از تخفیف‌های جزئی تا هدایای تبلیغاتی

بازار دیجیتال- با وجودی که فعالان بازار بر اساس تجربه سال‌های قبل، پیش‌بینی می‌کردند بازار کامپیوتر طی یکی دو ماه نخستین فصل پاییز روزهای پررونق و گرمی را سپری خواهد کرد، اما شاهد هستیم که بازار خرید و فروش این کالا همچنان بی‌رونق است. به گفته فعالان بازار، در مدت اخیر به دلیل نوسانات شدید ارزی و همچنین تاخیر در عرضه مدل‌های جدید به بازار، میزان تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته است.

محمد مشکاتی، یکی از فعالان بازار با اشاره به این موضوع که برگزاری جشنواره‌های تابستانی چندان کمکی به رونق بازار کامپیوتر نداشت گفت، با توجه به این موضوع که موجودی برخی از شرکت‌های عرضه کننده روی دست آنها مانده است، گروهی از شرکت‌ها به‌رغم رشد نرخ دلار ناچار شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند و کالاهای خود را تحت عنوان جشنواره فروش پاییزه با قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه کنند.به گفته وی، البته برخی از شرکت‌ها تنها از نام جشنواره فروش پاییزه استفاده کرده و قیمت‌ها را ثابت نگه داشته و به خریدار اعلام می‌کنند که بابت خرید فلان مدل کالا می‌توانند یک کیف، موس و یا ... را به طور رایگان دریافت کنند. البته این اقدام تاثیر چندانی در میزان تقاضا در بازار نداشته است.

محسن نعمتیان، یکی دیگر از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب که برگزاری جشنواره فروش تابستانی تاثیری که باید بر بازار کامپیوتر نگذاشته است گفت، فعالان بازار چاره‌ای جز کاهش قیمت‌ها ندارند. چرا که در نهایت تا یکی دو ماه آینده مدل‌های جدید وارد بازار می‌شوند و کالاهای قدیمی که روی دست فروشندگان باقی مانده است، بدون مشتری خواهند ماند. پس فروش بدون سود و حتی با مقداری ضرر بهتر از سوخت سرمایه و ضرر بیشتر است.

به گفته فعالان بازار در شرایط فعلی شاهد بروز چند دستگی قیمت هم در بازار هستیم.

چرا که گروهی از فعالان بازار زیر بار کاهش قیمت‌ها، آن هم در شرایطی که نرخ دلار روندی صعودی دارد نرفته و کالاهای خود را با قیمت سابق به فروش می‌رسانند. این وضعیت باعث شده است بازار به لحاظ قیمت دچار آشفتگی و چند دستگی شود.

سامان پیرانی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز معتقد است، محصولات جدید پس از ماه ژانویه وارد بازار می‌شوند و قبل از ماه ژانویه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و همچنین بازار داخلی خواهیم بود.وی افزود، در شرایط فعلی وضعیت بازار کامپیوتر ما بسیار آشفته است و نمی‌توان اظهار نظر درستی در مورد آن کرد.