دنیای اقتصاد: روند نزولی بازار جهانی تبلت‌ها در فصل دوم سال جاری میلادی همچنان ادامه دارد . نتایج بررسی‌های انجام شده در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند. به این ترتیب موسسه تحقیقاتی IDC اعلام کرده است که صرف‌نظر از معرفی و عرضه محصولات رده بالا و ارزان‌قیمت، صادرات جهانی تبلت‌ها در فصل دوم سال ۲۰۱۷ با کاهش سالانه ۴/ ۳ درصدی به ۹/ ۳۷ میلیون دستگاه رسیده است.

صادرات و فروش تبلت‌های جداشدنی که زمانی به‌عنوان ناجی بازار تبلت شناخته می‌شدند، در فصل دوم امسال کاهش نسبی را تجربه کردند. در واقع این اتفاق به‌دلیل آن افتاد که خریداران در انتظار ورود محصولات جدید به بازار از سوی شرکت‌های بزرگی مانند اپل و مایکروسافت، خریدشان را به تعویق انداختند. هرچند بعضی از محصولات جدید در روزهای پایانی فصل دوم سال جاری به بازار معرفی شدند، اما انتظار می‌رود بازار تبلت‌های جداشدنی همچنان بتواند جایگاه قدرتمند و پررنگ خودش را در نیمه دوم سال جاری هم حفظ کند. «جیتش عبرانی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «حالا رقابتی جدی میان تبلت‌های جداشدنی و نوت‌بوک‌های تبدیل‌شدنی در بازار وجود دارد و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور این محصولات به ترکیبی جدید رسیده و شاید حتی محصولی جدید از تلفیق هر دو متولد شود. تا حالا بازار محصولات دومنظوره به شکلی جدی در حاکمیت دو شرکت اپل و مایکروسافت بوده است. هرچند این روند به دنبال عرضه محصولات جایگزین از سوی تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی، به کندی در حال تغییر است.»

صرف‌نظر از آشفتگی حاکم بر بازار جهانی تبلت‌ها، سه تولیدکننده از میان پنج تولیدکننده برتر شاهد رشد سالانه مثبت در این فصل بوده‌اند. در این مورد قیمت عامل بسیار مهمی است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در روند جایگزینی محصولات قدیمی با مدل‌های جدید و تازه داشته باشد. با فشار وارد بر برندهای شناخته‌شده و معروف بازار برای کاهش قیمت عرضه انواع تبلت‌ها، تولیدکنندگان تبلت‌های «جعبه سفید» یا ریمارک کم‌کم تمایل کمتری به حضور در این بازار نشان داده و انتظار می‌رود حتی به تدریج از این بازار حذف شوند. «لین هوآنگ» یکی از کارشناسان موسسه IDC هم در این مورد معتقد است بازار تبلت لزوما وارد رقابتی جدی شده است. در این میان می‌توان انتظار داشت که تبلت‌های جداشدنی همچنان به رشد سریع خود ادامه داده و به صورت بلندمدت رقیب تبلت‌های ساده باشند. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که با وجود کاهش سالانه صادرات جهانی بازار تبلت در فصل دوم سال ۲۰۱۷، شرایط بازار تبلت در نیمه دوم این سال چندان هم ناامیدکننده نباشد. در میان انواع مختلف تبلت‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، گویا مدل‌های ارزان‌قیمت طرفداران بیشتری داشته و توانسته‌اند فروش بهتری را هم به خودشان اختصاص دهند.»

رونق بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت

رونق بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت