«پیام»، قطب داده کشور می‌شود

مجتبی حسین‌پور‌کاشانی در حاشیه تور فناورانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در نشستی با خبرنگاران با اشاره به سابقه تشکیل این منطقه ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه در این منطقه فرآیندی را پیاده‌سازی کردیم که تمام مجوزهای صنعتی و صنفی در داخل منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود، افزود: منطقه ویژه پیام، یک منطقه نسبتا قدیمی است که سازمان آن بلوغ‌یافته است و کل مجوزهای صنعتی از جمله جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، گواهی تولید، پروانه احداث بنا، ارجاع ناظر، تایید نقشه، صدور پایان‌کار و... توسط خود سازمان منطقه و داخل منطقه ویژه اقتصادی پیام برای شرکت‌ها صادر می‌شود.مدیر‌کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، نزدیکی به پایتخت را از مزیت‌های بزرگ این منطقه نام برد و یادآور شد: ایجاد گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه پیام یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ آن به شمار می‌رود؛ چرا که این منطقه دارای فرودگاهی است که قابلیت پذیرش پروازهای بین‌المللی را دارد.

حسین‌پور تاکید کرد: وجود گمرک تخصصی در این فرودگاه موجب شد که تمامی شرکت‌هایی که در منطقه ویژه پیام مستقر می‌شوند، می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را مستقیما وارد کارخانه تولید خود کنند؛ چون هم کارخانه تولید شرکت‌ها در این منطقه مستقر است و هم فرودگاه در دسترس شرکت‌ها است و هم گمرک در این منطقه مستقر شده است. وی وجود حداقل تشریفات گمرکی را از دیگر مزایای این منطقه نام برد و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲۰ شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر هستند که بیش از ۹۵ درصد آنها در دسته شرکت‌های تولیدی قرار می‌گیرند. مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه ۵ درصد دیگر این شرکت‌ها، شرکت‌های خدماتی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، گفت: منطقه پیام به ۵ فاز تقسیم شده است. فازهای ۱ و ۲ از فازهای قدیمی منطقه به شمار می‌روند و شرکت‌هایی نیز در آن مستقر شده‌اند. قدیمی‌ترین شرکت مستقر در پیام ۱۵ سال قدمت دارد.مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به جزئیات فعالیت شرکت‌های مستقر در این منطقه، تصریح کرد: برای تسهیل فعالیت شرکت‌ها اقدام به ایجاد زیرساخت‌های برقی در منطقه ویژه اقتصادی کردیم. نیروگاه پیام، یک نیروگاه ۱۷ مگاواتی است که به‌طور کلی ۶۰مگاوات ظرفیت نیروگاهی را داخل منطقه پیام ایجاد کردیم تا برق مورد نیاز شرکت‌ها را به تولید برساند.

وی گفت: فرودگاه پیام در ابتدا با کاربری «باری» طراحی شده بود و به همین دلیل طول باند پروازی آن ۴۲۰۰ متر و پهنای آن ۶۰متر است و به گونه‌ای طراحی شده که امکان نشستن هواپیمای پهن‌پیکر در فرودگاه پیام فراهم است. حسین‌پور تجهیزات تخلیه و بارگیری با ظرفیت بسیار بالا را از دیگر مزایای فرودگاه پیام دانست و اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی به صورت کلی ۳۶۰۰ هکتار است که ۹۶۰ هکتار آن مربوط به فرودگاه پیام است و بقیه آن، اراضی است که باید به صنایع و واحدهای خدماتی و تولیدی واگذار شود.مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: بر اساس مصوبات، مقرر شده است که منطقه ویژه پیام به عنوان نخستین و تنها قطب مرکز داده کشور باشد؛ از این‌رو این منطقه به عنوان قطب دیتاسنتر کشور معرفی شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن تمامی نیازهای مرتبط با دیتاسنترها را در این منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کردیم که در همین راستا یک پست برق ۴۰۰ کیلووات را مکان‌یابی کردیم تا با همکاری توانیر این اتفاق رقم بخورد.

حسین‌پور از داکت‌گذاری کل منطقه خبر داد و افزود: سال گذشته مصوب شد که منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان نخستین و تنها گمرک تخصصی فاوا معرفی شود. مزیت این اقدام آن است که تمام شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله الکترونیک و مخابرات کار می‌کنند، اگر واردات و صادرات محصولات خود را از منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام دهند، بسیاری از کارها از جمله تاییدیه‌ها، تایید نمونه، تایید سازمان تنظیم روی فرکانس‌ها، تایید استاندارد و... در داخل پیام انجام خواهد شد.