تازه‏های مایکروسافت در کنفرانس Build

عاقله ترابی: همه ما مایکروسافت را با آن پنجره‌های رنگ‌رنگی‌اش می‌شناسیم؛ کمپانی نام‌آشنایی که از اواسط دهه‌ ۸۰ میلادی با طراحی سیستم‌عامل داس کار خود را آغاز کرد و از همان زمان بازار سیستم‌ عامل رایانه‌های خانگی را در دست گرفت. این کمپانی در بسیاری از حوزه‌ها وارد زندگی ما شده است؛ از سیستم‌عامل ویندوز در رایانه‌های رومیزی ما گرفته تا اسکایپ و حتی ایکس‌باکس. این شرکت آمریکایی سال‌هاست که به‌ویژه با سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزار آفیس جایگاه مهمی در بازار محصولات رایانه‌ای به دست آورده و همچنان در تلاش است جای خود را محکم نگه دارد. حالا هم که مدتی است از ظهور ویندوز ۱۰ گذشته، مایکروسافت در تلاش است همچنان بتازد و به محبوبیت خود بیفزاید. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، دو روز پیش اعلام کرد تعداد ویندوزهای ۱۰ نصب‌شده به رقم ۵۰۰ میلیون رسیده‌ است. این تعداد در سپتامبر گذشته ۴۰۰ میلیون بوده که حالا اعداد و ارقام رشد جالب توجهی را در ویندوزهای نصب‌شده نشان می‌دهد.

این آمار در کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ اعلام شده است. بیلد مایکروسافت (Microsoft BUILD) از سال ۲۰۱۱ سالانه برگزار می‌شود. در این کنفرانس کمپانی مایکروسافت هرسال به معرفی نرم‌افزار‌ها و دیگر فناوری‌های شرکت می‌پردازد و درواقع هدف اصلی آن پیشبرد توسعه‌دهندگان ا‌ست. سال گذشته کنفرانس بیلد مایکروسافت در تعطیلات نوروزی برگزار شد و مایکروسافت خبرهای مختلفی از پیشروی‌هایش در حوزه‌های متفاوت عرضه کرد؛ از عرضه هولولنز برای توسعه‌دهندگان تا پیشرفت قابل ملاحظه کورتانا و قلم نوری یا استایلوس جدیدش با قابلیت‌های منحصر به‌فرد. امسال نیز این شرکت در کنفرانس خود به معرفی محصولات نرم‌افزاری مختلف پرداخت و خبرهای جذابی برای طرفدارانش به همراه داشت. اگر شما هم از طرفداران این غول نرم‌افزاری هستید در ادامه با ما باشید تا به مرور مهم‌ترین اتفاقاتی بپردازیم که در این کنفرانس رخ داد.

ویژگی جذاب پاورپوینت

مایکروسافت اخیرا توجه زیادی به حوزه هوش مصنوعی و تزریق آن به اپلیکیشن‌هایش دارد. در همین راستا ویژگی جدیدی به پاورپوینت، نرم‌افزار اختصاصی‌اش افزوده است. در کنفرانس بیلد هری شام (Harry Shum)، مدیر بخش هوش مصنوعی، این قابلیت را به نمایش گذاشت. او به زبان اسپانیایی مطالب خود را عرضه کرد و سخنانش همزمان به زبان‌های انگلیسی و چینی ترجمه شد. این سرویس که Presentation Translator نام دارد درواقع افزونه‌ای است که به پاورپوینت افزوده شده و ارائه‌ها و سخنرانی‌های فرد را به‌صورت همزمان ترجمه می‌کند. به این معنا که فرد با زبان مورد نظر خود مطالب را ارائه می‌کند و افراد حاضر در جلسه، سخنان او را به زبان خود مشاهده می‌کنند، البته این سرویس هنوز در ابتدای راه است و خالی از ایراد هم نیست. چنان‌که فردی که به زبان چینی صحبت می‌کرد مجبور شد جمله خود را سه بار تکرار کند تا به نتیجه برسد. شما برای استفاده از این برنامه، می‌توانید اپلیکیشن مترجم مایکروسافت را دانلود و آن را با ارائه‌های خود همگام کنید. سپس این لینک به‌صورت خودکار متن ترجمه را در بالای اسلایدهای پاورپوینت نمایش خواهد داد. البته این را هم فراموش نکنید که زبان فارسی را در این میان باید فراموش کنید. این برنامه تا به‌حال فقط ۱۰ زبان شامل عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، پرتغالی، روسی و اسپانیایی را پوشش می‌دهد.

توسعه مهارت‌های کورتانا

مایکروسافت در این کنفرانس همچنین به معرفی مهارت‌های جدید دستیار صوتی کورتانا پرداخت. در واقع این کمپانی با عرضه کیت توسعه مهارت‌های کورتانا (Cortana skills Kit) وارد رقابت جدی‌تر با دیگر دستیارها نظیر الکسای آمازون شد. این کیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های مبتنی بر صوت خود را بر اساس دستیار هوشمند این کمپانی طراحی کنند. این کیت هنوز به‌صورت پیش‌نمایش عرضه شده است، ولی می‌توان برخی از آن مهارت‌های جدید را حالا در ویندوز ۱۰، اندروید و جالب‌تر از همه در iOS استفاده کرد. برخی از این مهارت‌ها به این ترتیب است: Open Table، KnowMail، TuneIn و Dark Sky. مایکروسافت در همین راستا قصد دارد سخت‌افزاری قدرتمند را وارد ماجرا کند تا با قدرت هرچه تمام‌تر بتواند در این حوزه پیش برود و رقبا را پشت سر بگذارد. حتما به گوشتان رسیده است که این سخت‌افزار قرار است تا پاییز امسال از سوی هارمن‌کاردن عرضه شود؛ اسپیکری قدرتمند با نام اینوک (Invoke) مجهز به دستیار صوتی کورتانا. اگر این اتفاق بیفتد به احتمال بسیار شاهد رشد هرچه بیشتر کورتانا و فراگیر‌شدن آن در میان کاربران خواهیم بود. در همین راستا و همگام با توسعه کورتانا، در مراسم بیلد امسال شرکت‌های اچ‌پی و اینتل اعلام کردند که با توجه به دستیار صوتی کورتانا دستگاه‌هایی مجهز به هوش مصنوعی را عرضه خواهند کرد.

آژور برای تلفن‌های هوشمند

مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ پلت‌فرم آژور (microsoft Azure) را برای سیستم‌عامل‌های موبایلی اندروید و iOS معرفی کرد. با این نسخه از اپلیکیشن Azure شما می‌توانید به سرورهای ابری متصل باشید و هر زمان و هر مکانی، وضعیت و معیارهای مهم را چک کنید. در واقع شما به راحتی می‌توانید از طریق این اپلیکیشن به‌صورت ابری همه برنامه‌های خود را مدیریت کنید. البته این اپلیکیشن هنوز در مرحله بتا به‌سر می‌برد. در همین راستا فناوری جدید Azure Cloud Shell نیز می‌تواند به‌روز‌رسانی‌های Cloud Shell را با یک‌سری ابزار‌های دستوری انجام دهد. مایکروسافت همچنین در بیلد امسال سرویس ابری جدیدی را با نام Azure IoT Edge معرفی کرد که قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و آنالیزهای پیشرفته را برای تجهیزات اج فراهم می‌کند. به این ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند آژور را با سرویس‌های شخص‌ ثالث یکپارچه کنند یا بر سرویس‌‌های موجود بیفزایند تا اپلیکیشن‌های IoT سفارشی‌سازی‌شده‌ای را با منطق کسب‌وکار خودشان ایجاد کنند. کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ پلت‌فرم آژور را عرضه کرد. آژور مایکروسافت درواقع یک پلت‌فرم رایانش ابری با هدف توسعه و مدیریت اپلیکیشن‌ها از طریق یک شبکه جهانی تحت‌مدیریت مایکروسافت است. این پلت‌فرم اپلیکیشن‌های مختلفی را ایجاد می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان ادغام اپلیکیشن‌های عمومی خود را در محیط موجود می‌دهد. آژور پس از سرویس AWS آمازون در جایگاه دوم خدمات ابری جهان قرار دارد و یکی از بخش‌های اصلی کسب و کار ردموندی‌ها را تشکیل می‌دهد.

