ایسنا: نزدیک به یک ماه پیش بود که شرکت اکوئیفاکس، به‌عنوان یکی از سه آژانس برتر که درباره اعتبار مصرف‌کنندگان در آمریکا گزارش می‌دهد، اعلام کرد که هکرها به اطلاعاتی از این شرکت دسترسی پیدا کردند که احتمال می‌رود اطلاعات خصوصی ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی در معرض سوءاستفاده قرار بگیرد. اخبار و گزارش‌هایی که طی ماه‌های اخیر از حملات سایبری و هک به بانک‌ها و موسسات بزرگ تجاری و اقتصادی شنیده‌ایم، همگی حاکی از وقوع یک اتفاق بسیار ناخوشایند و وحشتناک هستند. بدیهی است که هیچ کس و هیچ سازمانی دیگر از گزند خطرات و تهدیدهای حملات سایبری در امان نبوده و نخواهد بود و معلوم نیست این تهدید رو به رشد، تا چه زمانی قرار است به طول بینجامد.

درسی که همه دولت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید از ماجرای اکوئیفاکس و موارد مشابه بگیرند، آن است که در جهان امروزی و مدرن، هکرها و مجرمان سایبری قادر خواهند بود هر نوع اطلاعاتی را که می‌خواهند به‌دست بیاورند و دیگر چیزی به‌عنوان اطلاعات محرمانه معنا نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، تاکنون سرورهای وزارت خارجه کره جنوبی ۸۲۶۳ بار مورد حمله سایبری قرار گرفته است همچنین سرورهای وزارت خارجه ایتالیا نیز در سال جاری بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته‌اند. دولت سوئیس نیز چند هفته پیش بود که اعلام کرد سرورهای وزارت دفاع این کشور تحت تاثیر یک بدافزار معروف، مورد حمله سایبری قرار گرفته است. این گونه حملات که با هدف دسترسی به اطلاعات حساس این وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد، آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری به اطلاعات آن بخش وارد خواهد کرد و متاسفانه آمار و ارقام آن هم رو به رشد است.

وزارت دفاع و امور خارجه کشورهای متعددی همچون سوئیس، ایتالیا و کره جنوبی در چند ماه گذشته چند بار مورد هجوم و حمله سایبری قرار گرفته بود که همگی با هدف دسترسی به اطلاعات حساس این وزارتخانه صورت گرفته بود. هم اکنون این سوال پیش می‌آید که با این حجم از حملات سایبری و افزایش خطر برای دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری و اقتصادی مختلف باید درصدد افزایش ضریب امنیت سیستم‌ها و سرورهای رایانه‌ای باشند و به عبارتی دیگر، در برابر حملات سایبری و هکرها به دورِ اطلاعات خاص، حساس و محرمانه خود دیواری مستحکم و فولادین بسازند. بدیهی است که این دیوار مستحکم، با به‌کارگیری دانش و علم و فناوری به روز و از همه مهم‌تر، استخدام متخصصان و کارشناسان ماهر و زبده درخصوص امنیت سایبری ساخته خواهد شد. درست زمانی که مردم و کارشناسان کشورها از فرار مغزها سخن می‌گویند، باید به سرانجام آن نیز فکر کرد. در آینده برگ برنده از آن کشوری است که با اختصاص دادن امکانات عالی، نخبه‌های علم و تکنولوژی جهان را به خود جذب کرده و در بهترین شرکت‌های تکنولوژی و امنیت سایبری، از علم و دانش آنها استفاده می‌کنند. ماجرای اکوئیفاکس با اینکه همچنان تحت پیگیری است، اما درسی که به ما می‌دهد با یک اتفاق ساده، قابل مقایسه و بحث نیست. افشای اطلاعات ۱۴۳ میلیون کاربر از یک موسسه بنام و مشهور در ایالات متحده آمریکا به ما هشدار می‌دهد که این اتفاق برای بانک‌ها و موسسات تجاری کوچک و بزرگ دیگر هم به‌زودی رخ خواهد داد. طبق آمار و گزارش‌های منتشر شده، حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده است.