موتور جست‌وجوی گوگل رقیب جدی پیدا کرد

مایکروسافت یک‌میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد و به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری در حال به ثمر نشستن است. بینگ در بیش از یک‌دهه گذشته، عرصه را به گوگل واگذار کرده است؛ اما گنجانده‌شدن فناوری چت‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی، ممکن است دلیل قانع‌کننده‌ای باشد که کاربران را ترغیب کند به‌جای گوگل، از بینگ استفاده کنند. علاوه بر اینکه استفاده از چت‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی، باعث بهبود بینگ می‌شود، این اقدام به نفع مایکروسافت خواهد بود؛ زیرا شرکت OpenAI از خدمات ابری آزور استفاده می‌کند. درحالی‌که چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی محبوبیت پیدا می‌کند، بعضی از مدیران گوگل به اینسایدر گفتند: «فناوری مورد استفاده در چت‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی محدودیت‌های آشکاری دارد که اغلب باعث تولید پاسخ‌‌‌های اشتباه می‌شود و استفاده از آن گران است.» با این حال، طبق گزارش نیویورک‌تایمز، گوگل در خصوص چت‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی وضعیت قرمز اعلام کرده است و مدیریت این شرکت، برای استفاده از محصولات هوش مصنوعی، دیدارهایی برگزار کرده‌‌‌اند. موتور جست‌وجوی گوگل در چند سال گذشته زیر ذره‌‌‌بین رفته است. آتلانتیک از موتور جست‌وجوی گوگل انتقاد کرده و گفته است دیگر مثل سابق نیست.

ماریسا مایر، کارمند سابق گوگل و مدیرعامل سابق یاهو گفته است کیفیت موتور جست‌وجوی گوگل با کاهش کیفیت وب‌سایت‌‌‌هایی که باید به آنها نگاه کند، ارتباط مستقیم دارد. وب‌سایت فناوری تِک‌کرانچ در اوت گزارش کرد گوگل تدابیری را برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دارای کیفیت‌بالا به اجرا گذاشته است. اما در خصوص چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی، اگرچه بعضی از کاربرانی که از این برنامه استفاده کرده‌اند، نتایج خیره‌کننده‌ای را دریافت کرده‌اند؛ اما چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی هنوز راه طولانی در پیش دارد تا به محصولی جاافتاده تبدیل شود. همان‌طور که تحلیلگر مورگان استنلی گفته است، برای اینکه محصولی واقعا تاثیرگذار باشد، باید راهکاری عرضه کند که باید ۱۰برابر بهتر از دومین گزینه عالی باشد.

بینگ مجهز به چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی، باید خودش را ثابت کند. اما اگر یکپارچه‌شدن چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی در بینگ با استقبال کاربران روبه‌رو شود، ممکن است باعث شود گوگل هم دست به کار شده و قابلیت‌‌‌های جست‌وجوی زبان طبیعی را عرضه کند. در واقع، گوگل با مدل‌‌‌های زبانی که چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی استفاده می‌کنند، بیگانه نیست. این غول اینترنتی، مدل زبان خود به نام لامدا (LaMDA) را دارد که پس از ادعای یک‌مهندس گوگل درباره قدرت درک آن، برای مدت کوتاهی سروصدا به پا کرد. اما گوگل باید درباره تاثیر یکپارچه‌کردن مدل‌‌‌های زبان طبیعی در کسب‌وکار خود فکر کند. گوگل به درآمد تبلیغات متکی است و معمولا لینک‌‌‌های اسپانسر را در میان نتایج جست‌وجو قرار می‌دهد. باید دید آیا یک‌زبان طبیعی از چنین مدلی حمایت می‌کند یا خیر. براساس گزارش بیزنس‌اینسایدر، با این حال، موتور بینگ مایکروسافت برای نخستین‌بار از سال۲۰۰۹ که راه‌‌‌اندازی شد، ممکن است بالاخره شانسی برای پیشی‌گرفتن از گوگل پیدا کند.