جشنواره ‌ای به دور از هیاهوی تبلیغاتی

سومین جشنواره تخصصی دنیای دیجیتال، در زمینه رایانه‌های همراه و قابل حمل و نخستین موزه فناوری اطلاعات ایران، صبح روز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه، در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه با حضور حدود ۳۳ شرکت‌کننده در سالنی به مساحت دو هزار مترمربع برگزار شده است. البته با وجودی که اطلاع‌رسانی مطلوبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی نشده بود؛ ولی اکثر برندهای مطرح در این نمایشگاه حضور داشتند. به گفته سهیل پورگلنار - دبیر برگزاری سومین فستیوال تخصصی دنیای دیجیتال همراه، برای اطلاع‌رسانی در زمینه برگزاری این جشنواره در حد نیاز اطلاع‌رسانی شده است و اگر کم و کاستی در اطلاع رسانی بوده است به دلیل مشکلات مالی بوده است.

وی با بیان این مطلب که اصلی‌ترین هدف برگزاری این جشنواره که در آن فعالان عرصه تکنولوژی‌های قابل حمل محصولات خود را عرضه می‌کنند ،نیاز به برگزاری فستیوال‌های تخصصی در راستای ورود به نمایشگاه‌های بزرگ داخلی و منطقه‌ای است، گفت: رشد سریع فناوری‌های همراه و پیشرفت چشمگیر ابزارهای دیجیتالی قابل حمل، نیاز به فعالیت در زمینه این تکنولوژی‌ها و دستاوردهای آن را بیش از پیش می‌کند.

وی افزود: در این نمایشگاه این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم است که از نزدیک با انواع محصولات دیجیتالی همراه از قبیل نوت‌بوک، نت‌بوک، تبلت و گوشی‌های هوشمند آشنا شده و ویژگی‌های آن را لمس کنند. همچنین در این نمایشگاه واحدهای صنفی خدمات‌دهنده اینترنت نیز حضور دارند.

پورگلنار افزود، این نمایشگاه به هیچ عنوان قصد رقابت با نمایشگاهی مانند الکامپ را ندارد، اما تمامی سعی بر آن است که بخشی از خلائی را که هم‌اکنون در حوزه تخصصی صنعت فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد، پر کنیم.

در سومین دوره جشنواره دنیای دیجیتال که با عنوان دنیای دیجیتال همراه (Portable DiWex) برگزار شده است و تا اول مهر برپا است، مسابقات بازی‌های رایانه‌ای استان تهران نیز توسط انجمن ورزش‌های الکترونیک کشور و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام خواهد شد. همزمان با برگزاری این فستیوال، نخستین موزه فناوری اطلاعات ایران نیز در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران رونمایی شد. در این جشنواره شرکت‌ها تنها به منظور معرفی محصولات خود حضور یافته‌اند و خبری از فروش مستقیم کالا نیست. ضمن اینکه اکثر شرکت‌ها کالای جدیدی برای معرفی در این نمایشگاه نداشته و تنها به معرفی بیشتر محصولات موجود در بازار بسنده کرده‌اند. البته مسوولین برگزاری این نمایشگاه می‌گویند، برخی از شرکت‌ها قصد دارند محصولات جدیدی را در این نمایشگاه طی روزهای آینده معرفی کنند که با توجه به زمان محدود برگزاری این نمایشگاه، چنین اقدامی کمی عجیب است.

باقر بحری، نایب رییس سازمان نظام صنفی راینه‌ای استان تهران هم با بیان این مطلب که سازمان از چنین جشنواره‌ای حمایت کرده است گفت، در کل ما از افرادی که قصد دارند با شیوه‌های جدید نمایشگاه برگزار کنند، حمایت می‌کنیم.