قیمت مهم‌ترین فاکتور هنگام انتخاب کالا

بازار دیجیتال- این روزها خریداران کالاهای حوزه کامپیوتر، آگاهانه تر از قبل برای خرید اقدام می‌کنند و اکثر افرادی که برای خرید کالایی مانند لپ‌تاپ یا هر کالای دیگری به بازار مراجعه می‌کنند، می‌دانند برای خرید چه کالایی در چه رنج قیمتی به بازار آمده‌اند. حتی این آگاهی برای خریداران وجود دارد که با بودجه‌ای که دارند چه کالایی با چه کیفیت یا مشخصاتی می‌توانند خریداری کنند.

به گفته کارشناسان و همچنین گروهی از فعالان بازار، این موضوع در سال‌های اخیر تا حد زیادی باعث شده است روال خرید و فروش کالا سرعت گیرد. همچنین رشد سطح آگاهی خریداران باعث شده است تا آنها کمتر به گفته و پیشنهاد فروشندگان توجه کرده و بیشتر اطلاعات خود را از طریق سایت‌های اینترنتی یا تجربه دوستان و... جمع‌آوری کنند.این درحالی است که گروه دیگری می‌گویند، به دلیل اینکه موجودی بازار هر روز در حال تغییر است نمی‌توان تنها به اطلاعات سایت و پیشنهاد کارشناسان بسنده کرد و اطلاعات بازاری یک فروشنده می‌تواند مفیدتر باشد. به همین دلیل است که اکثر افرادی که قصد خرید دارند پس از جمع‌آوری مقدماتی اطلاعات، به بررسی پیشنهادات فروشنده نیز می‌پردازند.

محمد مالکی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید، این درست که اطلاعات و سطح دانش و اطلاعات خریداران در حد قابل توجهی افزایش یافته است، ولی به هر حال اطلاعات بازاری که فروشندگان در اختیار دارند بهتر و مستندتر است تا اطلاعاتی که از طریق سایت و... به‌دست می‌آید.

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد خریداران همچنان از فروشندگان می‌خواهند کالای مناسب آنها را پیشنهاد دهد.

فعالان بازار همچنین می‌گویند، در کل خریداران به قیمت کالا و شکل ظاهری آن توجه بیشتری دارند تا عواملی مانند گارانتی کالا، برند کالا و نوع بسته‌بندی آن. به گفته فعالان بازار، به طور کلی اکثر خریداران در وهله اول به قیمت کالا توجه دارند و پس از آن به عواملی چون قابلیت، شکل ظاهری، نوع بسته‌بندی و... .