انویدیا و فاکسکان «کارخانه‌های هوش مصنوعی» راه‌اندازی می‌کنند

لیو یانگ وی، رئیس فاکسکان و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در نمایشگاه سالانه فناوری فاکسکان در تایپه اعلام کردند که شرکت‌های تحت هدایتشان، این «کارخانه‌های هوش مصنوعی» را با همکاری یکدیگر راه‌اندازی خواهند کرد. مدیرعامل انویدیا در این خصوص گفت: نسل جدیدی از تولید تحت عنوان «تولید هوشمند» ظهور کرده و دیتاسنترهایی که آن را تولید می‌کنند کارخانه‌های هوش مصنوعی هستند‌. وی ادامه داد: فاکسکان از تخصص و قدرت کافی برای ساخت آنها در سطح جهانی برخوردار است.

هوانگ همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که «کارخانه‌های هوش مصنوعی» می‌توانند به‌طور مداوم داده‌ها و اطلاعات خودروهای الکتریکی خودران را دریافت و پردازش کنند تا آنها را باهوش‌تر کنند. وی با اعلام اینکه در آینده هر شرکت و صنعتی، کارخانه‌های هوش مصنوعی خواهند داشت، ادامه داد: این خودرو ضمن همراهی با تجربه رانندگی کاربران، داده‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کند. پس از آن، این داده‌ها به کارخانه هوش مصنوعی ارسال می‌شوند و بدین‌ترتیب، نرم‌افزار بهبود می‌یابد و کل ناوگان هوش مصنوعی را به‌روز می‌کند.

انویدیا که در حال حاضر، عنوان ارزشمندترین شرکت تولید تراشه در جهان را یدک می‌کشد، گفت که کارخانه‌های هوش مصنوعی از تراشه‌ها و نرم‌افزارهای این شرکت، از جمله سوپرتراشه GH۲۰۰ بهره خواهد برد. اعلام این همکاری میان انویدیا و فاکسکان در حالی منتشر شد که اخیرا وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت‌های صادراتی جدیدی را برای فروش چند تراشه این شرکت اعمال کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارزش سهام انویدیا در سال ۲۰۲۳ سه برابر شده و ارزش بازار این شرکت به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است که بخش عمده آن، به استقبال بالای شرکت‌ها و سازمان‌ها نسبت به استفاده از تراشه‌های این شرکت در برنامه‌های هوش مصنوعی خود است.

فاکسکان که یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان آی‌فون‌های اپل محسوب می‌شود، قصد دارد موفقیت خود در مونتاژ گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی را در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی نیز تکرار کند. فاکسکان و انویدیا در ماه ژانویه نیز از همکاری خود برای توسعه پلتفرم‌های مربوط به خودروهای خودران خبر دادند که در دل این همکاری، فاکسکان واحدهای کنترل الکترونیکی یا همان ECU خودروهای مبتنی بر تراشه DRIVE Orin انویدیا را برای فروش به بازار جهانی تولید خواهد کرد. رئیس فاکسکان نیز از تلاش‌های این شرکت برای تبدیل شدن به یک شرکت فعال در حوزه توسعه شهرهای هوشمند و تولید هوشمند خبر داد. این شرکت اخیرا از یک ون الکتریکی جدید خود به نام Model N پرده برداشت که ششمین نمونه اولیه این شرکت در حوزه خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود.