آی‌فون 15؛ نورسیده پردردسر

 انتقاداتی که با ایرادات سخت‌افزاری در بدنه آغاز شد و حالا با مشکل داغ شدن عجیب گوشی، باد کردن باتری و پس از آن سوختگی نمایشگر ادامه یافته است. اگرچه اپل مدت کوتاهی پس از اوج‌گیری مشکل گرمای بیش از حد بدنه آی‌فون‌های سری ۱۵، تلاش کرد تا با عرضه یک آپدیت نرم‌افزاری مشکل را حل کند، اما گویا مشکل همچنان پابرجاست و کاربران را به تمسخر این برند و مدیرعامل آن واداشته است. برآیند این شرایط باعث شده است تا کاربران زیادی که قصد خرید این گوشی‌ها را داشتند، با ابراز نگرانی از مشکلات مشاهده شده، نسبت به خرید آی‌فون‌های سری ۱۵ اظهار تردید کنند.

تداوم مشکل داغی بیش از حد

در این مدت شاید بتوان گفت که داغ شدن بیش از حد بدنه گوشی‌های آی‌فون سری ۱۵ (خصوصا مدل‌های پرو و پرومکس) جدی‌ترین مساله‌ای بوده که از سوی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته و در این میان اپل را به واکنش واداشته است. روایت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف حاکی از آن بود که گویا آی‌فون‌های جدیدشان در زمان بازی‌های سنگین، ضبط ویدئو، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماس و شارژ، با مشکل داغی بیش از حد مواجه می‌شوند و گاهی این گرما تا حدی است که به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. برخی کارشناسان تغییر جنس بدنه این گوشی‌ها به تیتانیوم را متهم اصلی بروز چنین مشکلی می‌دانستند. با این‌حال اپل ضمن رد این ادعا از تغییرات ایجاد شده دفاع و اعلام کرد که با نصب به‌روزرسانی جدید، مشکل دمای‌ گوشی و چند باگ دیگر این گوشی رفع خواهد شد. اپل در بیانیه‌ای که منتشر کرده بود تاکید کرد که طراحی بدنه تیتانیومی دستگاه‌های جدید، نه تنها باعث داغی گوشی نمی‌شوند، بلکه نسبت به فولاد ضدزنگی که پیش‌تر در بدنه گوشی‌ها استفاده می‌شد، دفع گرمایی بهتری دارند.

اگرچه مدیران این شرکت وعده داده بودند که با نصب به‌روزرسانی IOS ۱۷.۰.۳ مشکل داغی آی‌فون‌های جدید حل خواهد شد، اما اظهارات کاربران نشان می‌دهد که گویا این به‌روزرسانی هم در هدفی که انتظار می‌رفت چندان موفق نبوده است. طبق آنچه پایگاه خبری ZDNet به نقل از کاربران روایت کرده است، اگرچه حالا و پس از نصب آپدیت عرضه شده، دیگر گوشی در هنگام شارژ با افزایش قابل‌توجه دما مواجه نمی‌شود، اما بروز مشکل دمایی در موارد دیگر، خصوصا استفاده از دوربین، برقراری تماس و بازی کردن همچنان پابرجاست.

گابریل سوچوولسکی، یک طراح گرافیک مستقر در مادرید که ZDNet در گزارش اخیر خود به اظهارات وی استناد کرده است، در نقدی به بیان تجربه خود در استفاده از این گوشی دردسرساز اپل پرداخته و مقایسه‌ای میان عملکرد آی‌فون ۱۳ پرو (آخرین گوشی خود پیش از تصمیم به تعویض گوشی) و آی‌فون ۱۵ پرومکس که به تازگی خریداری کرده، انجام داده است. وی با اشاره به اینکه تا پیش از این صرفا در زمان برقراری تماس‌های تلفنی بسیار طولانی یا انجام بازی‌های دارای گرافیک سنگین، گرمای بسیار مختصری را در گوشی آی‌فون ۱۳ خود حس می‌کرده، تاکید کرده است: اما حالا و با خرید آی‌فون جدید، تنها پس از چند دقیقه از شروع یک تماس تلفنی یا گرفتن ۴-۵ عکس، گرمای قابل‌توجهی در قسمت راست لنز گوشی و نزدیک دکمه‌های تغییر صدا حس می‌شود که اگرچه در حد سوزاندن دست نیست، اما کاملا محسوس و قابل‌توجه است. سوچوولسکی تاکید کرده است که این مشکل حتی پس از نصب آپدیت نرم‌افزاری ارائه شده از سوی اپل نیز رفع نشده و همچنان ادامه دارد. وی که تجربه خود را با انتشار عکسی از دماسنج این گوشی با یک دستگاه ترمومتر تکمیل کرده، نشان داده است که دمای دستگاه به ۴۲ درجه سانتی‌گراد رسیده است.البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و گویا ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. زیرا اظهارات برخی کاربران دیگر نشان می‌دهد که نه تنها نصب آپدیت نرم‌افزاری جدید دوای درد داغی آی‌فون‌های سری جدید نشده، بلکه برخی گوشی‌هایی را که پیش از نصب مشکلی در زمینه داغی گوشی نداشته‌اند هم گرفتار این معضل کرده است. این موضوعی است که از سوی سم هارمن، از مهندسان این حوزه در انگلستان مطرح شده و در آن تاکید شده است که آی‌فون ۱۵ پرومکس وی، بعد از نصب آپدیت ارائه شده از سوی اپل، هنگام استفاده از دوربین گوشی برای عکس و فیلمبرداری، داغ می‌شود.

سوختگی نمایشگر

در کنار مشکلات دمایی متعددی که در این مدت از سوی کاربران مختلف مطرح شد، بروز یک عارضه مشابه در صفحه نمایش برخی گوشی‌های آی‌فون ۱۵، از پرتکرار‌ترین گلایه‌هایی بوده که از افراد مطرح شده است. طبق آنچه شماری از کاربران توییتر و ردیت در تشریح تجربه خود از مشکلات نمایشگر آی‌فون جدید مطرح کرده‌اند، گویا در زمانی که یک تصویر برای مدتی طولانی روی نمایشگر باقی بماند و تغییر نکند، رد آن تصویر بر صفحه نمایش باقی می‌ماند و حتی بعد از خاموش شدن صفحه نمایش نیز محو نمی‌شود. این ایراد از جمله مشکلاتی است که برای نمایشگرهای OLED رخ می‌دهد که حالتی مانند سوختگی نمایشگر است. پس از انتشار کامنت‌های اولیه از این مشکل، به تدریج کاربران دیگری نیز با انتشار تصاویری از آی‌فون‌های ۱۵ پرومکس خود که رد صفحه‌ کلید یا تصاویر روح‌مانند دیگری روی صفحه آن باقی مانده، اظهارات مشابهی را مطرح کردند.

اگرچه همچنان تعداد کاربرانی که مشکل مشابهی را مطرح می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی و فروم‌های بحث و گفت‌وگو در حال افزایش است، اما گویا اپل مشکل ایجاد شده را قبول دارد و گوشی کاربران معترض را تعویض کرده است. یکی از همین کاربران در اظهارات خود عنوان کرد که اگرچه اپل مشکل را پذیرفته و قرار است گوشی مشکل‌دارش را تعویض کند، اما باید تاکید شود که بروز چنین مشکلی، یک ایراد کاملا جدی است که پیش از این هرگز برای گوشی‌های آی‌فون اتفاق نمی‌افتاد. این کاربر با بیان اینکه معمولا زمان زیادی طول می‌کشد که یک نمایشگر به چنین روزی بیفتد و سوختگی نمایشگر فرآیندی زمان‌بر است، گفت: بروز این اتفاق نشان می‌دهد که احتمالا نقصی جدی در تولید نمایشگرهای آی‌فون ۱۵ پرومکس اتفاق افتاده است و محصولات جدید اپل مشکل کنترل کیفی دارند.

در دوره‌های پیشین و در آغاز عرضه یک گوشی جدید از سوی شرکت اپل، عموما آنچه باعث انتقاد کاربران می‌شد، کم بودن تغییرات ظاهری و عملکردی گوشی‌های این برند بود. به‌طوری که مثلا کاربران با انتشار عکس آی‌فون‌های دو دوره در کنار هم، به شوخی این سوال را مطرح می‌کردند که حدس بزنید کدام‌یک آی‌فون جدید است. اما امسال ماجرا کاملا متفاوت است و اگرچه در آغاز عرضه آی‌فون‌های سری ۱۵، سبکی و خوش‌دستی آن نظر برخی کاربران را به خود جلب کرد، اما سریعا رسانه‌ها از اخبار منفی این گوشی‌ها پر شد. اپلی که میراث استیو جابز بود، نزد کاربران جایگاه خاصی داشت و همواره به ظرافت و دقت زیاد در طراحی و تولید محصولاتش مشهور بود، حالا آی‌فون‌های ۱۵ آن به یک سرشکستگی تمام‌عیار تبدیل شده‌اند. زیرا علاوه بر نواقص عملکردی جدی در باتری و نمایشگر، حتی نقص ظاهری دارند و وجود غبار در زیر لنز و خش‌های عمیق روی بدنه صدای کاربران را در آورده و کسی باور نمی‌کند یک گوشی اپل چنین وضعیتی داشته باشد. تا امروز موضع اپل در برابر گلایه‌های متعددی که روانه این شرکت و گوشی‌های هوشمندش می‌شود، سکوت بوده است. اما بدون شک نمی‌تواند این سکوت را برای زمانی طولانی ادامه دهد و سرانجام باید پاسخی درخور برای عشاق خود دست و پا کند. خصوصا آنکه آی‌فون یکی از کلیدی‌ترین محصولات اپل به حساب می‌آید و خدشه‌دار شدن نگاه مخاطبان نسبت به آن، می‌تواند حتی آینده این شرکت را نیز در معرض تهدید قرار دهد.