روز گذشته روز مهمی برای دنیای شبکه بود، به طوری که در این روز اولین آدرس‌های عددی ورژن ۶ اینترنت (IPv۶) آزمایش شدند و در همین راستا اولین IP آدرس‌های اینترنتی نسخه ۶ در ایران نیز آغاز به کار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات در همایش گذر از آدرس‌های عددی نسخه ۴ به ۶ با اشاره به اقدامات همسوی ایران در راستای انجام این مهم به تشریح ضرورت‌های این گذر پرداخت و اظهار داشت: توزیع IPهای نسخه ۴ اینترنت سال گذشته به اتمام رسید و تمام کشورهای فعال در توسعه شبکه را با محدودیت‌های اینترنتی روبه‌رو کرد. براین اساس و به جهت این محدودیت، منابع اینترنتی در حال تدوین استراتژی و مکانیزم‌های گذر از این نسخه هستند که ایران نیز در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده است. وی با بیان اینکه کره‌جنوبی که پیشتاز فناوری اطلاعات در دنیا است ۱۰۰ میلیون IP آدرس نسخه ۴ دارد و تاکنون نیز موفق به در اختیارگیری ۱۰ میلیون IP آدرس نسخه ۶ شده است، اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز در کشور ما گسترش شبکه ملی اطلاعات و خدمات الکترونیک مدنظر قرار گرفته که با توجه به نیاز روزافزون کشور به آدرس‌های عددی اینترنت و گسترش دولت و خدمات الکترونیک، امنیت فضای تبادل اطلاعات و کیفیت خدمات و شبکه‌های جدید، استفاده از این نسخه جدید ضروری به نظر می‌رسد.

انصاری با اشاره به تشکیل گروه ضربت با مدل کشورهای پیشرفته دنیا و نیاز به آن برای هماهنگی با اپراتورهای مرتبط به منظور روبه‌رو شدن با مخاطرات همزیستی IP نسخه ۴ و ۶ و مطابقت آدرس‌های اینترنتی با شرایط فعلی تاکید کرد: در نهایت سازمان فناوری اطلاعات به همراه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌های مرتبط ساختار راهبری و اجرایی گذر به IPv۶ را اجرایی کرد که امروز چهارشنبه اولین جلسه شورای راهبری آن با ریاست رییس سازمان فناوری اطلاعات و عضویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برپا می‌شود.

امنیت پایین، فضای آدرس دهی محدود، کیفیت پایین سرویس و عدم تحرک‌پذیری از جمله معایب نسخه ۴ آدرس‌های اینترنتی عنوان شده است و گفته می‌شود ورژن ۶ عرض باند کمتری اشغال می‌کند و علاوه بر امنیت بالا فضای آدرس دهی ۱۲۸ بیتی را پشتیبانی خواهد کرد.