کاهش صادرات جهانی تلویزیون

بازار دیجیتال‌- بازار جهانی تلویزیون با وجود معرفی مدل‌های جدید، اما گویا روزهای چندان خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که بازار جهانی تلویزیون‌های صفحه تخت در فصل دوم امسال شاهد رکود نسبی بوده است که به عقیده کارشناسان و فعالان این بازار به دنبال کاهش تقاضای کاربران و شرایط اقتصادی ناپایدار جهانی اتفاق افتاده است. در این میان، بازار تلویزیون‌های پلاسما شرایط بهتری نسبت به بازار تلویزیون‌های LCD داشته است. در نهایت اما صادرات جهانی تلویزیون‌های صفحه تخت در فصل دوم سال ۲۰۱۱ به ۴۸ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با صادرات ۷/۴۸ میلیون دستگاهی در فصل اول، کاهش ۳/۱ درصدی داشته است. در این میان صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD در فصل دوم برابر ۴/۴۳ میلیون دستگاه بوده که نسبت به صادرات ۶/۴۴ میلیون دستگاهی در فصل اول امسال کاهش ۷/۲ درصدی را تجربه کرده است. در مقابل، اما صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما در فصل دوم برابر ۷/۴ میلیون دستگاه بوده که در مقایسه با صادرات ۱/۴ میلیون دستگاهی در فصل اول با رشد ۹/۱۳ درصدی همراه بوده است.

«لیزا هاتامیا» یکی از تحلیل‌گران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «برخلاف اغلب سال‌های گذشته فصل دوم امسال در بازار تلویزیون با رکود همراه بوده است. از طرفی شرایط نامساعد اقتصادی در بازار مناطقی مانند آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن که به خاطر سطح درآمدی مناسب بزرگ‌ترین خریداران تلویزیون هستند، باعث شده است که فروش انواع تلویزیون در بازار این مناطق هم کاهش پیدا کند. این در حالی است که تنها در بازار مناطقی مانند آسیایی پاسیفیک و بازارهای نوظهور فروش تلویزیون در این فصل افزایش داشته است.»

اندازه بزرگ‌تر، درآمد بیشتر

با وجود کاهش صادرات جهانی تلویزیون در فصل دوم، اما گویا درآمد این بازار در این فصل افزایش داشته است. این اتفاق در واقع به دلیل معرفی و عرضه تلویزیون‌های با سایز بزرگ رخ داده است. تلویزیون‌هایی با امکان اتصال به اینترنت، تلویزیون‌های سه‌بعدی و مبتنی بر تکنولوژی LED هم تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان درآمد بازار جهانی تلویزیون در فصل دوم داشته‌اند. به این ترتیب درآمد جهانی بازار تلویزیون‌های صفحه تخت در فصل دوم به ۵/۳۱ میلیارد دلار رسید که این رقم در مقایسه با درآمد ۴/۳۰ میلیارد دلاری این بازار در فصل اول با رشد ۶/۳ درصدی همراه بوده است. در بازار تلویزیون‌های LCD مدل‌های با اندازه ۳۲ اینچ بیشترین حجم فروش را به خودشان اختصاص داده‌اند. با این حال اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی تلویزیون‌های LCD تا پایان سال ۲۰۱۱ با کاهش سهم رو به رو خواهد شد و سهم آن از کل بازار تلویزیون و در مقایسه با سهم ۴۱ درصدی در سال ۲۰۱۰، به ۳۶ درصد سقوط می‌کند.