وزیر ارتباطات مجلس را قانع کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌ای که شما در کمیسیون برای تکمیل زیرساخت‌ها ارائه کردید را ارزیابی کردیم، با وجود اینکه از عمر دولت سیزدهم دو سال می‌گذرد، اما عملکرد وزارت ارتباطات در شاخص‌های مرتبط با ماموریت‌های این وزارتخانه کمترین میزان است. در حوزه سند ملی و نقشه راه توسعه اقتصاد دیجیتال التزام اپراتورها به قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای ورود به اصل تحول اقتصاد دیجیتال آن طور که باید پیش نرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمان کرونا چالش اصلی حوزه آموزش در کشور ضعف اینترنت بود. در بسیاری از مناطق حوزه انتخابیه بنده به دلیل نبود زیرساخت‌ها بحث آموزش با چالش جدی مواجه شد. ما به‌شدت از وضعیت کنونی گلایه داریم. ارتقای شاخص‌های حوزه ارتباطی مطلوب نیست. قرار بود ظرف یک‌سال شاخص‌ها بهبود پیدا کند، اما اکنون دو سال گذشته است و در کمتر روستا و شهری است که مردم از وضعیت زیرساختی ناراضی نباشند. اگر محدودیتی در ساختار وزارتخانه یا دولتی وجود دارد وزیر شخصا اعلام کند. این وضعیت در شأن نظام نیست. امروز سرعت پهنا و کندی ارتباطات در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از نظر شما وضعیت اینترنت مناسب است؟ حال بنده نمی‌دانم منبع شاخص‌های شما کجاست؟ اما در خصوص اختلال در حوزه پهنای باند ما اصلا شرایط مناسبی نداریم. بخش زیادی از کسب‌وکارها دچار مشکل هستند از سوی دیگر اقتصاد کشور با احیای اقتصاد دیجیتال می‌تواند متحول شود. شما اعلام کردید شاخص‌هایی که در پایان دولت قبل اعلام شد و به شما تحویل دادند واقعی نبود. چرا این موضوع را به مردم توضیح ندادید؟

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، عیسی زارع‌پور با بیان اینکه حوزه ماموریتی ما از کابل‌ها و فیبرهای کشیده شده در اعماق خلیج همیشه فارس و دریای عمان تا حوزه فضایی است، گفت: دو ماه قبل برای نخستین بار جزایر سه‌گانه ایرانی همیشه خلیج‌فارس با فیبر نوری به سرزمین مادری متصل شد. زارع‌پور با بیان اینکه در این مدت ۶۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی شده است، افزود: برای نخستین بار رکورد ۶/ ۵ ترابیت در ثانیه برای ترافیک داخل ثبت شده که حاصل استفاده مردم از سکوهای داخلی در یک سال‌ونیم گذشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای کاهش پینگ و تاخیر بازی‌های رایانه‌ای سرویس ویژه‌ای برای گیمرها طراحی شده است، افزود: در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی مورد اقبال قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که ماهانه بیش از ۴۰ میلیون نفر از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. تمام زیرساخت‌های آن را وزارت ارتباطات تامین و اتصال متقابل را راه‌اندازی کرده است. وی ادامه داد: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد ابتدای دولت سیزدهم به ۶۲ درصد رسیده است. خدمتی برای اینترنت سالم کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده است. همچنین شرکت ملی پست قریب به ۳۵۰ میلیون محصولات در اقصی نقاط جابه‌جا کرد و بیش از ۶۰۰ باجه جدید توسط پست بانک در روستاها راه‌اندازی شده است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی ۶/ ۴ به ۷ رسیده است، افزود: تا پایان سال همه روستای بالای ۲۰ خانواری دسترسی پرسرعت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات خواهند داشت زارع‌پور گفت: تا پایان دولت ۸۰ درصد خانوارها را تحت پوشش قرار می‌دهیم و یک کار بسیار بزرگی که زیرساخت توسعه کشور در ۳ تا ۴ دهه آینده خواهد بود. در حوزه ارتباطات روستایی هم آمار دقیق نبود، اما ما کار را با سرعت شروع کردیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر ارتباطات پیرامون سوال خود درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در زمینه‌های عملیاتی به صورت مشروط قانع شد. رئیس مجلس شورای اسلامی اما خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: از شما درخواست دارم که شبکه ملی اطلاعات را با اولویت پیش ببرید. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس تاکید کرد: امیدوارم طبق وعده داده شده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تلاش کند تا مشکلات مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی مرتفع شود. رئیس مجلس گفت: بنده همین‌جا از شخص وزیر درخواست دارم در کنار این موضوع بحث شبکه ملی اطلاعات را با اولویت پیش برده و با جدیت در دستور کار خود قرار دهید.