امید به فروش سه‌بعدی‌ها در بازار تابستانی

بازار دیجیتال- این روزها در بازار خرید و فروش تلویزیون، با وجودی که تبلیغات زیادی برای نمونه‌های سه‌بعدی، به ویژه نمونه‌های تازه وارد سه بعدی می‌شود، اما همچنان تمایل خریداران به خرید تلویزیون‌های ارزان‌‌قیمت LED و LCD است. به گفته فعالان بازار، تا پیش از نوسانات نرخ دلار و افزایش قیمت‌ها میزان تقاضای مصرف‌کنندگان به سمت تلویزیون‌های سه‌بعدی جلب شده بود.

اما رشد قیمت‌ها در بازار تا حدود زیادی باعث شد تمام تلاش‌های عرضه‌کنندگان تلویزیون، مبنی بر جلب توجه کاربران به سمت نمونه‌های جدید بازار هدر رود و حالا دوباره نمونه‌های ارزان قیمت هستند که سهم بزرگی از میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص

داده‌اند.

صبری، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری، در خیابان امین حضور در این باره می‌گوید، با وجودی که نمونه‌های جدید سه‌بعدی وارد بازار شده‌اند و همچنین نمونه‌های جدیدتر هم در راهند، اما بازار همچنان در دست LCD و LEDها است.

به گفته وی، این جالب است که مشتری می‌آید، تلویزیون سه‌بعدی را امتحان می‌کند و در مورد چند و چون آن و تکنولوژی‌های به کار رفته تحقیق می‌کند و دست آخر یک تلویزیون LCD می‌خرد و می‌رود.

این فعال بازار می‌گوید، البته دلیل اصلی این اتفاق (تمایل اندک خریداران برای انتخاب یک تلویزیون سه‌بعدی) قیمت بالای این تلویزیون‌ها است.

ما هم نمی‌توانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم و با ضرر کالاها را بفروشیم تا آنها به فروش روند. وی معتقد است، تا زمانی که نمونه‌های ارزان قیمت LCD و LED در بازار موجودند کسی به سراغ سه‌بعدی‌ها نمی‌رود. چرا که همچنان عامل قیمت نزد خریدار مهمترین فاکتور هنگام انتخاب کالااست.

یکی دیگر از کسبه بازار هم می‌گوید، درست است که وجود نمونه‌های ارزان قیمت در بازار باعث شده است تا توجه به سمت سه‌بعدی‌ها کم شود، اما یکی دیگر از دلایل تقاضای کم برای نمونه‌های سه‌بعدی این است که در ابتدای امر نمونه‌های سه‌بعدی یا بهتر بگویم عینک‌های سه‌بعدی، دردسرهای زیادی برای کاربرانشان ایجاد کردند. مثلا قبل از عرضه گسترده تلویزیون‌های سه بعدی

ال جی که با عینک‌های ساده و سبک قابلیت کارکرد داشتند، همه ناچار بودند از عینک‌های سنگین و پردردسر استفاده کنند و دچار سردرد و سرگیجه و... شوند. همین خاطره بد باعث شده است تا برخی از کاربران به سراغ این تلویزیون‌ها نیایند.

وی افزود: گروهی می‌گویند باید میزان عرضه نمونه‌های ال سی دی و ال ای دی را کاهش داد تا خریداران ناچار شوند به سمت نمونه‌های سه‌بعدی بروند.

اما شبکه توزیع نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

زیرا گروهی که وسعشان به خرید یک تلویزیون ۳ میلیون تومانی نرسد قطعا این کالا را نمی‌خرند. همچنین در حال حاضر ما حجم بزرگی از کالاهای LCD و LED داریم که در صورت عدم عرضه این کالاها به بازار آنها روی دست ما می‌مانند.وی همچنین گفت، ما نمی خواهیم بازار مشتریان خود را از دست بدهد و به همین دلیل ناچاریم خریداران کالاهای ارزان را حفظ کنیم تا بازار به کما

نرود. سیروس جاهد، یکی دیگر از کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان امین حضور هم می‌گوید، اگر چه بازار سه‌بعدی‌ها راکد و بی‌رونق است،اما امید ما به فصل تابستان است و در این فصل گروه‌های مختلف برای خرید نمونه‌های جدید به بازار اقدام می‌کنند.

وی افزود: موج جدید تبلیغات برای سه‌بعدی‌های جدید در راه است و ما امیدواریم مخاطبان این تلویزیون‌ها با شناسایی درست و دقیق این تلویزیون‌ها یک انتخاب خوب داشته باشند.

این فعال بازار همچنین افزود: از فروردین‌ماه سال ۹۱ بازار خرید و فروش تلویزیون روزهای سختی را سپری کرده است و با مشکلاتی نظیر کاهش شدید موجودی در برهه هایی از زمان، کاهش شدید تقاضا و سختی واردات کالا مواجه بوده که اینک به نظر می‌رسد این مشکلات تقریبا حل شده است و ما به تابستان دل بسته ایم .چرا که معمولا در این فصل بازار این کالا رونق می‌گیرد.

وی در مورد رشد قیمت‌ها هم گفت، میزان رشد قیمت‌ها در برندهای مختلف و همچنین مدل‌های مختلف متغیر است و ممکن است یک مدل ۱۰ درصد گران شده باشد و در مقابل مدل دیگری ۲ درصد ارزان.

ولی اگر بخواهیم به طور متوسط بگوییم، میزان تغییرات قیمت در بازار نسبت به شب عید در حدود ۱۰ درصد بوده است و در واقع قیمت‌ها در حدود ۱۰ درصد گران‌تر از سابق شده‌اند.