توسعه مایکروسافت تیمز

بنا بر اعلام ساتیا نادلا در روز برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۱۷، حالا دیگر توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌ها و روبات‌های خود را برای سرویس مایکروسافت‌تیمز (Microsoft Teams) عرضه کنند. این نرم‌افزار گفت‌وگو محور حالا دیگر به روی همه توسعه‌دهندگان باز است و آنها می‌توانند نرم‌افزارهای خود را در فروشگاه‌ نرم‌افزاری آفیس منتشر کنند. به این ترتیب کاربران از حالا به بعد می‌توانند در داخل پلت‌فرم Teams اقدام به افزودن و استفاده از نرم‌افزار بکنند. همچنین در این رویداد، مایکروسافت از همکاری مشترک خود با کمپانی ادوبی (Adobe) و ادغام سرویس «Creative Cloud» با ابزار Microsoft Teams خبر داد که این خود به‌نوعی باعث افزایش کارایی این پلت‌فرم خواهد شد. به این ترتیب کاربران می‌توانند از طریق این پلت‌فرم به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند. مایکروسافت سال گذشته نرم‌افزار تیمز را به‌عنوان یک فضای کاری مبتنی‌بر گفت‌وگو و تبادل‌نظر برای آفیس ۳۶۵ معرفی کرد، چند ماه بعد ابزار Microsoft Teams را به‌طور عمومی از طریق مجموعه‌ Office ۳۶۵ در اختیار کاربران ۱۸۱ کشور با ۱۹ زبان مختلف قرار داد. این کمپانی همواره در تلاش برای توسعه مایکروسافت تیمز است. حدود دو هفته پیش اعلام شد که ترلو در مشارکتی با مایکروسافت قرار است سرویس خود را در برنامه Teams App مایکروسافت تلفیق کند. به این ترتیب حالا دیگر کاربران ترلو می‌توانند از طریق Microsoft Teams از روی همه دستگاه‌ها به مطالب پروفایل خود دسترسی داشته باشند.

هدست واقعیت ترکیبی

کیت توسعه واقعیت ترکیبی، خبر جذاب دیگر در جریان رویداد مایکروسافت بود. این کمپانی رسما تایید کرد که پیش‌سفارش کیت توسعه واقعیت ترکیبی از همین امروز (یعنی پنج‌شنبه هفته گذشته) آغاز شده است. این کیت‌ها از طریق شرکت‌های ایسر و اچ‌پی ساخته می‌شود و هر دوی آنها در فروشگاه‌های ویندوز آماده پیش‌خرید هستند. البته فعلا فقط در کشورهای آمریکا و کانادا پیش‌فروش می‌شوند و قرار است در تابستان هم به دست درخواست‌کنندگان برسد. البته قرار است تا پایان سال‌جاری دیگرشرکت‌ها هم نظیر دل و لنوو هم به ساخت این نوع هد‌ست‌ها اقدام کنند. در این میان باید این نکته را هم گفت که کیت کمپانی ایسر ارزان‌تر از کیت کمپانی اچ‌پی به‌فروش می‌رسد. مایکروسافت همچنین در این کنفرانس از نخستین کنترلرهای حرکتی برای تکنولوژی واقعیت ترکیبی رونمایی کرد که از قابلیت‌های جذابی است. این هدست‌ها و کنترلرهای حرکتی، بسته به تصمیم تولیدکنندگان ممکن است در قالب یک باندل یا به‌صورت جداگانه فروخته شوند.