مریم عسگری
برگزاری جشنواره‌های فصلی در مراکز خرید و فروش کامپیوتر، لوازم صوتی و تصویری و تجهیزات دیجیتالی، این روزها به یک رسم تبدیل شده است و در ابتدای هر فصل خریداران منتظر برگزاری چنین جشنواره‌هایی در مراکز خرید و فروش این کالاها هستند.

حتی برخی از افرادی که قصد خرید دارند، خرید کالای مورد نیاز خود را به زمان برگزاری این جشنواره‌های فصلی موکول می‌کنند تا بتوانند از تسهیلاتی که شرکت‌های عرضه‌کننده برای خریداران در نظر گرفته‌اند، استفاده کنند. امسال هم مانند سال‌های قبل شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای صوتی و تصویری، کامپیوتری و تجهیزات دیجیتالی با برگزاری این جشنواره‌ها حال و هوای بازاری را که مدت‌ها بود در رکود به سر می‌برد، تغییر دادند. به گفته فعالان بازار، برگزاری این جشنواره‌ها امسال تاثیر بزرگی در بازار کالاهای مختلف داشته و باعث شده است میزان تقاضا افزایش یابد. بگذریم از اینکه طی سه تا چهار روز اخیر نوسانات مجدد ارزی بازار را تا حدودی به رکود کشاند، ولی فعالان بازار معتقدند برگزاری جشنواره‌های تابستانی کمک بزرگی به بازار برای نجات از رکود بوده است.
از جشنواره فروش
فصلی تا جشنواره ویژه رمضان
تجربه سال‌های قبل فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر، از بازار ماه رمضان، رکود و بی‌رونقی و کاهش شدید میزان تقاضا بود.
با توجه به این سابقه ذهنی، شرکت‌های عرضه‌کننده و گروهی از فعالان بازار، سیاست جدیدی را اتخاذ کرده تا بازار را از رکود نجات دهند. به همین منظور این شرکت‌ها علاوه بر اینکه برای خریداران کالاها در فصل تابستان هدایایی در نظر گرفتند، هدایای ویژه ای نیز برای خریدارانی که در ماه رمضان اقدام به خرید می‌کنند در نظر گرفتند.
این اقدام شرکت‌ها باعث شده است میزان تقاضا در بازار در حد قابل توجهی افزایش یابد. البته تعداد شرکت‌هایی که بابت ماه رمضان پروموشن (هدایای ضمن خرید) ارائه می‌کنند به مراتب از تعداد شرکت‌هایی که در جشنواره فروش تابستانی شرکت کرده‌اند، کمتر است. ولی به گفته فعالان بازار این اقدام باعث شده است میزان فروش این شرکت‌ها در حد قابل توجهی در دورانی که پیش‌بینی یک رکود یک ماهه برای آن می‌شد، افزایش یابد.
جشنواره فروش تابستانی در بازار کامپیوتر
در بازار کامپیوتر اکثر برندهای صاحب نمایندگی ،در جشنواره فروش تابستانی شرکت کرده‌اند.
شاید بتوان گفت، حضور فعالان صنف کامپیوتر در این جشنواره پررنگ‌تر از صنوف صوت و تصویری و کالاهای دیجیتال است، اما جالب اینجاست که رونق بازار کامپیوتر به اندازه بازار لوازم صوتی و تصویری نیست و این موضوع گروهی از فعالان بازار را گله‌مند کرده است. البته گروهی معتقدند برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها تنها به منظور افزایش سطح فروش محصولات در بازار نیست و با اهداف دیگری صورت گرفته است.


کوروش عباسی، مدیر روابط عمومی شرکت «آواژنگ» که از طرفداران این نظریه است می‌گوید، اگر چه شرکت «آواژنگ» از ابتدای سال جشنواره‌های مختلفی داشته و در جشنواره فروش تابستانی هم شرکت داشته است، ولی هدف ما از شرکت در این جشنواره‌ها تنها افزایش فروش نیست، بلکه قصد ما این است که از خریداران کالاهای با گارانتی که نمونه‌های بدون گارانتی آن در بازار وجود دارد حمایت کنیم. به گفته عباسی، در حال حاضر در بین محصولاتی که شرکت «آواژنگ»عرضه می‌کند ما برای کارت گرافیک و مادربوردهای برند گیگابایت جشنواره برگزار کرده‌ایم. علت هم این است که طی مدت اخیر شاهد عرضه نمونه‌های بدون گارانتی از این کالا در بازار بودیم. به گفته وی خریداران مادر بورد و کارت گرافیک‌های این برند می‌توانند با خرید این کالا در پایان هر ماه از هدایای این شرکت که شامل محصولات متنوعی (از هدفون کریتیو گرفته تا تبلت ویو سونیک) با قیمتی بین 30 تا 500 هزار تومان است بهره‌مند شوند. جشنواره فروش تابستانی آواژنگ از اول تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. عباسی همچنین افزود، اگر چه هدف ما از برگزاری جشنواره چیز دیگری بوده است، ولی به طور کلی نمی‌توان منکر تاثیر برگزاری این جشنواره در افزایش میزان تقاضا در بازار بود. مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات کامپیوتری سونی هم در این باره می‌گوید، با توجه به برگزاری جشنواره‌های ویژه تابستانی میزان تقاضا نسبت به ماه‌های قبل رشد بیشتری داشته است.
