۱۷ پیدا کند، با این حال نتوانست رضایت و توجه کاربرانش را جلب کند.