تولد «ازکی‌‌‌سرمایه» با ادغام ازکی و داران

ارتباط بازار سرمایه با بازار سرمایه‌گذاری جسورانه

در رویداد رونمایی از «ازکی‌‌‌سرمایه» مدیرعامل هلدینگ مکس اعلام کرد که پلتفرم مشاوره سرمایه‌گذاری‌ داران با قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان توسط ازکی خریداری شده است. تیم لطیف در مراسمی که برای رونمایی از ازکی‌‌‌سرمایه برگزار شده بود، تاکید کرد که این محصول جدید ثابت خواهد کرد که سرمایه‌گذاری درست می‌تواند ارزش‌‌‌آفرینی کند. او در ادامه گفت: «هنوز بازار سرمایه به بازار سرمایه‌گذاری جسورانه که در استارت‌آپ‌‌‌ها رایج است، متصل نشده. ازکی‌‌‌سرمایه به خوبی می‌تواند به ایجاد این ارتباط کمک کند. ازکی‌‌‌سرمایه نشان می‌دهد که چطور با اعداد کوچک، می‌توان ارزش‌‌‌های بزرگی ساخت. امروز چند برج در تهران، ارزشی به اندازه کل اکوسیستم استارت‌آپی دارند و این منطقی نیست.»

تیم لطیف درباره اهمیت سرمایه‌گذاری درست گفت: «سرمایه‌گذاری جسورانه در واقع یک سرمایه‌گذاری صفر و یک است که اگر درست انجام شود، چند برابر می‌شود و در غیر‌این صورت از دست می‌رود. در حال حاضر یک کاربر عادی نمی‌‌‌داند که می‌تواند در چه طیفی سرمایه‌گذاری کند. در نتیجه به سراغ یک مجموعه رفته و آنها گزینه‌‌‌ای را به او پیشنهاد می‌کنند و او نمی‌‌‌داند که آیا محصول معرفی شده، واقعا از روی شناخت بازار است یا قرار است به تامین سود مجموعه پیشنهاددهنده منجر شود.»

مدیرعامل هلدینگ مکس در تایید نیاز به شفافیت در بازار سرمایه گفت: «هر قدر یک محصول بتواند با امکان مقایسه و انتخاب، شفافیت بیشتری را فراهم کند، کاربر هم ماندگاری و همکاری بیشتری خواهد داشت. کاربران به پلتفرم‌‌‌های مقایسه‌‌‌ای وفادار خواهند بود، چون این اطمینان را به آنها می‌دهند که چیزی را به او معرفی می‌کنند که ارزش افزوده داشته باشد، نه اینکه تامین‌‌‌کننده نفع پلتفرم باشند. چنین کاربری برای مدت طولانی همراه پلتفرم خواهد بود. ازکی‌‌‌سرمایه هم با فراهم ساختن امکان مقایسه بین صندوق‌های بازار سرمایه، می‌تواند کاربران را جذب و نگه دارد.»

تیم لطیف درباره جزئیات خرید پلتفرم ‌داران گفت: «داران با ارزشی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به ازکی ملحق شد و در واقع بعد از این ادغام دیگر با نام خودش فعالیتی نخواهد کرد. وقتی بخواهید برندی را بسازید تا مردم آن را بشناسند، باید هزینه‌‌‌های چند صد میلیارد تومانی کنید. تیم پلتفرم ‌داران هم با وجود علاقه زیادی که  به برند خود داشتند، این موضوع را پذیرفتند.»

ازکی در بازارهای جدید

در ادامه این رویداد حامد ولی‌‌‌پور مدیرعامل ازکی با اشاره به تعلیق موقت این شرکت، تاکید کرد که تیم ازکی هرگز انگیزه‌‌‌هایش را از دست نمی‌‌‌دهد و در بحران فعال می‌‌‌ماند. او گفت که ازکی در مسیر توسعه و تکمیل حلقه فین‌‌‌تکی خود، قرار است در یک سال آینده به حوزه‌‌‌های دیگری از جمله سلامت و رمزارز هم وارد شود.

