تلفن همراه از پدیده‌های نو ظهور عصر الکترونیک و دنیای الکترونیک است که در دهه اخیر به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم به ویژه جوانان پیدا کرده است؛ در واقع موبایل به‌عنوان ابزار نوین اطلاع‌رسانی علاوه بر داشتن کاربردهای گسترده در حوزه‌های گوناگون اطلاع‌رسانی، ارتباط دهی، تداوم بخشی، مفرح‌سازی، تحریک پذیری، دچار کژکارکردهایی نیز شده است. سیدپویان حسین‌پور کارشناس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با مهر در تحلیل اجتماعی خود از شیوع بهره‌گیری از تلفن همراه اظهار کرد: تلفن همراه نماد ارتباط همه جانبه عصر حاضر است و این خصیصه، موبایل را به مفهوم «جامعه مجازی فراگیر» نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه موبایل به عنوان تکنولوژی کاربردی در مقایسه با تکنولوژی‌های دیگر چون رایانه‌ها تجسم فرهنگی پیدا کرده و به صورت گسترده‌ای وارد زندگی اجتماعی مردم شده است، خاطرنشان کرد: تلفن همراه موجب کاهش حضور عوامل انسانی در تعاملات روزانه، القای پذیرش زبان واحد در بطن برنامه‌ها و تبدیل زبان انگلیسی به زبان جهانی، غلبه بازار آزاد و فرهنگ سودآوری، تحمیل شکل نوینی از امپریالسم فرهنگی و گسترش مصرف گرایی نیز شده است.

این کارشناس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: به‌منظور بهره‌گیری مناسب از تلفن همراه، لازم است اقتصاد، جامعه و فرهنگ بر پایه ارزش‌ها، نهادها و مناسبات اجتماعی خود پیامدهای پیچیده شکاف میان انتقال و توسعه فناوری و توسعه‌نیافتگی فرهنگی و اجتماعی را ارزیابی و با افزایش بودجه فرهنگی کشور راههای موثر مواجهه با آن را در فرآیند بازسازی فرهنگ مبتنی بر تجربه و مدیریت تحول معیارهای فرهنگی خود جست‌وجو و معرفی کنند.

حسین‌پور مساله اساسی استفاده از تلفن همراه را تنها محدودیت فنی دسترسی به فناوری تلفن همراه ندانست و به مهر گفت: مشکلات فرهنگی بهره‌گیری اثربخش از موبایل جدی‌تر است. براین اساس یکی از راه‌های اصلی فرهنگی‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات است که کمک شایانی در کاهش معضلات تلفن همراه در جامعه می‌کند.

به گفته وی به علت افزایش افراد دارنده تلفن همراه و تمرکز روی این روش که به «یادگیری با موبایل» شهرت یافته به خوبی می‌توان این روش را پیاده سازی کرد که لازمه آن ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی است.

این کارشناس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه بسیاری از مردم به‌ویژه در جوامع شهری وقت زیادی از خود را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و غیره از دست می‌دهند که وقت مناسبی برای آموزش است تصریح کرد: به اعتقاد بعضی از مردم موبایل فقط وسیله‌ای برای ایجاد آلودگی صوتی بیشتر و از بین بردن خلوت انسان‌ها است و آنان را همیشه در اضطراب و استرس شنیدن خبر ناگهانی می‌گذارد، اما باید توجه کرد که با آموزش مهارت‌های زندگی و ارسال پیام‌های مناسب، راه و روش درست زندگی کردن، چگونگی مواجهه با مشکلات، استرس و حتی استفاده درست از تلفن همراه در موقعیت‌های زندگی به افراد آموخته می‌شود.

وی گفت: نیمی از دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ ساله نمی‌دانند چگونه با خطرهای تلفن همراه مقابله کنند و بی‌احتیاطی‌های آنان در استفاده از تلفن همراه موجب خسارت‌های فراوانی می‌شود. در این میان آنچه بیش از پیش به نگرانی‌ها دامن می‌زند بی‌اطلاعی والدین در مورد نحوه استفاده از تلفن همراه و همچنین خطرها و تهدیدهای آنها است که ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای را می‌رساند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: با پیچیدگی شهرها و مشکلات رفت و آمدهای درون شهری اکنون با استفاده از تلفن همراه خود می‌توان به بانکداری الکترونیکی پرداخت و کلیه اعمال بانکی و قبض و هزینه‌های جاری خود را از طریق آن پرداخت کرد و در کمک به مدیریت شهری، دسترسی سریع به شماره تلفن اضطراری و امکان اطلاع رسانی سریع از آن کمک

گرفت.