این اقدام پس از رونمایی نخستین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی هوآوی به نام «میت‌بوک ایکس‌پرو» صورت می‌گیرد که در ساخت آن از پردازنده «کور اولترا ۹» اینتل استفاده شده است. رونمایی این لپ‌تاپ باعث عصبانیت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه شد که عرضه این لپ‌تاپ را نشانه چراغ سبز وزارت بازرگانی به اینتل برای فروش تراشه به هوآوی دانستند. وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد برخی از مجوزهای خاص برای صادرات به هوآوی باطل شده‌اند، اما مشخص نکرد کدام مجوزها بوده‌اند. لیز استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه کنگره‌ در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام، امنیت ملی آمریکا را تقویت کرده، از نبوغ آمریکایی محافظت می‌کند و توانایی چین کمونیست برای پیشرفت فناوری خود را کاهش می‌دهد.»

این اقدام می‌تواند به هوآوی که هنوز برای تامین قطعات لپ‌تاپ‌های خود به تراشه‌های اینتل متکی است، ضربه بزند و به تامین‌کنندگان آمریکایی که با این شرکت تجارت می‌کنند، آسیب برساند. اینتل همچنین با تقاضای ضعیف برای تراشه‌های دیتاسنترهای سنتی و رایانه شخصی خود مواجه بوده است. این شرکت ماه گذشته پس از پیش‌بینی درآمد و سود کمتر از برآوردهای بازار در سه ماهه دوم، ۱۱ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. هوآوی در سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از احتمال جاسوسی این شرکت چینی از آمریکایی‌ها، در فهرست محدودیت‌های تجاری آمریکا قرار گرفت که در راستای تلاش گسترده‌تر واشنگتن برای تضعیف توانایی چین در تقویت ارتش خود بود. اضافه شدن به این لیست، به معنای آن است که تامین کنندگان آمریکایی باید قبل از صادرات، یک مجوز خاص را دریافت کنند.

با این حال، تامین‌کنندگان هوآوی مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار برای فروش کالاها و فناوری به این شرکت دریافت کرده‌اند که شامل مجوز جنجالی صادر شده توسط دولت ترامپ بود که تحت آن اینتل اجازه یافت تا از سال ۲۰۲۰ پردازنده‌های مرکزی مورد استفاده در ساخت لپ‌تاپ‌ها را به هوآوی ارسال کند. کوالکام همچنان مجوز فناوری‌های ۵G خود را به هوآوی داده که سال گذشته استفاده از تراشه ۵G طراحی واحد «های سیلیکون» خود را آغاز کرد. تحلیلگران بر این باورند که تولید این تراشه‌ها نقض قانون آمریکا بوده است. کوالکام اوایل ماه جاری اعلام کرد قرارداد امتیاز انحصاری این شرکت با هوآوی در ابتدای سال مالی ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد و کوالکام مذاکرات برای تمدید آن را آغاز کرده است. مخالفان هوآوی معتقدند چنین مجوزهایی به احیای مجدد این شرکت کمک کرده است. هوآوی در اوت سال گذشته، صنعت تلفن هوشمند را با معرفی با یک گوشی جدید مجهز به تراشه پیچیده ساخت تراشه‌ساز چینی SMIC غافلگیر کرد. این گوشی با وجود محدودیت‌های صادراتی آمریکا ساخته شد و به منزله نقطه عطفی در شکست محدودیت‌های وضع شده توسط واشنگتن بود. بر اساس گزارش رویترز، شرکت تحقیقاتی کانترپوینت اعلام کرد این تلفن هوشمند در شش هفته اول سال ۲۰۲۴، به رشد ۶۴ درصدی فروش تلفن‌های هوشمند هوآوی کمک کرد.