وی گفت، شرکت ایران رهجو در طول تابستان قیمت لپ‌تاپ‌های خود را ۵ درصد کاهش داده است که این جشنواره از اول تیر ماه آغاز و در پایان شهریور ماه خاتمه خواهد یافت.
شرکت بهین تکنولوژی نماینده فوجیتسو هم در این جشنواره شرکت کرده است. بر اساس اعلام این شرکت، این جشنواره که همزمان با ارائه مدل‌های 2011 نوت‌بوک‌ها و Tablet PCهای فوجیستو همراه است، شرکت‌کنندگان می‌توانند از جوایز متنوع نقدی و غیرنقدی جشنواره بهره‌مند شوند. این جشنواره که از 15 مرداد تا 15 شهریور برگزار می‌شود و خریداران می‌توانند با انتخاب یکی از نوت‌بوک‌های فوجیتسو، برنده تخفیف ویژه جشنواره یا محصولاتی همچون مودم، روتر، اسپیکر،Air Command و... شوند.
شرکت ایسوس نیز از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۱۵ آبان سال جاری اقدام به برگزاری جشنواره فروش محصولات شبکه در شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز کرده است. بر اساس اعلام کشاورزی، روابط عمومی دفتر ایسوس در ایران، در این جشنواره به
7 نفر از خریداران این محصولات شبکه ایسوس به قید قرعه، یک عدد نیم سکه اهدا می‌شود. همچنین به فروشندگان برگزیده در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز هم نیم سکه بهار آزادی اهدا می‌شود.
جشنواره فروش ویژه در بازار لوازم صوتی و تصویری
با وجودی که تعداد اندکی از شرکت‌های فعال در حوزه لوازم صوتی و تصویری در جشنواره فروش تابستانی و فروش ویژه رمضان شرکت کرده‌اند، ولی تاثیر برگزاری این جشنواره در بازار این کالاها بیشتر از بازار کامپیوتر بوده است.
به گفته فعالان بازار، از زمان برگزاری این جشنواره میزان مراجعه و تقاضا در بازاری که هر سال در ماه رمضان بی‌رونق بود، افزایش یافته است.
به گفته فعالان بازار، ال‌جی بیش از سایر رقبا در این زمینه فعال بوده و به نظر می‌رسد حرکتی که آغاز کرده است نتایج مثبتی داشته است. در مقابل شرکت‌های سامسونگ، پاناسونیک و... به اندازه ال‌جی در زمینه حضور در جشنواره تابستانی فعال نبود. بنیامین دارمی، مدیر بازاریابی صوتی و تصویری ال‌جی در این باره می‌گوید: با توجه به این حقیقت که ما همیشه در ماه رمضان با افت شدید تقاضا مواجه بودیم، تصمیم گرفتیم در کنار برگزاری جشنواره‌ای که هر سال در فصل تابستان برگزار می‌کردیم یک جشنواره هم به مناسبت ماه رمضان برگزار کنیم. به این ترتیب تصمیم گرفتیم برای مدت یک ماه مبلغ کارت هدیه‌هایی که برای خریداران تلویزیون سه‌بعدی در نظر گرفته بودیم به دوبرابر افزایش دهیم که نتیجه خوبی هم گرفتیم .به طوری که طی ماه گذشته میزان تقاضا برای نمونه‌های سه بعدی ما در حد قابل‌توجهی افزایش یافت. وی افزود: هدایای ضمن خرید ال‌جی از 150 هزار تومان (برای تلویزیون 42 اینچ led ) آغاز و تا 700 هزار تومان برای تلویزیون 55 اینچ همراه با سینمای خانگی ادامه دارد. وی افزود: برای تلویزیون‌های هوشمند سه بعدی هم علاوه بر هدایای فوق،ده عدد عینک سه بعدی، یکسال اینترنت رایگان شاتل، یک عدد فیلم بلوری رایگان در نظر گرفته شده است. سنگا شگم، مسوول روابط عمومی شرکت سام الکترونیک هم با بیان این مطلب که سامسونگ برای فروش تلویزیون‌هایش خودروی BMW
در نظر گرفته است، گفت: این شرکت یک جشنواره رمضانی هم برای دوربین‌های عکاسی خود دارد که به خریداران حدود ۵ تا ۳ هزار تومان بابت خرید دوربین‌های عکاسی تخفیف می‌دهد. برای دوربین‌های عکسی و فیلمبرداری هم یک خودروی پورشه در نظر گرفته شده است که در پایان آبان‌ماه به قید قرعه به برنده اهدا می‌شود.
شرکت بانیان الکتریک هم اعلام کرد این شرکت جشنواره ویژه‌ای برای فصل تابستان ندارد. ولی از مدتی قبل برای تلویزیون‌های LCD یک کارت جایزه 50 تا 500 هزار تومانی در نظر گرفته است. برای دوربین‌های این شرکت هم جایزه سفر به کشورهای مختلف به قید قرعه در نظر گرفته شده است.