این را هم کافه‌‌‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌‌‌های پرشمار ارائه انواع قهوه در کوچه و خیابان‌های شهر و حتی روستاها نشان می‌دهد و هم آمارهای پلتفرم دیوار؛ چراکه از ۱۳‌میلیون‌بار جست‌وجوی مرتبط با قهوه و چای در سایت و اپلیکیشن دیوار در نیمه نخست امسال، سهم جست‌وجو‌‌‌‌‌های مرتبط با قهوه ۴۲‌درصد و جست‌وجوهای مرتبط با چای ۵۸‌درصد بوده‌است. در این آمار اگرچه هنوز چای رتبه اول را دارد، اما فاصله قهوه با آن به شکل معناداری کم شده‌است؛ این در حالی است که تا همین چند سال‌پیش تصور اینکه قهوه بتواند به‌عنوان یک نوشیدنی پابه‌‌‌‌‌پای چای، در مهمانی‌‌‌‌‌ها و دورهمی‌‌‌‌‌های ایرانی‌‌‌‌‌ها حضور داشته‌باشد، عجیب بود.

 دیوار به بهانه روز جهانی اسپرسو نگاهی به روند رقابتی این دو نوشیدنی محبوب پرداخته است. کاربران در جست‌وجوی انواع دستگاه‌های قهوه‌‌‌‌‌ساز، شامل قهوه‌‌‌‌‌ساز و اسپرسوساز، از نام عمومی قهوه‌‌‌‌‌ساز استفاده می‌کنند، بااین‌حال خروجی جست‌وجوها نشان می‌دهد کاربران بیشتر به‌دنبال دستگاه‌هایی هستند که اسپرسو فرآوری می‌کنند و استقبال از دستگاه‌های طبخ قهوه به شیوه‌‌‌‌‌های دیگر بسیار کم‌‌‌‌‌تر است. کاربران دیوار در نیمه نخست امسال، در مجموع ۴‌میلیون‌بار کلمات قهوه‌‌‌‌‌ساز و اسپرسوساز را جست‌وجو کرده‌اند که در میان آنها قهوه‌‌‌‌‌ساز ۱٫۳‌برابر اسپرسوساز جست‌وجو شده‌است. البته این کلمات هم به‌تنهایی جست‌وجو شده‌اند و هم در کنار عبارات دیگر. با این همه از عباراتی که در کنار هریک از این کلمات جست‌وجو شده‌است، چنین برمی‌‌‌‌‌آید که منظور کاربران از قهوه‌‌‌‌‌ساز در بسیاری از این جست‌وجوها، «اسپرسوساز» بوده‌است. در نیمه نخست امسال کاربران دیوار ۴۲برند قهوه‌‌‌‌‌ساز را در این پلتفرم جست‌وجو کرده‌‌‌‌‌اند.

 درمیان این برندها، «نوا (NOVA) » – که عمدتا استفاده خانگی دارد- بیشترین سهم را به خودش اختصاص‌داده و پس از آن برندهای دلونگی و مباشی قرار دارند. این سه برند در مجموع ۸۴‌درصد جست‌وجو‌‌‌‌‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. در نیمه نخست امسال در کل دسته‌‌‌‌‌ها و زیردسته‌‌‌‌‌های دیوار بیش از ۱۳‌میلیون‌بار کلمات مرتبط با چای و قهوه جست‌وجو شده‌است. سهم جست‌وجوی تمامی کلمات مرتبط با چای ۵۸‌درصد و کلمات مرتبط با قهوه ۴۲‌درصد بوده‌است. این سهم‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهند که ظاهرا چای در میان ایرانیان محبوب‌‌‌‌‌تر از قهوه است اما در عین‌حال این را هم می‌گوید که دست‌‌‌‌‌کم در میان کاربران دیوار، فاصله چندان زیادی بین‌‌‌‌‌شان نیست.

 این داده‌ها به تنهایی نمی‌تواند بگوید که نسبت بین محبوبیت یا تقاضای قهوه و چای درمیان کل ایرانی‌‌‌‌‌ها چطور است یا از چه زمانی چنین نسبتی برقرار شده و از گذشته تا به امروز چه روندی داشته‌است، به همین‌دلیل هم نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. مسلما برای رسیدن به تصویری از آینده لازم است پژوهش‌های مستقلی انجام شود، با این حال اگر این تقاضای قابل‌توجه برای قهوه و ملزوماتش را در دل تغییری ببینیم که در سبک زندگی جامعه، به‌‌‌‌‌خصوص در سال‌های اخیر، در حال وقوع است، شاید این داده‌ها نشانه دیگری از پوست انداختن جامعه ایرانی باشد. شاید واقعا قرار است قهوه دوباره محبوب‌‌‌‌‌ترین نوشیدنی‌گرم ایرانیان شود. به‌نظر می‌رسد چای آهسته‌‌‌‌‌آهسته میدان را به قهوه‌‌‌‌‌ واگذار می‌کند.