بهره‌برداری از سومین شبکه اپراتوری موبایل کشور که قرار بود اول خرداد ماه سیم‌کارت‌های نسل سوم خود را وارد بازار کند طبق گفته رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی به آذر ماه امسال موکول شد. تلاش برای راه‌اندازی نسل سوم موبایل و بهره‌برداری از سومین اپراتور تلفن همراه در کشور به بهمن‌ماه سال ۸۶ برمی‌گردد که هیات دولت در جلسه خود طی مصوبه‌ای چارچوب این پروژه را مشخص کرد تا براساس آن استفاده از فناوری نسل سوم GSM یا همانG۳، استفاده از سرمایه‌گذار خارجی با حداکثر حق‌السهم ۴۹ درصد و امکان اپراتوری منطقه‌ای در کشور پیاده‌سازی شود.

اما پس از کش و قوس‌های فراوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق شد اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ شرکت تامین تله‌کام وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی - شستا - را به عنوان بهره‌بردار این پروژه اعلام کند که طبق پروانه صادر شده برای این اپراتور قرار بود از اوایل خردادماه ۹۰ شبکه نسل سوم موبایل در ایران راه‌اندازی و سیم‌کارت‌هایی با قابلیت این تکنولوژی که در دنیا نیز فراگیر شده وارد بازار شود اما این امر تاکنون محقق نشده است.

علی مطهری رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر در مورد پیگیری‌های انجام شده از سوی این کمیته برای دلایل تاخیر در راه‌اندازی پروژه اپراتور سوم به حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد سیم‌کارت‌های اپراتور سوم، آذر ماه عرضه شوند. وی با بیان اینکه پروژه اپراتور سوم برای سرویس‌دهی به تاخیر افتاده است، ادامه داد: البته همه پروژه‌ها تاخیر دارند و تاخیر در این پروژه مساله خاصی نیست.مطهری با اشاره به پیش‌بینی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سرویس‌دهی اپراتور تامین تله‌کام در آذر ماه سال جاری اضافه کرد: مسائل موجود در پروژه اپراتور سوم باید حل شود.رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حتی اگر پروژه اپراتور سوم موبایل ۶ ماه هم با تاخیر به بهره‌برداری برسد بهتر از این است که پروژه تعطیل شود، خاطرنشان کرد: برخی دلایل این اپراتور برای تاخیر در راه‌اندازی شبکه‌اش موجه است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیشترین مشکلات مربوط به تاخیر در شبکه اپراتور سوم موبایل را مشکلات بانکی کشورها و تامین تجهیزات عنوان کرد و به مهر گفت: این اپراتور می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی برای این پروژه جذب کند و جذب سرمایه‌گذار بلامانع است.

گوشی تلفن همراه همچنان با تعرفه قبلی وارد می‌شود

در حالی که پیگیری فعالان حوزه گوشی تلفن همراه بالاخره پس از پنج سال نتیجه داد و تعرفه واردات آن از ۶۰ به شش درصد رسید اما با وجود ابلاغ تعرفه جدید به گمرک‌ها، همچنان واردات گوشی تلفن همراه با تعرفه قبلی انجام می‌شود.رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه تعرفه جدید ابلاغ شده اما هنوز اعمال نشده است، گفت: به گفته معاون اول رییس‌جمهور در اخبار صدا و سیما حدود ۱۰ روز پیش تعرفه شش درصدی واردات گوشی تلفن همراه به گمرک ابلاغ شده است ولی هنوز اعمال نشده است. ابراهیم درستی افزود: هنوز کالاها با تعرفه قبل وارد می‌شوند و باز کردن LC جدید برای واردات کالا با تعرفه ابلاغ شده کمی زمان می‌برد. وی ادامه داد: امیدواریم در نهایت در مهر ماه این تعرفه برای واردات گوشی تلفن‌ همراه اعمال شود.کاهش قیمت گوشی تلفن همراه، ارتقای کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش، ارتقای کیفیت گوشی تلفن همراه، به سامان رسیدن بازار این کالا و پاک شدن بازار از گوشی‌های قاچاق از جمله تاثیرات اعمال تعرفه تک رقمی برای گوشی‌های تلفن همراه است.