ولی‌‌‌پور با تاکید بر اینکه ازکی با تکیه بر اعتماد کاربران، در حال تبدیل شدن به یک سوپراگریگیتور است، گفت: «مشتری در صنعت بیمه قبول کرده است به شما پول دهد، اما در لحظه سرویسی از شما دریافت نکند و این یک لایه جدید از اعتماد است که می‌توان از این اعتماد برای معرفی محصولات دیگر استفاده کرد. مقایسه قیمت، کیفیت و سرویس، مذاکره بهتر به نفع مشتری، بهترین بالانس بین مبلغ پرداختی با ارزش دریافتی از مزایای سوپراگریگیتورها برای کاربران است. سوپراگریگیتور می‌تواند سرویس‌‌‌های متعدد ولی متمرکز را در کنار تجربه شخصی‌‌‌سازی شده برای کاربران فراهم کند.»

مدیرعامل ازکی درباره انتخاب ‌داران به عنوان همکار و تولد ازکی‌‌‌سرمایه، گفت: «هماهنگ بودن فرهنگ سازمانی این شرکت با ازکی، مقایسه‌‌‌پذیر بودن محصول تیمی و پتانسیل بازار سرمایه، مهم‌ترین دلایل انتخاب‌ داران بودند.»

کسب سهمی از بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رضا خانکی، مدیرعامل ‌داران در ادامه این رویداد درباره این ادغام و تولد ازکی‌‌‌سرمایه توضیح داد. او که حالا دیگر مدیرعامل ازکی‌‌‌سرمایه است، تاکید کرد که ۶۵ میلیون نفر پتانسیل ورود به این حوزه را دارند و بهتر است به جای درگیر بودن با اعداد به تجربه کاربری توجه کرد. خانکی درباره ازکی‌‌‌سرمایه گفت: «ازکی این شانس را دارد که سوپراگریگیتور موفقی در صنعت فین‌‌‌تک شود. چشم‌‌‌انداز ازکی‌‌‌سرمایه، کسب سهم ۵ درصدی از مجموع سرمایه‌گذاری‌‌‌های انجام شده در صندوق‌ها و تجمیع خدمات گروه ازکی با خلق ارزش‌‌‌های جدید است.»

رضا خانکی درباره چگونگی فعالیت در ازکی‌‌‌سرمایه گفت: «این پلتفرم امکان سرمایه‌گذاری در بورس را به صورت غیرمستقیم برای مردم فراهم می‌کند. کاربران با استفاده از اپلیکیشن ازکی‌‌‌سرمایه می‌توانند با داشتن کد سجام، در صندوق‌ها ثبت‌‌‌نام و سرمایه‌گذاری کنند. ازکی‌‌‌سرمایه هیچ دخل و تصرفی در مبلغ سرمایه‌گذاری کاربران ندارد و تنها تسهیل‌‌‌گر سرمایه‌گذاری آنهاست.»

طبق اعلام مدیران ازکی‌‌‌سرمایه، کاربران از طریق پلتفرم آن می‌توانند روی صندوق‌های درآمد ثابت امین آشنا، آمیتیس، هدیه فارابی، صخره سرمایه و دانش، کاریزما، گلرنگ، حکمت آشنا، شکوه اوج دماوند و صندوق‌های سهامی صندوق یکم اکسیر فارابی و فیروزه موفقیت، به صورت آنلاین ثبت‌‌‌نام و سرمایه‌گذاری کنند. پلتفرم ازکی‌‌‌سرمایه امکان مشاهده تاریخچه دارایی‌‌‌ها و لیست پیشنهاد اختصاصی و ریسک‌‌‌محور و همچنین لیست بهترین صندوق‌ها را برای کاربرانش فراهم می‌کند.