ندا لهردی
اقتصاد جهان در سال‌های اخیر شاهد تحولی بزرگ بود که با انقلاب تکنولوژی در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد تا به این ترتیب وارد عرصه جدیدی بشود. نوآوری در عرصه‌های مختلفی مانند پردازش کامپیوتری، نرم‌افزارها، مخابرات و اینترنت روی هم رفته توانستند اقتصاد فناوری اطلاعات را ایجاد بکنند.

حالا دیگر تکنولوژی تاثیر قابل توجهی بر روابط تجاری شرکت‌ها و تولیدکنندگان گذاشته و در این میان اینترنت بیشترین سهم را در ایجاد تحول در تجارت جهانی به خودش اختصاص داده است تا جایی که تاثیر آن را با تاثیر کشف برق یا تولید خودرو مقایسه می‌کنند.
در واقع به همین دلایل است که حالا فناوری اطلاعات تاثیر چشمگیری بر بازار سهام گذاشته و رونق و رکود آن می‌تواند رونق و رکود در بخش‌های دیگر را به دنبال داشته باشد. حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند روند رشد در بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار بدهد. با این اوصاف است که در میان بخش‌های بزرگ بازارهای سهام مانند کشاورزی و صنعت، تکنولوژی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش به حساب می‌آید. قبل از هر چیز شاهد انقلاب کشاورزی و تاثیر آن در تجارت و اقتصاد بودیم و بعد از آن انقلاب صنعتی اتفاق افتاد، حالا اما در عصر فناوری اطلاعات هستیم و بیش از نیمی از جمعیت جهان آنلاین هستند. شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه تکنولوژی در دهه‌های اخیر توانسته‌اند سرمایه گذاری‌های زیادی را جذب کرده و ارزش بازار بالایی برای خودشان دست و پا کنند. این شرکت‌ها برای این کار سعی کرده‌اند خدمات و محصولات متفاوتی را به مشتریان‌شان عرضه کنند. در میان شرکت‌های تکنولوژی حاضر در بازارهای سهام، شرکت‌های نرم‌افزاری گویا حضور پر رنگ‌تر و موثرتری داشته‌اند تا جایی که حتی رشد آنها از دیگر شرکت‌های تکنولوژی و شرکت‌های سخت‌افزاری حاضر در بورس بسیار بیشتر بوده است.
رشد چشمگیر سهام نرم‌افزاری‌ها
آخرین تحقیقات انجام شده درباره حضور شرکت‌های تکنولوژی در بورس و روند عرضه و تقاضای سهام آنها نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های نرم‌افزاری بیشترین تقاضا و البته رشد را در اختیار داشته‌اند. جالب است بدانید که این روند در بیش از ۱۵ سال گذشته ادامه داشته و هنوز هم ادامه دارد. صنعت نرم‌افزار در واقع بهترین عملکرد را در میان صنایع دیگر زیر مجموعه تکنولوژی در بازارهای سهام داشته است و در نتیجه بیشترین رشد را هم به خودش اختصاص داده است. بر اساس آمار‌های منتشر شده، سهام شرکت‌های نرم‌افزاری حتی از شاخص‌هایی مانند NASDAQ و Dow Jones هم رشد بیشتری را در سال‌های اخیر به ثبت رسانده است. به این ترتیب در این سال‌ها یک شاخص به نام SWT-۱۰۰ شکل گرفته است که در حقیقت روند رشد سهام شرکت‌های نرم‌افزاری در بورس‌های جهانی را بررسی می‌کند. این شاخص ترکیبی از سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان است که به صورت عمومی عرضه می‌شوند. حالا کارشناسان به بررسی و مقایسه روند رشد شاخصSWT-۱۰۰ با شاخص‌های مهم NASDAQ و Dow Jones پرداخته‌اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ شاخص SWT-۱۰۰ به وضوح رشد بیشتری از شاخص NASDAQ داشته است. در حالی که رشد شاخص NASDAQ در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۲ برابر ۲۹ درصد بوده، رشد شاخص نرم‌افزاری SWT-۱۰۰ در همین زمان به ۹۵ درصد رسیده است. اما متوسط رشد شاخص صنعتی Dow Jones در این زمان تنها به ۲ درصد رسیده است. در طول این سال‌ها اما بیشترین رشد شاخص SWT-۱۰۰ در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاده است که در مقایسه با سال ۲۰۰۲ به ۱۶۸ درصد رسیده است. این در حالی است که رشد شاخص NASDAQ در این سال برابر ۸۱ درصد بوده است.


شاخص SWT-۱۰۰ تنها به یک بازار سهام محدود نشده و شرکت‌های نرم‌افزاری از سرتاسر جهان در آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. نرخ تغییر ارز اما در این شاخص بی‌تاثیر بوده و تغییرات مربوط به سرمایه بازار شرکت‌های نرم‌افزاری در این شاخص منعکس نمی‌شوند. این شاخص تنها تغییرات ایجاد شده در قیمت سهام شرکت‌های نرم‌افزاری در بازارهای سهام مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. جدیدترین رتبه‌بندی انجام شده درباره شرکت‌های نرم‌افزاری جهان که در آخرین روزهای ماه آگوست گذشته اعلام و منتشر شده است نشان می‌دهد که برترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا تغییر چندانی را در جایگاه‌شان احساس نکرده‌اند. این رتبه‌بندی که وب‌سایت Software Top ۱۰۰ آن را منتشر کرده است به بررسی درآمد نرم‌افزاری این شرکت‌ها، رشد درآمد نرم‌افزاری، درآمد کل و سهم درآمد نرم‌افزاری از درآمد کل آنها پرداخته است.


تاثیر انتخابات بر سهام تکنولوژی
از آنجایی که بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان در آمریکا قرار دارند و سهام آنها در بورس‌های بزرگی مانند نیویورک عرضه می‌شود، حالا می‌توان به بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی این کشور و تاثیر آن روی سهام غول‌های تکنولوژی آن پرداخت. این انتخابات که این بار در ماه نوامبر سال 2012 انجام می‌شود، همیشه تاثیرات قابل توجهی بر تجارت و اقتصاد کشور داشته است. درست به همین دلیل هم سهامداران و شرکت‌های بزرگ در این مدت به فکر تغییراتی که ایجاد می‌شوند، بوده و به دنبال راهی برای تصمیم‌گیری هستند. به این ترتیب است که شاید بررسی روند تغییرات ایجاد شده در بازارهای سهام در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های گذشته در این کشور بتواند در این مورد راهگشا باشد. از آنجایی که سهام شرکت‌های تکنولوژی معمولا در شاخص NASDAQ مورد بررسی قرار می‌گیرند، در اینجا به بررسی تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های مختلف گذشته بر رشد این شاخص پرداخته شده است.