کارت گرافیک جدیدی از گیگابایت برای کاربران حرفه‌ای

مدل GV-N۵۷۰OC-۱۳I کارت گرافیکی جدیدی از خانواده گیگابایت است که به تازگی وارد بازار شده است. در این کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی GTX ۵۷۰ شرکت انویدیا استفاده شده که از جمله قدرتمندترین هسته‌های تولید شده تاکنون به شمار می‌رود که با فناوری ۴۰ نانومتری طراحی و تولید شده است. علاوه بر این همانطور که از نام این محصول مشخص است، هسته این کارت به صورت ذاتی یک مرحله اورکلاک شده و قدرت آن چند درصد نسبت به نسخه پیش فرض کارت افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب که سرعت کلاک هسته آن از ۷۳۲ به ۷۸۰ و سرعت کلاک سایه زن آن از ۱۴۶۴ به ۱۵۶۰ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

برای تامین مطلوب سرعت این کارت نیز از یک حافظه ۱۲۸۰ مگابایتی GDDR۵ با رابط حافظه ۳۲۰ بیتی استفاده شده است که میزان سرعت کلاک آن برابر ۳۸۰۰ مگاهرتز بوده و برای چنین هسته قدرتمندی یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. البته در برخی از کارت‌های قدرتمند نسل جدید از بیش از یک گیگابایت حافظه استفاده می‌شود. اما دلیل این انتخاب توسط طراحان گیگابایت کاهش قیمت تمام شده این محصول بیان شده است. به این ترتیب که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارت در تمامی نقدها قیمت بسیار مناسب در مقابل کارآیی بسیار بالای آن ذکر شده است.

شرکت گیگابایت برای کاهش هرچه بیشتر قیمت این کارت تنها از چند فناوری انحصاری خود در ساخت آن استفاده کرده است که البته هرکدام از آنها جزو بهترین و کاربردی‌ترین فناوری‌های روز به شمار می‌روند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به سیستم خنک‌کننده کارت با سه فن تحت عنوان WINDFORCE ۳X اشاره کرد. همانطور که گفته شد در طراحی این کارت از هسته اورکلاک شده استفاده شده که طبیعتا حرارت بیشتری را نسبت به نمونه عادی تولید خواهد کرد. پس استفاده از یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند در آن یک ضرورت به شمار می‌رود. این سیستم خنک‌کننده انحصاری گیگابایت از ترکیب سه فن بزرگ و تعداد بسیار زیادی پره‌های آلومینیومی تشکیل شده است که حرارت تولید شده در تمامی سطح کارت را به خوبی دفع می‌کند. زاویه قرارگیری این سه فن نسبت به یکدیگر به گونه‌ای است که اختلالات هوایی بین آنها رخ نداده و عمل دفع حرارت توسط آنها به بهترین نحو صورت می‌پذیرد. برای اتصال این کارت به صفحه نمایش‌ها و تلویزیون‌های جدید با کیفیت Full HD یک خروجی Mini HDMI روی آن طراحی شده که با روکشی از طلا پوشانده شده است. این امر موجب افزایش چشمگیر کیفیت انتقال جریان و کاهش مقاومت در این خروجی تصویر می‌شود. البته دو خروجی DVI به صورت دوگانه نیز روی این کارت موجود است که توانایی پشتیبانی همزمان از دو صفحه نمایش را دارند. از دیگر قابلیت‌های GV-N۵۷۰OC-۱۳I می‌توان به پشتیبانی از فناوری‌های اتصال SLI، ۳D Vision برای نمایش تصاویر سه بعدی، CUDA، PhysX، DirectX ۱۱ و OpenGL ۴.۱ اشاره کرد. برای تامین توان مورد نیاز این کارت قدرتمند یک اتصال برق ۶ پین و یک اتصال ۸ پین در نظر گرفته شده است که پیشنهاد می‌شود برای پایدار نگه داشتن آن از منبع تغذیه‌ای با توان خروجی حداقل ۶۰۰ وات روی سیستم خود استفاده کنید.

این محصول هم‌اکنون با گارانتی آواژنگ در بازارهای سراسر کشور موجود است.